LilleNo 2 Postad 5 Augusti , 2017 Bytte till den självslående rullfocken när jag skulle kryssa hem idag, då jag tänkte gå högre mot vind än vad genuan tillåter. Men när jag närmare mig 30grader (börjar säkert redan vid 40 grader) mot vinden börjar focken vibrera/pumpa, nästan som självsvängning och slutar inte förrän jag faller av ordentligt. Irriterande vibrationer som påverkar hela riggen. Riggen är ordentligt ansatt (partialrigg) och akterstaget sträckt. Testar att spänna skotet hårdare och flytta in skotpunkten, men inget tycks hjälpa. Börjar fundera på om de olika hålen i skothornet kan påverka (likt skotpunkten hos en genua). Den har slentrianmässigt varit fastsatt i mitten (av fem stycken fästhål). Är jag ute & cyklar, har ni några tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 5 Augusti , 2017 (redigerade) Har du testat att snörpa tråden i akterliket och/eller underliket? Man har ett ganska smalt spår/vinkel att segla på med självslående fock, genuan är mer förlåtande. Det är tveksamt om du kan klara att gå högre mot vinden än du kan med genuan av flera orsaker om du inte har en synnerligen usel kryssvinkel med genuan. Ja - hålen reglerar twisten precis som skenan på genuan. Redigerad 5 Augusti , 2017 av Peter_K 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 369 Postad 5 Augusti , 2017 Är focken sydd för att vara rullfock? Om inte kanske den har en utbyggd akterrunda som ska stadgas med horisontella lattor, och när de saknas blir akterliket instabilt och ger svängningar i vissa lägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LilleNo 2 Postad 5 Augusti , 2017 (redigerade) Focken är sydd med 4 horisontella lattor som sitter monterade. Det är ett relativt nytt Boding-segel som sitter på en Plastimo-rulle. När det vibrerar tycks hela förstagsprofilen skaka runt den inre förstagswiren. Ska testa snörpen och bra att jag fick min "teori" bekräftad ang. skothorns-hålen. Genua rör sig/svajar lite mer förlåtande när jag går högt, men jag har tänkt att eftersom focken kan skotas in (skotvinkeln, med skotskenan) mer så är den lämpligare för kryss. Redigerad 5 Augusti , 2017 av LilleNo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 5 Augusti , 2017 Skotar du kryssfocken för hårt kommer båten bara att tappa fart och stå och stampa; det gäller att testa sig fram vad som är lagom skotning och seglad vinkel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser