Modesty77 2 Postad 7 Augusti , 2017 Sitter och försöker skriva och rita ny elschema men det känns som att jag inte kommer nånvart. I början hade jag en tanke att ha batteriet i förpiken medan elpanel och säkringar skall vara i skåpet vid nedgångsluckan ( styrbordssida). Men det känns att man onödigt drar kablar fram och tillbaka för de förbrukare som ligger mot fören ( typ lanternor, inner belysning, fläktar osv). Hur har ni löst det? Och är det emot reglerna att ha två elsystem ( från en och samma batteri) ; en till förbrukare som finns i fören och i förpiken samt en till förbrukare som finns mer mot aktern? Jag är rädd att jag kommer trassla till det med massa kablar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 7 Augusti , 2017 Ja de går la änna bra! I en segelbåt byggde jag två separata elsytem, men på varje sida, en kabestam om styrbord och en till bababord. Var och ett hade sin säkringsdosa och minusplint.. .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Augusti , 2017 Man bygger ibland sk bussystem. Ett par grova kablar som matas via huvudsäkringar från batteriet. Sen ett par säkringscentraler på lämpliga ställen som får ström från huvudkablarna. Ganska vettigt. Använder man solcellsregulatorns lastutgång så får den sitta bredvid batteriet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Modesty77 2 Postad 7 Augusti , 2017 Tack för svaret Georg_Ohm!!! Läste i några böcker att man skall ha huvudbrytare, och jag skaffade en sådan https://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/batelektricitet/strombrytare/huvudbrytare-650383/ Om jag väljer att ha 2 separata elsystem borde jag ha två såna huvudbrytare... eller är det överkurs? Och på tal om minusplint ( som är ganska dyra) … undrar jag om en sådan skulle funka http://www.clasohlson.com/se/Jord-noll-skena-2-pack/50-8704 eller http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Fast-installation/Jordneutral-skena-2-st-2000023132/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 976 Postad 7 Augusti , 2017 (redigerade) Om du kopplar båda dina elsystem på samma brytare så räcker det med en om totalförbrukningen är under 1200W. Kan ju dock kanske finnas någon fördel för dig att ha 2 brytare om du bara vill ha en slinga i drift. Redigerad 7 Augusti , 2017 av Kane Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 7 Augusti , 2017 21 minuter sedan, bhemac säger: Man bygger ibland sk bussystem. Ett par grova kablar som matas via huvudsäkringar från batteriet. Sen ett par säkringscentraler på lämpliga ställen som får ström från huvudkablarna. Ganska vettigt. Använder man solcellsregulatorns lastutgång så får den sitta bredvid batteriet. Ja det var ungefär så jag gjorde. Huvudsäkringar nära den enda huvudbrytaren (=batterifrånskiljaren) och sedan "undercentraler" med säkringsdosa och minusskena akterut midskepps och i förpiken på varje sida. 8 minuter sedan, Modesty77 säger: Tack för svaret Georg_Ohm!!! Läste i några böcker att man skall ha huvudbrytare, och jag skaffade en sådan https://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/batelektricitet/strombrytare/huvudbrytare-650383/ Om jag väljer att ha 2 separata elsystem borde jag ha två såna huvudbrytare... eller är det överkurs? Och på tal om minusplint ( som är ganska dyra) … undrar jag om en sådan skulle funka http://www.clasohlson.com/se/Jord-noll-skena-2-pack/50-8704 eller http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Fast-installation/Jordneutral-skena-2-st-2000023132/ Installera aldrig någonting för "hushållsel" ombord (undantag landströmsgrejer). Köp marinanpassade grejer, dessa är motståndskraftigare mot oxid! Kolla i Biltemas båtsortiment, där finns en bra säkringsbox för sex säkringar, kan byggas ut till tolv. Samt matckande minusskena, jag har avnänt sådana i båten och i en kit-car med plastkaross, funkar jättebra, och är inte så dyra. Tja du kan ju ha flera huvudbrytare, batterifrånskiljare, men det räcker med en till varje batterigrupp. Och även här, köp inte de billigaste av plast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Modesty77 2 Postad 7 Augusti , 2017 Tack för alla tips! Jag hade köpt sådana säkringshållare och kunde inte förstå hur många plintar man måste ha. Men med säkringsbox så tror jag att jag förstår i princip hur det skall fungera. På Biltemas säkringsbox finns det en ”ingång” och sex utgångar (med säkringar). Om man ska ha 2 sådana säkringsboxar efter varandra så gissar jag att man skall göra det enligt följande: - en grövre kabel från batteriet till säkringsboxens ingång ( huvudbrytare mellan batteriet och boxen) - 5 utgångar skall användas till ex för 5 förbrukare - I den 6:e utgången ska man sätta en grövre kabel till nästa säkringsbox stämmer det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 7 Augusti , 2017 Nej det stämmer inte. Det syns inte på bilden, men det finns ett lock man kan ta bort i andra ändan och ansluta nästa säkringsbox med en skruv på undersidan. Lysdioderna lyser om säkringen är trasig eller saknas, förutsatt att den förbrukaren som är ansluten till den säkringen, är påslagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Modesty77 2 Postad 7 Augusti , 2017 Tack Georg_Ohm !!! Ännu bättre med en skruv på undersidan! Det blir en tur till Biltema imorgon, en sådan skall skaffas! :) Jag är så tacksam för alla svar!!!! Nu har det klarnat för mig och jag förstår nu hur det ska fungera! Tack en gång till!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser