Lindesnas 2 Postad 4 Augusti , 2017 Hallå, jag har ett problem som jag håller på att bli tokig av. Jag har bytt motor från 350 till 383 alltså samma block. Nya motorfäste ny sprängkåpa,svänghjul och ryckutjämnare. Vi/jag har försökt i 4 dar att linjera men det vill sig inte. Jag använder mig av en centreringstolk och ett 1" rör för grovlinjering, det känns som hela paketet skulle några mm åt barbord men det går ju inte. Nån som har nåt tips att ge mig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 4 Augusti , 2017 Vet inte årsmodeller, men kolla bakre motorfästen så distansbrickor skall sitta där, eller inte.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lindesnas 2 Postad 4 Augusti , 2017 96 på sprängkåpa 94 på skölden. Det är med fiberbrickor och fjäderbeickor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 5 Augusti , 2017 Är det Mercruiser? Säker på att alla brickor, hylsor, filtbrickor och fjädrar sitter på rätt ställe i aktre motorfästena? Stödlagret är ju sfäriskt upphängt så att det går att rikta om... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 5 Augusti , 2017 Går drevet smidigt på plats utan för mycket muskler så är det ok. Har du korrekt tolk? Annars kan du säkert låna en från någon Mercruiser verksamhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lindesnas 2 Postad 5 Augusti , 2017 Ja det är Mercruiser, lagret har jag riktat om några hundra gånger. Tolken passar både i Stödlager och ryckutjämnaren. Drevet går inte i alls( än). Jag har provat med talja och bara skruvat på muttrarna vid motorfästet nerifrån och upp. Tolken har kommit in Max 52mm i Stödlagret sen är det stopp vid splinesen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 5 Augusti , 2017 (redigerade) Tolken kommer alltid in i början av splinsen. Om inte detta är fallet är stödlagret inte i linje med stödlagret, alternativt står motorn flera cm fel.. Om ni nu har korrekt tolk och använder den på rätt sätt. Redigerad 5 Augusti , 2017 av BerraS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lindesnas 2 Postad 1 Juli , 2018 Bytte bussningarna på sprängkåpan sen var det inga problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser