Modesty77 2 Postad 10 Augusti , 2017 Jag skulle fixa uthal på min bom. Har skaffat kindblock, det är dock 23,5 mm tjock. Undrar om man skall popnita eller använda skruv. Det är inte lätt för mig att hitta passande nitar eftersom jag bor långt ifrån alla båtbutiker. Undrar om det kommer att hålla med skruv eller ej, och vilka skruvar skulle man använda? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 10 Augusti , 2017 Skruv kan nog hålla ganska länge, men till slut så kommer oxidatation att orsaka att blocket lämnar bommen.. En genomgående bult med mutter som isoleras ifrån aluminium torde dock kunna vara ett hållbart alternativ.. Annars är det nog tyvärr så att det är Monellnitar som gäller..'s Fair Winds S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper-Visby 10 Postad 11 Augusti , 2017 Tror nog att skruv funkar utmärkt, lägg på lite loctite så isolerar det. Många av mina beslag på bom och mast på Storfidran från 74 var skruvade. Funkat i 43 år och hade inga tendenser att ge upp ännu på ett bra tag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Modesty77 2 Postad 12 Augusti , 2017 Vilka skruvar använde du Jesper-Visby? Jag tänkte eventuellt borra med gängtapp så att det går bättre att skruva med M skruv... dock är jag skeptisk om jag inte skall ha nån mutter på insidan av bommen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 12 Augusti , 2017 Jag köpte en sådan här, så nu nitar jag allt till masten mm. Riktigt bra verktyg! http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Kraftig-nittang-med-uppsamlare-2000034439/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Modesty77 2 Postad 12 Augusti , 2017 det är popnitar i passande storlek som jag inte hittar, bor långt ifrån alla båtbutiker. blocket är 23,5 mm tjock + bommens tjocklek och nåt passande hittar inte jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 12 Augusti , 2017 Tror ditt kindblock inte är för att popnita. De brukar se ut så här. https://www.benns.se/dacksutrustning/block/rutgerson/kindblock-35mm-valvd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Modesty77 2 Postad 13 Augusti , 2017 Tack Peter_K!!! tror att jag ska ta av bomnock och montera mitt kindblock med M4 skruvar och låsmuttrar på insidan av bommen. om ni inte har nån bättre förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 13 Augusti , 2017 Oberoende av vilken lösning du väljer så rekommenderar jag dethär: http://www.ebay.com/itm/Duralac-Jointing-Compound-Masts-Rivets-Spars-Aluminium-Stainless-Boat-Dinghy-/152145749026?epid=1130047401&hash=item236c97e422:g:k~wAAOSwOVpXZNe2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Augusti , 2017 Eller borra och sätt mutternitar så kan du skruva i M4 utifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 13 Augusti , 2017 1 minut sedan, bhemac säger: Eller borra och sätt mutternitar så kan du skruva i M4 utifrån. Just så skulle jag osså göra men därtill peta Duralac på mutternitarna och i gängorna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser