Kojak77 22 Postad 4 Augusti , 2017 Hej är på väg att skaffa den första båten och väljer mellan Uttern D55 och Ryds 620 DC , men har verkligen svårt att välja då det är svårt att hitta fakta. D55 har jag varit och kikat på och den känns bra, dock så kändes ruffen lite väl liten. Är ruffen på 620 större? Har letat fakta blad med mått eller liknande utan att hitta. Sen undrar jag om någon vet vad skillnaden på D55 och D55 exclusive är? Förstår att det är ett paket men vad innehåller det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sSvensson 8 Postad 4 Augusti , 2017 Hej Hade valt Ryds 620 för att den är större. Har själv haft en Uttern D55. Go båt inget fel men lite liten. Exclusive är med teak, dock laminat. Båten upplever jag som finare med än utan. Minst 115hk om du väljer Uttern. På Ryds en hade jag letat efter minst 125hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 4 Augusti , 2017 Lite äpplen och päron att jämföra dessa båtar. Rydsen är ett nummer större med alla dess fördelar ev. nackdelar(kräver större motor, dyrare). Ryds 18 dc är jämförbar med d55 rent storleksmässigt. Båda är fina båtar, Ryds ligger nog bra prismässigt i 6m+ klassen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kojak77 22 Postad 4 Augusti , 2017 Lutar nog åt Ryds 620DC, dock så verkar den inte ha fönster i fören. Är lite orolig hur kvavt det skall bli om man övernattar. Kanske går ett eftermonter? Eller en ventil med fläkt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 5 Augusti , 2017 Klart det går att eftermontera en fläkt. Biltema har sådana. Brukar dock sitta ventilationsgaller i dörrarna på DC modellerna. Som tidigare ovan nämt, Ryds 620 är klart större ån D55. Om du lutar år Rydsen, så kolla även in Bella 620, Yamarin har en som heter 6110 samt fler liknande modeller. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Asperyd 0 Postad 5 Augusti , 2017 Har själv ägt en sådan Ryds och var mycket nöjd! På min båt monterade jag en rufflucka som avhjälpte att det blev kvavt (naturligtvis är denna svåranvänd när det regnar). Beroende på var man ligger med båten så är ju en möjlighet att ha ruffdörren öppen, och även bakre delen av kapellet, för att öka luftgenomströmning. Jag använde denna båt som min första semesterbåt och sov säkert omkring 30-40 nätter per år i den och det gick bra. Självklart är komforten inte samma som i större utpräglade "bobåtar" men att sova några nätter då och då går utmärkt. Kan nämnas att jag även kollade på Bella och Flipper i samband med båtköpet. Dessa är fina båtar men jag valde Rydsen just pga att den hade en lite rymligare (både längre och högre om jag minns rätt) ruff jämfört med Övriga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kojak77 22 Postad 5 Augusti , 2017 Nu har vi beslutat att valet står mellan Yamarin 6110 och Ryds 620. Dock är det helt sanslöst lite info i form av faktablad manualer etc. Skulle vilja se om man kan fixa solbädd i någon av dom. Förvaring i ruff, volym ruff etc. Någon som vet var man hittar allt detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lp75 41 Postad 5 Augusti , 2017 (redigerade) Soldyna fanns som tillbehör till Ryds. Skulle gissa att det även fanns till Yamarin. Yamarin är ju lite mer påkostad båt än Ryds(tex äkta teak) och brukar vara godkända med lite större motorer om jag minns rätt. Tillbehör Ryds Redigerad 5 Augusti , 2017 av lp75 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Asperyd 0 Postad 6 Augusti , 2017 (redigerade) Jag hade soldyna som tillbehör i min Ryds och det fungerade bra. Det finns även äkta teak som tillbehör till Ryds så köper det är av betydelse bör det finnas begagnade exemplar av båten med detta. Instämmer för övrigt med Ip75:s kommentarer Yamarinen upplever jag som att den har något högre finish, framförallt på interiören. Mitt tips är att verkligen fundera igenom hur du tror båten kommer att användas och hur många som använder den. Jag är inte ute efter att propagera för Ryds före Yamarin utan bara förtydliga varför mitt val föll på Ryds: 1) Jag upplevde ruffen som lite rymligare än på andra DC i storleksklassen. Längre bäddar och aningen högre i tak. 2) Den raka aktersoffan passade mig. Det gav mer utrymme i sittbrunnen jämfört med en u-soffa. 3) I ruffen finns hyllor som löper längs med skrovet. Detta ger goda möjligheter att stuva undan mindre föremål, kläder etc. under färd. Framförallt var detta bra när man som jag bodde några nätter i båten då och då. Rydsen saknar dock stuvutrymmen för lite större grejer, åtminstone i den inombordarversion jag hade. Osäker på om utombordarversionen har stuvutrymme under aktersoffan? Yamarinen vet jag har goda stuvutrymmen därunder vilket är ett plus. OM det verkligen är någon enskild detalj eller användningsområde som spelar stor roll skulle jag försöka jämföra dessa. Annars - om det hade varit mig - hade jag hållit ögonen öppna efter båda båtarna och slagit till när ett fint och prisvärt exemplar dyker upp. Jag tror nämligen att du kommer bli väldigt nöjd oavsett vilken det blir. Får man fråga vilka egenskaper/användningsområden som är viktigast för dig i valet av båt? //Johan Redigerad 6 Augusti , 2017 av Asperyd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser