icriders 2 Postad 3 Augusti , 2017 En liten fråga.Vad är det för skillnad på Volvo Penta D4 och D6 motorerna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjoingenjoren 43 Postad 3 Augusti , 2017 2 cylindrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
icriders 2 Postad 3 Augusti , 2017 Tack man lär sej ngt nytt varje dag 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 4 Augusti , 2017 Har D1 en, D2 två, D3 tre cylindrar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 4 Augusti , 2017 Skillnaden som är någorlunda säker är att D6 har mer hästkrafter än D4 i alla fall om dom är ungefär från samma år. Gamla D4 hade 5cylindrar, nya har 4. D6... tror jag är 5cylindriga.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Prestige34 2 Postad 4 Augusti , 2017 D4 har 4 cylindrar. D6 har 6 cylindrar. Att gamla D4 hade 5 cylindrar stämmer om man pratar Volvobilar. Den har aldrig hetat D4 hos Penta. Däremot heter den femcylindriga bilmotorn D3 hos penta. Klart som korvspad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 4 Augusti , 2017 Ahaaa.. Helt krrekt relaterar jag till bilmotorer. Så penta har helt egna motorer å beteckningar... trodde de va direktöveratt från bil.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 4 Augusti , 2017 PS... tur dom gör det tydligt... så att det blir just "klart som" ... ds Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 4 Augusti , 2017 1 minut sedan, Caribic410 säger: Ahaaa.. Helt krrekt relaterar jag till bilmotorer. Så penta har helt egna motorer å beteckningar... trodde de va direktöveratt från bil.. Är nog bara D3 som kommer från bilindustrin heter D5 där, de andra kommer från den tunga industrin lastmaskiner grävmaskiner osv och är i grunden utvecklade av Deutz. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter777 1 Postad 7 Augusti , 2017 På 4 augusti 2017 på 10:31, kossor säger: Är nog bara D3 som kommer från bilindustrin heter D5 där, de andra kommer från den tunga industrin lastmaskiner grävmaskiner osv och är i grunden utvecklade av Deutz. Hej! D4 o D6 är några av få motorer som är utvecklade enkom för marina applikationer på marknaden. Rätt säker på att dem inte sitter i några av Volvo CE:s grävmaskiner etc. Mercruisers 4,2 320 hk motor är den motor som i grunden är en Deutz motor, 99,9 % säker på det. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 7 Augusti , 2017 (redigerade) På 2017-08-04 på 10:07, Caribic410 säger: Har D1 en, D2 två, D3 tre cylindrar? Nej D 1 13 har två cylindrar övriga D 1 20 och D1 30 har tre cylindrar. D 2 har fyra cylindrar, från 40 till 75 Hk. D 1 och D2 är Perkins motorer marinkonventerade av Volvo Penta. Finns i andra maskiner då som Perkins. D 3 är som nämns tidigare fem cylindrig och sitter även i personbilar. D 4 är fyrcylindrig och har ingen att göra med D 4 som sitter i personbilar. Inte heller D 4 och D 6 som sitter i b.la grävmaskiner och som i grunden är Deutz har något gemensamt med marimotorerna D 4 och D 6. Marinmotorerna D 4 och D 6 görs i Vara, dessa används bara som marinmotorer. Hälsningar Ove Redigerad 7 Augusti , 2017 av Ove-T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 7 Augusti , 2017 (redigerade) 1 timme sedan, Peter777 säger: Hej! D4 o D6 är några av få motorer som är utvecklade enkom för marina applikationer på marknaden. Rätt säker på att dem inte sitter i några av Volvo CE:s grävmaskiner etc. Mercruisers 4,2 320 hk motor är den motor som i grunden är en Deutz motor, 99,9 % säker på det. /Peter Och jag är lika säker på att penta med sina stackars tusental motorer man säljer årligen, inte har råd att ta fram en motor från grunden enkom för marint bruk. Det är de alldeles för små för, utvecklingskostnaderna i dag är enorma. Tex Massey Fergusson som köpte upp valtra för att komma åt den nyutvecklade sisu dieseln eller case ih new Holland som gick ihop med fiat och Cummins för att utveckla nya motorer identisk i ett flertal maskiner och då pratar vi enormt stora serier. Volvo lastbilar förvärvade i början på 2000 talet 25% i Deutz motorer. Penta ingår i lastvagnssidan tillsamans med volvo ce Ja e hundra på att stommen härrör från lastvagnssidan. Motorn kanske inte är identisk med volvo ce motorerna utan något förändrade. Men att utveckla en helt egen motor för att fritidsbåtsfolket ska ha något kul att åka med, är ekonomiskt omöjligt. Googla lite så ser du när D4 D6 föddes bara något år efter förvärvet av Deutz. Sen att tillverkningen av motorerna eller ihopmontering sker i Vara kan så vara. Men att nyutveckla en motor med så få enheter producerade i egen regi från grunden är i princip omöjligt. Någonstans kommer grunden i från sen utvecklar man grunden. Var och en lever på sin tro jag väljer att leva med min. Redigerad 7 Augusti , 2017 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 7 Augusti , 2017 VP brukar hursomhelst säga att de själva utvecklat just D4 och D6 för marint bruk. Volvo har sålt sin andel i Deutz. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaskon 17 Postad 7 Augusti , 2017 11 timmar sedan, Peter777 säger: Hej! D4 o D6 är några av få motorer som är utvecklade enkom för marina applikationer på marknaden. Rätt säker på att dem inte sitter i några av Volvo CE:s grävmaskiner etc. Mercruisers 4,2 320 hk motor är den motor som i grunden är en Deutz motor, 99,9 % säker på det. /Peter Är väldigt säker på att Mercruiser motorn du refererar till är en Italiensk WM motori diesel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 7 Augusti , 2017 1 timme sedan, Gaskon säger: Är väldigt säker på att Mercruiser motorn du refererar till är en Italiensk WM motori diesel. Är också rätt säker på att Mercruiser 4.2 är en VM Det var de iaf tidigare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flippermannen 26 Postad 7 Augusti , 2017 Vi har en CMD 4,2 ES 320 hk. När man plockar bort plastkåporna med CMD-loggor så ser man att motorns "gods" har en VM-logga från tillverkningen. Case closed? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter777 1 Postad 9 Augusti , 2017 På 7 augusti 2017 på 23:11, Flippermannen säger: Vi har en CMD 4,2 ES 320 hk. När man plockar bort plastkåporna med CMD-loggor så ser man att motorns "gods" har en VM-logga från tillverkningen. Case closed? Stämmer, det är jag som blandar ihop det, En VM är det! /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser