Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
MecBus

Yamaha 40hk 2t vs Mercury 60hk 4t

Rekommendera Poster

Hej,

Testkörde två Buster RS en med 40hk 2 takt yamaha från 89 och en Mercury 60 hk efi 03 (4 takt). När jag åkte yamahan hade jag 40 kg barn i, så båda båtarna vägde ganska lika ink motor.

Prestanda skillnaden på acceleration och top fram var väldigt liten. Är detta förväntat?

Redigerad av MecBus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Buster RS är väl byggd för just 40hk? Det är inte alltid så lyckat att sätta på en större och tyngre motor än vad tillverkaren tänkt. Sen är ju Yamaha nåt helt annat än Mercury ;):):D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo 30 kW, pratade med en yamaha återförsäljare. Tydligen så kommer acceleration i en 2 takt alltid vara bättre. Enligt honom är dessutom de gamla Yamaha 2 takt 40hk byggda på samma motor som 50/60 hk och därför piggare än andra 40hk.

Dock borde jag ha högre top hastighet och troliga anledningen till att jag inte har det är för att jag endast kommer upp i strax över 5000rpm. Ska byta propellern så jag kan testa annan stigning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min mening är ett byte från en Yamaha 2-t 3a mer eller mindre alltid ett nerbyte. De är en ovanligt lyckad konstruktion...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...