Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
centrino

Yamaha 6 Hk utombordare går endast på chock

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har fått problem med våran gamla Yamaha 6b 678 som alltid har fungerat utan problem, men nu har det hänt någonting med den.

Den fungerar endast med choken i och fullgas. Jag har skruvat isär förgasaren och noggrant rengjort den, bytt till ny bensin och olja. Tändstiften ser ok ut.

Det jag blir lite fundersam på är att förgasaren har ett hål på ovansidan där det kommer ut bensin ifrån, det känns nästan som det är problemet. 

När jag pumpar på bensin ifrån den lilla kulan på slangen ifrån bensintanken så flödar det bara på med bensin och rinner ut genom detta hål. Är det någon som vet om det ska se ut så här? Det sitter inga gängor i hålet, kan det vara någon packning inuti som orsakar detta?

Tack på förhand!

förgare.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligtvis flottören i förgasaren som fastnat i öppet läge. När du tar ner "koppen" under förgasaren är det viktigt att den löper lätt. Är den av plast kan den även ha fått hål och flyter då inte längre vilket gör att den förblir öppen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mange249 har redan gett ett utmärkt svar på vad felet är. Tänkte bara berätta att hålet är avluftningen till flottörhuset och det ska se ut precis som det gör. Får du inte rätt på det finns servicesats att köpa till förgasaren där ventil och flottör ingår tillsammans med alla tätningar och lite annat smått och gott som slits med åren..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det den som sitter härinne på bilden? Den syns inte på bilden, men minns den när jag rengjorde. Den sjönk förresten när jag la den i en balja med bensin. Kan det  vara så enkelt att det är hål i den?

förgasare2.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skrev fel, den flöt när jag la den i en balja med vatten. Kan den glida för trögt i huset?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om den flöt är den ju inte trasig. Om förgasaren inte flödade över tidigare har du sannolikt monterat nåt fel. Flottören ska ju stänga nålventilen som fyller på flottörhuset när det är fullt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara för att den flyter i vatten behöver den inte flyta i bensin...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var är nålventilen? Syns inte på bilden. Du har väl inte tappat bort den? Då hjälper det inte att flottören flyter.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade Sanna problem med min 8 hk Yamaha i somras. Jag plockade isär förgasaren och gjorde rent. Efter ihopmontering var det samma stök. Jag kunde varva den utan växel, hade jag växel i dog den utan choke när den belastades. Lyckades få upp jollen i planingsfart, med choken, fick finjustera choken, tryckte bort choken, varvade ur motorn, sem har den fungerat perfekt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...