PantellicA 0 Postad 3 Augusti , 2017 Hej, jag är spekulant på en båt som har en mercruiser från -93 med modellbeteckning "D254 T". Google ger inte mycket info om motorn. Någon som vet om den är något att ha? Med vänlig hälsning, Sevve Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 3 Augusti , 2017 Är en italiensk VM. Såld som Mercruiser, Cummins, BMW, Jeep/Chrysler mm. Googla på ovanstående med tillägget 4,2 L diesel så hittar du nog en hel del. Det lilla jag läste så verkar ägarna överlag mycket nöjda medans de som aldrig ägt någon tycker det är skit. Delar lär knappast vara något problem. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PantellicA 0 Postad 3 Augusti , 2017 Där ser man, å jag som trodde mercruiser var amerikanskt. Hur tror du att reservdelsmarknaden förhåller sig gentemot T.ex penta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flippermannen 26 Postad 4 Augusti , 2017 Jag har en CMD (Cummins Mercruiser Diesel) 4,2 ES 320 hk. Har inte varit några problem att få hem delar. Beställde t.ex. i måndags en ny sprint/hållare till växelvajern och de delarna kom i onsdags. Enligt vår handlare var det för några år sedan problem med långa leveranstider, men att detta förändrats till det bättre. Det finns för övrigt en separat tråd om denna motor. http://www.maringuiden.se/forum/topic/67472-cmd-cummins-mercrusier-42l-ms-och-es/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 4 Augusti , 2017 (redigerade) 22 timmar sedan, PantellicA säger: Där ser man, å jag som trodde mercruiser var amerikanskt. Hur tror du att reservdelsmarknaden förhåller sig gentemot T.ex penta? Delar till dessa motorer lär nog finnas betydligt längre än till penta. Som jämförelse kan nämnas att delarna till kad 42-300 redan börjat utgå, och de sista motorerna slutade säljas 2006. Italienska motorer är mycket bra motorer, idag har du FPT fiat power train, som sitter ihop med Cummins, mycket stabila och hållbara, samt med reservdelar över lång tid. Skulle ja byta motor idag så blev det FPT alla dagar i veckan. Redigerad 4 Augusti , 2017 av kossor 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PantellicA 0 Postad 4 Augusti , 2017 5 timmar sedan, Flippermannen säger: Jag har en CMD (Cummins Mercruiser Diesel) 4,2 ES 320 hk. Har inte varit några problem att få hem delar. Beställde t.ex. i måndags en ny sprint/hållare till växelvajern och de delarna kom i onsdags. Enligt vår handlare var det för några år sedan problem med långa leveranstider, men att detta förändrats till det bättre. Det finns för övrigt en separat tråd om denna motor. http://www.maringuiden.se/forum/topic/67472-cmd-cummins-mercrusier-42l-ms-och-es/ Låter bra! Var handlar du delar? Känner du till någon bra onlinesida? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PantellicA 0 Postad 4 Augusti , 2017 Någon som vet om modellen är törstig? Hittar inget om detta. Läste dock att den har Indirekt insprutning vilket ger högre verkningsgrad än direkt insprutning. Kanske därför den sotar mindre än ex penta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flippermannen 26 Postad 7 Augusti , 2017 På 2017-08-04 på 15:35, PantellicA säger: Låter bra! Var handlar du delar? Känner du till någon bra onlinesida? Jag har köpt original via vår lokala handlare. Magnesiumanoder till drevet har jag köpt hos drev.se. Det finns en svensk hemsida som heter mercurydelar.se som säljer originaldelar. Jag antar att det borde gå att hitta billigare delar om man beställer från USA. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser