aftersun 1 Postad 6 Augusti , 2017 Hej, Finns det något verktyg eller hemsida för enkel reseplanering utan att behöva sitta i båten med navigatorn där? Har en Garmin plotter så det kanske finns något digitalt verktyg till den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 6 Augusti , 2017 Jag brukar använda Eniros sjökort på nätet för enklare ruttplaneringar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ginger 41 Postad 6 Augusti , 2017 Det funkar bra med Eniros sjökort tycker jag också. Jag har en äldre Garmin och har köpt en sladd med koppling för strömförsörjning som tillbehör så jag kan sitta hemma på altanen med plottern. På så vis kan jag ju lägga in rutter direkt i navigatorn efter att ha grovplanerat i Eniro. Vet inte om det finns till de nyare plottrarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aftersun 1 Postad 6 Augusti , 2017 Tack för svar! Vill egentligen kunna kolla utanför Sverige. Att ta med navigatorn hem är dessvärre inget alternativ i det här fallet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Augusti , 2017 Jag använder iSailor i iPaden (sk skithusnavigering). Den kan exportera .gpx-filer till min Simarad plotter och vice versa. Brukar ta datorn till hjälp för att föra över filerna till ett SD-kort som man läser in i plottern. ska även gå via WiFi men det har jag inte testat. Framförallt tar jag över tracks från plottern och gör om till rutter. Det fina är att alla mina rutter finns även i iPaden som backup. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_Anka 37 Postad 6 Augusti , 2017 Garmin Homeport kanske? https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/64242/pn/010-D0621-00 Det är gratis men förutsätter att du har ett Garmin BlueChart kort över aktuellt område. Annars så finns Navionics Webbapp https://webapp.navionics.com/#boating Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aftersun 1 Postad 6 Augusti , 2017 4 timmar sedan, Kalle_Anka säger: Garmin Homeport kanske? https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/64242/pn/010-D0621-00 Det är gratis men förutsätter att du har ett Garmin BlueChart kort över aktuellt område. Annars så finns Navionics Webbapp https://webapp.navionics.com/#boating Tack, grymt bra men hur låser jag upp en karta jag har köpt på SD-kort? Jag har hittat funktionen för att läsa in en karta med hjälp av en 25-siffrig kod, men var hittar jag koden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svenoe 4 Postad 7 Augusti , 2017 (redigerade) Tror att det räcker att du tar minneskortet från navigatorn och har inkopplad i datorn. Jag har problem med Windows-versionen som bara kraschar. På Mac fungerar det däremot. Redigerad 7 Augusti , 2017 av svenoe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_Anka 37 Postad 7 Augusti , 2017 Jag har aldrig använt programmet själv så jag gissar lite, men är inte koden till för om du köpt ett sjökort för nedladdning och inte köpt det på ett minneskort. HomePort fungerar, om jag förstått det hela rätt, så att man tar sitt minneskort från båten, stoppar in det i datorn hemma och gör alla ändringarna man vill på rutter och waypoints, och stoppar tillbaka minneskortet i båten igen. Man kan alltså inte använda HomePort för att navigera runt oberoende av navigatorn i båten, utan programmet är bara till för att redigera innehållet på navigatorns minneskort utan att behöva använda navigatorns egna menyer och knappar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 8 Augusti , 2017 Fick HomePort att funka nu på Windows. Man får köra det i kompabilitetsläget Windows XP. Man kan skapa waypoints etc., tex med Google Earth, utan att vara beroende av navigatorn och sedan exportera det. Jag är nybörjare och precis installerat det så nu skall vi leka......;) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 8 Augusti , 2017 Kör Homeport både på XP, W7 och W10 utan problem. Tar en kopia på kortet från plottern och kör på det. Lägger in rutter etc och sparar på kortet som jag sedan använder för att läsa in på plottern ifrån. Min plotter har en begränsning på ett ganska lågt antal rutter så jag får spara dem på kortet. Lägger dem som egna ADM-kataloger (tror jag det heter) så kan jag plocka dem en och en efter vad jag behöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 8 Augusti , 2017 Har du två kortplatser i din GPS? Så att du således har både originalkortet och kopian i samtidigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 8 Augusti , 2017 Näpp. Bara en kortplats. Plockar ut kortet med originalkartan och sätter i kortet med kopian (som inte funkar i plottern men väl i HomePort) och då känner plottern av att det finns filer på kortet. Man får då någon fråga om man vill slå ihop från kortet (eller liknande) och svarar man då Ja så kan man välja de rutter som ligger som ADM-filer en och en, de man behöver för stunden. Sen tillbaka in med originalkartan och tuta och kör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 9 Augusti , 2017 Nu gjorde jag mina första waypoints och rutter i går i HomePort och la in på originalkortet. Skall testa framöver att lägga in på kopierade kortet i stället och sedan använda det kortet i SD-fack 2 på plottern och se om man kommer åt dem då. Då kan man ha kopierade kortet med sig mellan båt och hem i stället för originalet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser