Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
MartinNacka

Hög bränsleförbrukning AQ145A / Flipper 700

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har problem med alldeles för hög bränsleförbrukning på min Flipper 700 med AQ145A och VP280-drev och ber om hjälp/tips.

 

Enligt all info jag kan hitta borde denna kombination dra ca 1,2-1,3 l/distans, maximalt 1,5 vid tung last etc.

 

Efter tre säsonger kan jag konstatera att jag aldrig verkar komma under ca 2,0 l/distans oavsett om det är i början av säsongen eller slutet (så det beror inte på påväxten) och oavsett normal last eller tung last. Med normal last menar jag 2 vuxna + 2 små barn och packning för ett par dagars utflykt.

 

Motorn är från 1986 och båten från 1980. Mig veterligen har inte motor/drev plockats isär i smådelar och totalrenoverats de senaste åren, men både för 2 år sedan och för 1 år sedan genomgick de delvis renoveringar av mekaniker där drevet plockats isär, trasiga drivknutar och bälgar bytts, elsystemet har delvis bytts, tändning och förgasare har fått grundinställningar och provkörningar av "proffs" gjorts så jag antar att uppenbara, större problem borde uppmärksammats. Propellern är nyligen bytt till en splitterny med rätt dimensioner. Botten är nyligen skrapad och ommålad.

 

Motorn verkar gå relativt bra numera. Jag kan med lätt last få upp båten i ca 25 knop som mest och över 5000 varv, vilket bör vara nära dess teoretiska max när den var ny med den motorn. Den låter vad jag vet bra.

 

Enda strulet jag märkt är att den har en tendens att gå lite varm vid belastning. Detta märks av någon anledning inte på tempmätaren, som jobbar upp sig från start som den ska och parkerar sig stadigt mitt i det gröna där den blir kvar. Men det pyser ut lite varmt överskottsvatten från locket på värmeväxlaren (färskvattenkylning) när man belastar motorn över tid. Jag har också haft problem med att motorn kan dö när man kört ett tag och sedan ligger och puttrar på tomgång, vilket jag fått förklarat kan bero på sk "ånglås" av förångad bensin i förgasarna, vilket i sin tur tyder på varm motor. Det sista problemet verkar ha minskat eller upphört sedan jag testade att låta motorrumsfläkten gå konstant och inte bara vid uppstart, vilket ju bör förbättra luftcirkulationen i motorrummet.

 

Några goda råd om vad den höga bränsleförbrukningen kan bero på och hur det kan åtgärdas? Stort tack på förhand!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad ligger du i för fart och varvtal under normal körning?

 

Ang att det pyser över vatten så kolla att packningen till locket är ok även att anläggningsytan på växlaren är slät och inte oxiderad. Ev så kan locket behövas bytas ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, Gelis säger:

Vad ligger du i för fart och varvtal under normal körning?

 

Ang att det pyser över vatten så kolla att packningen till locket är ok även att anläggningsytan på växlaren är slät och inte oxiderad. Ev så kan locket behövas bytas ut.

Samt vid lite för hög nivå i värmeväxlaren vill de trycka ur sig lite, finns ju inga expansionskärl på  dessa. Locket var jag utsatt för köpte nytt och plötsligt ville motorn gå varmare. Visade sig att locket ej klarade trycket defekt fast det var nytt. Bytte locket sjönk i temperatur. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det jag kallar för "normal" körning, någon slags marschfart, är ca 4500 varv. Då ligger jag med lättare last runt 17-18 knop, med tyngre last på ca 15 knop.

 

Gällande värmeväxlaren: det pyste över med det gamla locket, så jag köpte splitternytt till denna säsongen, men det pyser ändå över.

 

När du skriver "anläggningsytan på växlaren", menar du då där man skruvar fast locket? Dvs att oxidering där kan göra det otätt fastän att locket i sig är nytt? Eller menar du något annat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och där har du troligen orsaken till din höga förbrukning. Båten är inte uppe 100%  ur vattnet vid dom farterna, och det kostar bränsle.

Du bör komma upp i minst 20 knop  för att skrovet ska lyfta ur vattnet, nu är visserligen Flippern ganska lättdriven, men båten är helt klart på väg att sjunka igenom vid 15 knop.

 

Ja jag menar kylarlockets tätyta på värmeväxlaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tack så mycket för dina svar!

 

Jag antar att du skriver specifikt utefter hur just en Flipper 700 med AQ145A (bensinare, 138 hk) borde uppföra sig och klara av?

 

"Minst 20 knop" kändes bara spontant som väldigt högt som marschfart med full planing för just min båt. Det lilla jag läst mig till hittills sade att min båt borde börja plana vid 12-13 knop och att en rimlig marschfart var 17-18 knop, men jag kan ju ha missförstått helt eller läst vad okunniga människor skrivit.

 

Jag upplever att jag får pressa båten ganska hårt för att komma upp i 20 knop med normal last och den är inte helt lättmanövrerad i så hög fart, men det kanske är en vanesak.

 

På tal om det, vilket nog också hör ihop, är jag inte direkt ett proffs ännu på att hantera trimplanen (jag har hydrauliska, styrda med knapp upp/ner individuellt per sida på förarplats).

 

Hur kan jag lättast avgöra om jag har "rätt" inställning på trimplanen i olika fart? Finns det några tips / tumregler hur jag ska jobba med dem?

 

Och när jag är uppe i så hög fart som 20 knop och därmed fullt plan, bör trimplanen vara nedvinklade överhuvudtaget typiskt sett (i ganska lugna förhållanden utan för mycket vind och vågor). 

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjar plana är en sak men att den sedan är helt uppe ur vattnet är en annan, Det fungerar säkert att ha marsch 17-18 kn men du lär fortfarande ha en ganska stor "blöt" yta av botten, och framför allt vid 15 kn vilket då kostar bränsle. Och din information har säkert inget med okunniga människor att göra, många upplever att deras båtar planar vid låga hastigheter, vilket då kanske inte riktigt är fakta.

Nu har du ju ganska ok varvtal vid marsch, något högt kanske. Gen. bör man ligga min. 1000 rpm under uppnått maxvarvtal

Men det kan ju naturligtvis ha andra orsaker till din upplevda höga förbrukning. En kan vara förtändningen. Nu har jag inte i huvudet vad den ska vara på en AQ145, men någonstans runt 22-28° vid runt 3500 rpm

 

Som jag skrev så är Flipperns skrov ganska lättdrivet med sina speciella steg i aktern, men en AQ145 får slita ganska hårt med en så pass tung och "stor" båt, sedan brukar tekniska data för bränsleförbrukning vara glädjesiffror och testade under optimala förhållanden.

 

I vilket hål sitter drevinkelpinnen på skölden?

 

Trimplanen ska normalt vara uppe när du kör runt 20 knop, sedan så får man balancera båten med resp. höger o vänster plan. Tex sidvind och båten lägger sig på sidan då får man köra ner planet lite grann på den sidan som ligger lägst, båten rätar då upp sig. Här får man känna sig för hur båten regerar, man ska alltså inte häva sig på knappen för då far båten kraftigt över åt andra hållet. Är det ogynsamma vindar så får man jobba aktivt med trimplanen hela tiden. Är det kraftig motsjö så kan man trycka ner fören lite med bägge planen.

Man kan också balancera båten om den är oljämt lastad, men då får det ena planet vara lite nere hela tiden man kör i planingsfart.

Har båten svårt att orka upp i plan så får man köra ner bägge planen för att hjälpa till men när båten är uppe ska planen tillbaka i uppfällt läge.

Sedan kan det naturligtvis vara så att motorn inte orkar hålla båten uppe utan assistans av trimplanen och är det så, ja då är det nog bara att gilla läget och inse att båten är undermotoriserad eller att det är något fundamentalt fel på maskinen.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Flipper 700 med AQ145 tidigare, sålde den 2009. Som andra skrivit ska du ha en marschfart på åtminstone 20 knop och då hamnade jag kring 1,3 l/nm. Motorn är i minsta laget (om än inte för liten) så se till att inte släpa med massa onödigt skrot, det påverkar marschfart och därmed förbrukningen.

 

När du kör i planande fart ska trimplanen vara helt uppe, förutom om du måste kompensera gångläget för t ex sidvind. Enda gången du ska köra i marschfart med trimplanen mer eller mindre nere är om du vill köra i farter när båten är på väg att falla genom planing eller om du vill pressa ner nosen för att möta grövre sjö. Det är möjligt att hålla båten i planing ner mot 12-13 knop med maximalt nedtrimmade trimplan, men då måste du först ha fått upp båten i plan och därefter sänkt farten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...