kingfreddie 1 Postad 5 Augusti , 2017 Jag har lite problem med kallstart av evinrude 50hk från -82. Jag läst att De skulle finnas nån elchocke genom att trycka in nyckeln.men han som sålde båten visa att man skulle ta av kåpan och trycka på en vipparm. Ungefär som på En gammal moppe motor. Men tycker de verkar konstigt att man ska behöva ta av kåpan för att starta den kall. En annan sak är att jag jag den på service precis och de sa inget om nån trasig chokesolenoid utan då bara att de starta lätt... Sen har jag lite dålig koll.. Är choken på när vipparmen är tryckt mot aktern eller mot fören? Jag har även sett att choken rör sig när man ökar gasen på motorn och går tillbaka när man släpper... varför? Jag har sett det går ett litet stag med en fjäder på till choke armen, är det denna som kontrollerar chokens inställning när man ger mer gas? En annan fråga är .. eller mer nåt jag lagt märke till.när jag startar så verkar de gå bättre om jag håller nyckeln vriden i start motor läget lite länge istället för att släppa direkt man hör lite tändning som på bilen. Är detta rätt eller borde jag sluta med detta? förlåt för alla dumma frågor men försöker lära mig så mycket som möjligt! Mvh fredrik - Trelleborg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kingfreddie 1 Postad 5 Augusti , 2017 Alltså jag undrar om snubben som sålde båten till mig vart helt kass i huvudet. Han så till mig att för att starta tar man av motorkåpan, ger lite startgas, sen chokar man manuellt på vipparmen vid luftboxen. Sen startar man genom vrida nyckeln. Jag gjorde som han så och hade ett jävla problem me att den blev sur. Tog en jävla tid att då igång den. Sen efterforska jag på nätet och såg nåt om automatchoke om man trycker in nyckeln är man startar. Och tro fan inte att den starta på första försöket fast den stått i ett par dagar. Så får hoppas detta håller nu! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 5 Augusti , 2017 Du har väl hittat det lilla gasreglaget som använder till att ge grundgas med när man skall starta? Det skall vara lite upplyft när man startar. När man vrider nyckeln till första läget och trycker in den hörs ett litet klick från motorn när chokesolenoiden drar. När du vrider nyckeln till startläget håller du fortfarande in nyckeln. Då startar motorn, i allmänhet :-) När motorn startat kan man trycka in nyckeln för en sekund då och då om motorn är på väg att stanna. De där motorerna är lätta att sura ner med för mycket choke så var återhållsam med att hålla nyckeln intryckt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 5 Augusti , 2017 (redigerade) Den röda spaken är en primerventil. Så länge den den är öppen rinner det bensin in i motorn. Den skall bara hållas öppen några sekunder och absolut inte lämnas öppen under en längre tid. Jag skulle testa kallstart med lite grundas som nämnts, prima 3 sekunder och därefter starta. Du lär dig snart vad som är lämplig primetid. Ventilen skall kunna aktiveras genom att trycka in nyckel, funkar inte detta har du ett elektriskt fel och får prima manuellt med den röda spaken. Du måste pumpa upp trycket med blåsan innan du primar. Redigerad 5 Augusti , 2017 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kingfreddie 1 Postad 6 Augusti , 2017 12 timmar sedan, Faderullan säger: Du har väl hittat det lilla gasreglaget som använder till att ge grundgas med när man skall starta? Det skall vara lite upplyft när man startar. När man vrider nyckeln till första läget och trycker in den hörs ett litet klick från motorn när chokesolenoiden drar. När du vrider nyckeln till startläget håller du fortfarande in nyckeln. Då startar motorn, i allmänhet :-) När motorn startat kan man trycka in nyckeln för en sekund då och då om motorn är på väg att stanna. De där motorerna är lätta att sura ner med för mycket choke så var återhållsam med att hålla nyckeln intryckt. Jadå.. de berätta gubben som serva motorn om eftersom jag fråga han då jag så de va min första båt. Vilket jag även sa till säljaren. Men den där röda reglaget har jag inte sett faktiskt. Men kopplat till choke vipparmen så är där ett litet stag typ 2mm tjockt men en liten fjäder som kommer från nåt som liknar en solenoid, dvs rund liten cylindrar kanske 3-5 cm i diameter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 6 Augusti , 2017 Den primerblåsa som Guestsson beskriver finns på lite nyare motorer. Min -83'a hade också solenoiden som drar i chokespjällen när man trycker in nyckeln. Ta av kåpan så ser du om det rör på sig när du trycker in nyckeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 6 Augusti , 2017 Jag trodde felaktigt att denna hade primesystem men den har som nämnts chokespjäll. Så startprocduren jag beskrivit ovan stämmer inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 6 Augusti , 2017 Här finns sprängskisser att referera till under Carburator och Intake manifold http://www.boats.net/parts/search/BRP/JOHNSON/1982/J50BECNR/parts.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kingfreddie 1 Postad 6 Augusti , 2017 30 minuter sedan, guestsson säger: Jag trodde felaktigt att denna hade primesystem men den har som nämnts chokespjäll. Så startprocduren jag beskrivit ovan stämmer inte. Jo precis när jag tog bort luft burken och drog i choken så var där ett spjäll som stängdes. Som på en gammal moppe! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser