mikael_matsson 177 Postad 9 Augusti , 2017 Dieseldiskusioner har vi ju haft i mängder och alla är väl överens om att RME tillsatt i dieseln (landdiesel) inte hör hemma i båten pga algtillväxt. Men har någon här erfarenhet eller läst något intressant om HVO 100? Alltså 100% förnybar syntetisk diesel. Jag har kört lastbil på det bränslet i några månader nu och inte upplevt eller hört talas om en enda nackdel med det. Enligt info från tillverkarna skiljer den sig ju markant från t.ex RME då HVO 100 rent kemiskt ska vara i det närmaste identisk med Diesel, medans RME kemiskt sett är något helt annat, som förvisso ändå går att späda ut med. Men bland båtfolk då? Har ni erfarit någon algtilläxt i den och vad vet ni om åldersbeständigheten? En full tank räcker några år för mig så det är en rätt viktig punkt. Slutligen, utsläppen av giftiga ämnen bortsett från co2, skiljer den sig mot vanlig mk1-diesel? Båten saknar ju helt avgasrening så det vore ju suveränt om någon "dieselvariant" av alkylatbensin fanns. Ecopar ska väl vara något sådant men den finns ju ingenstans. Är HVO100 lösningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 11 Augusti , 2017 Tror det är lite för tidigt att ställa frågan om HVO verses sjötrafik. Hade diskussion med min oljeleverantör om detta, och de kan inte svara på om det funkar lika bra än som vanlig diesel i båt. Jag tänkte låta det gå ett tag för att se hur bränslet beter sig, bränslet har ju inte funnits så länge än. Funkar det på sjön vore det ett bra alternativ till blankdiesel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 12 Augusti , 2017 https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1519875658029257&id=557595760923923 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 12 Augusti , 2017 Enligt Penta funkar det bra även i äldre motorer men man bör byta bl.a bränsleslangar. Men är HVO lika "torr" som blankdieseln eller mer åt det feta hållet som den äldre dieseln och "bunkeroljan" som finns nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kajja 18 Postad 14 Augusti , 2017 Mkt snack om biodiesel och alger.Se till att inte ha vatten i tanken för det är då algerna bildas oavsett vad du tankar diesel biodiesel eller ren rapsolja.Många som fått alg tillväxt fast dom kört uteslutande på blankdiesel. Största boven är vatten i bränslesystemet år efter år utan någon koll inget bränslefilter med vattenavskiljare så att man ser om det är vatten i bränslet vilket syns tydligt då vattnet lägger sig i botten och pumpen suger bränsle från just botten. ungefär lika korkat som att köra omkring med skitiga rostiga bränsletankar. Borde vara lag på att man kollar bränsletankarna minst en gång varje år. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kajja 18 Postad 14 Augusti , 2017 Kan väl tillägga att jag tillverkat egen biodiesel i några år och endast på riktiga oljor ingen palmoljor och annat bråte ex från Tyskland Lettland där oljorna hämtas från pizzerior restauranger med noll koll på kvaliteten på oljar samt att biobränsle inte kan stå hur länge som helst utan att sönderfalla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 159 Postad 14 Augusti , 2017 Jag har kört HVO i båten i år. Motorn är en VP MD17C. Inga problem alls hittills. Bränslet är "torrare" än gammal hederlig fossil diesel. Jag använder dock ingen oljetillsats . Smörjegenskaperna är godkända enligt dagens normer. HVO rycker mycket mindre än vanlig diesel och co2 utsläpp är mindre. Partiklar är också mindre. Bränslet luktar inte heller så illa så det är trevligare att tanka med. Största fördelen för oss som kör i deplacementfart är att avgaserna inte luktar och rycker lika mycket. Det skall inte vara några problem med alger eller ålder på bränslet (likvärdig med fossil diesel). HVO väger lite mindre än fossil diesel vilket gör att energiinnehållet per liter är 3% mindre. Om detta är ett problem för planande båtar vet jag inte. HVO är nämligen mer lättantänt vilket kanske kompenserar för energi skillnaden (kall start är lättare). Då HVO brinner med en mer transparant låga kan vissa diesel brännare ha problem att se lågan ( vissa använder en optisk sensor som under vissa omständigheter inte ser lågan). Jag har läst att motorerna låter mindre när de går på HVO så jag testade detta när jag gick byte bränsle. Fossil diesel 72db @1500rpm HVO 68db @1500rpm Nu är 4db en alldeles för stor skillnad så trotts att jag tror att mätningarna gjordes lika måste det vara någon skillnad. Jag vet dock inte vad. HVO kostar idag lika mycket som vanlig diesel men hur länge den gör det beror på våra politiker. Jag är mycket nöjd. När det gäller algtilväxt litar jag på de test som gjorts. Bränslet är ju några år gammalt (2010 eller något sådant). Om några år kan vi troligen köpa BTL (Fisher Tropsch)bränsle vilket vad jag förstår skall vara billigare att tillverka än HVO men har större investeringskostnad i fabriken som tillverkar bränslet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 159 Postad 14 Augusti , 2017 Kajja. Imponerande att göra egen bio diesel. Håller med att det är enorm skillnad på vem som tillverkar bränslet. Har stött på Lettiskt bränsle och det var stoppar skillnad mot Perstorps. Obs om någon skall prova HVO köp HVO100. Så ni vet att man inte blandar med något annat bränsle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser