per11 0 Postad 9 Augusti , 2017 Hej! Har en 22 fots motorbåt med en Volvo Penta 4.3GXI som varnar för överhettning ibland. Igår körde jag i kraftig motsjö med 3200 rpm och motorn larmade, om man då kör under planingströskeln återställs tempen på ca en min. När jag sedan körde i lugnt vatten kunde jag hålla 3600 rpm utan problem. Motorn blir också överhettad om man kör full gas och trimmar ut drevet. Vad kan det vara för problem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 11 Augusti , 2017 Är motorn sötvattenkyld? Om ja, har du känt på värmeväxlaren när den klagar på överhettning? Har du känt på limporna? Varma? Jag hade problem med förhöjd temp i min ena motor (har dubbelmontage 4.3gxi) och då var det nästan helt stopp i värmeväxlaren p.g.a. många års avlagringar från zinkanoden. Om du har sötvattenkylning hade jag: 1. Lossat inkommande vattenslang vid impellern och pluggat (det kommer forsa vatten...) 2. Lossat och kollat impeller om du inte vet att den är bra 3. Lossat båda gavlarna på värmeväxlaren och inspekterat och rensat. Ha med lite olika elkablar och liknande som du försiktigt kan sticka igenom rören i vvx men som inte är så hårt och vasst att det kan göra skada. En dammsugare med en liten smidig slang är också bra för att suga ur. Jag tog garagedammsugaren och skarvade på 2 meter ½-tumsslang med silvertejp. Om allt ser bra ut så är frågan hur gamla limporna är? Man räknar väl runt 10 år innan det är dags att byta(?), beroende på var båten har körts. Mina motorer är från 2003 och jag bytte i vintras, det var verkligen dags om man säger så. Annars är en annan möjlighet att det suger luft vid drevet någonstans. Då är det av med drevet som gäller och byta O-ringar och slang och kolla efter andra problem som sprickor. Jag hade gjort det efter att ha uteslutit ovan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser