Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
Kvinnornasman

Läcker olja

Rekommendera Poster

Hej! 

Jag har en catalina m22 med en b23 motor. 

Den funkar hyfsat bra men nu det sista har jag sett att den ligger olja i motorummet. Jag har låtit den gå på tomgång för att försöka se vart det kommer ifrån men inte lyckats se något. Vad är största orsaken att det läcker och från vart? Är detta allvarligt? 

Motorn går bra i övrigt och kommer upp i full hastighet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljeläckor är antingen en bagatell, något som går att årgärda lätt, eller en smärre katastrof, sällan det är några mellanting...

Det första man brukar kolla är vevhusventilationen, att dess slangar sitter på plats. Jag minns nu inte om det finns något filter för vevhusventilationen på dom motorerna, men om det gör det kollar du ju det också.

Oljekylaren är ju annars en akilleshäl.

Gör så att du går över motorn med en trasa med avfettningsmedel, torkar rent i kölsvinet och sedan kör på olika varvtal under belastning en stund. När du är i hamn igen kollar du efter nya läckage, kryp runt med ficklampan, kolla oljestickan, kolla oljetrycket under gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt kolla varifrån det kommer. Om du gör torrt o rent så lägger du hushållspapper eller wellpapp under motorn och kör ett tag, då ser du om det kommer fram eller bak på motorn.

Bakkant, vevaxeltätning eller oljetrågspackning om läckan är i undre delen av motorn.

Ventilkåpspackning om det är övre delen.

Framkant, vevaxeltätning  eller oljetrågspackning om läckan är i undre delen av motorn

Ventilkåpspackning eller kamaxeltätning om det är övre delen.

Mitten, oljekyl, oljefilter, vevhusventilation,  oljetrågspackning, trågplugg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...