Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Wickem

Motorproblem. Startmotor låter krig. Motor går runt tungt ibland

Rekommendera Poster

Hej, fått problem med min mercruiser 5.0 v8.

Båten går jättebra när den väl är igång men imorse dog den på tomgång och startmotorn orkar inte dra runt motorn, det bara rasslar. Startmotorn är ny och batterierna ska vara fräscha. Drog runt motorn förhand ca 3 varv och då hoppar den igång. Sedan dog den igen och samma sak då. Varför den har dött var troligen soppatorsk (soppamätaren glappar). Har tankat båten med ca 40 liter ifall att. Den stora frågan är alltså varför motorn blir stum eller varför startmotorn låter krig precis som att den inte orkar... ?? Mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta ur stiften innan du håller på att tvinga motorn starta när det känns stumt, du kan ha fått in vatten och då blir det tvärstumt, vatten går inte att komprimera. Om man håller på att försöka starta så är det något som ger sig tex en vevstake.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kriget du hör är troligen den nya startmotorn som inte har orkat dra runt motorn och kugghjulet slirar.. 

Troligen pga av vatten i någon eller några cylindrar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Gelis säger:

Ta ur stiften innan du håller på att tvinga motorn starta när det känns stumt, du kan ha fått in vatten och då blir det tvärstumt, vatten går inte att komprimera. Om man håller på att försöka starta så är det något som ger sig tex en vevstake.

Borde inte motorn gå dåligt när den är igång då? Och jag får även  runt ganska enkelt förhand 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, BerraS säger:

Kriget du hör är troligen den nya startmotorn som inte har orkat dra runt motorn och kugghjulet slirar.. 

Troligen pga av vatten i någon eller några cylindrar. 

Jo precis. Men vart ifrån kan vatten komma då? Tanken? Nytt vattenskiljande filter sitter på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har den nya startmotorn fungerat bra tidigare eller är det sen du bytte som det började bråka?

Har du kollat att den är korrekt monterad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är vatten, så kommer detta vanligen  in från läckage I avgassystemet. När du drar runt för hand så hinner vattnet försvinna ut från cylindern. Vanligtvis läcker det mellan limpa och risers/böj.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan, Ginger säger:

Har den nya startmotorn fungerat bra tidigare eller är det sen du bytte som det började bråka?

Har du kollat att den är korrekt monterad?

Nya startmotorn har snurrat igång motorn utan problem i ca 3 veckor. Förra slog jag sönder pga batteritorsk. Tyckte shimsning och övrigt såg identiskt ut på den nya. Jag får kanske börja ta ur alla stift och dra runt motorn lite och se om det kommer ut nåt kul.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har ett vattenläckage så håller trycket i cylindern borta vattnet när motorn går. Dessutom brukar läckage minska/upphöra när motorn är varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, bhemac säger:

Om man har ett vattenläckage så håller trycket i cylindern borta vattnet när motorn går. Dessutom brukar läckage minska/upphöra när motorn är varm.

Vart kan den ta in vatten då tro? Via soppan? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe inte via soppan!! Vatten kan komma in via defekt avgassystem som skrivits tidigare eller genomrostning toppar, topppackning.

 

En enkel åtgärd för att säkerställa att det inte är vattenproblem är att ta bort stiften och köra runt motorn på starten. Håll reda på tändkablarna position. Stänker det ur något tändstiftshål eller något stift är kliniskt rent så har du troligtvis hittat problemet.

Jävlas starten fortfarande med stiften borta så kan du nog utesluta vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, BerraS säger:

Om det är vatten, så kommer detta vanligen  in från läckage I avgassystemet. När du drar runt för hand så hinner vattnet försvinna ut från cylindern. Vanligtvis läcker det mellan limpa och risers/böj.  

Känns som att det kan vara just så! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Gelis säger:

Näe inte via soppan!! Vatten kan komma in via defekt avgassystem som skrivits tidigare eller genomrostning toppar, topppackning.

 

En enkel åtgärd för att säkerställa att det inte är vattenproblem är att ta bort stiften och köra runt motorn på starten. Håll reda på tändkablarna position. Stänker det ur något tändstiftshål eller något stift är kliniskt rent så har du troligtvis hittat problemet.

Jävlas starten fortfarande med stiften borta så kan du nog utesluta vatten.

Låter tråkigt om det är topplockspackning osv.. oljan är dock fräsch utan grädde. Ska ta ur stift och prova. Men lär ta upp båten först. Står dumt till 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom hem i fredags 8ch drog ur stift och olja. Oljan var cappucino och motorn var fortfarande stum... Tänkte börja plocka ur motorn så jag monterade ner drevet. Och bara för att så provade jag dra runt motorn igen. Då gick den runt precis son den ska. Så det var alltså underhuset på drevet som låst hela motorn och även vatten. Någon som har knä o limpor samt underhus till salu? Tack för hjälp mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt drev skar eftersom de troligen glömt fylla på olja. Första och sista gången jag lämnade en motor på service.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pröva om drevet går runt när det ligger löst. Det är ovanligt att drev låser motorn och framför allt att båda felen inträffar samtidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta även av limporna innan du köper nya, så du vet att det är felet. Toppar på CSB håller inte överdrivet länge i saltvatten(om motorn är sjövattenkyld).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan, Mange249 säger:

Pröva om drevet går runt när det ligger löst. Det är ovanligt att drev låser motorn och framför allt att båda felen inträffar samtidigt.

Har prövat dra runt på med och utan växel. Både i Axel och propeller. Det är helt stumt tyvärr..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan, Mange249 säger:

Ta även av limporna innan du köper nya, så du vet att det är felet. Toppar på CSB håller inte överdrivet länge i saltvatten(om motorn är sjövattenkyld).

Har både limpor och knän av. Vara av ena sidan var rostig och full av vatten. Kan man provtrycka? Annars lär jag börja kolla toppar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Mitt drev skar eftersom de troligen glömt fylla på olja. Första och sista gången jag lämnade en motor på service.

Det lät inge vidare alls. Hoppas verkligen att dem verkstan står för nytt drev..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lider med dig! Ser ut som både nya limpor, knän och växelhus alltså:( Har själv varit med om stora ras sommartid och det är bara att bita ihop och ta sig igenom...

 

Är det Alpha 2 drev? Brukar väl vara lite billigare än Bravoras iaf?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Wickem säger:

Det lät inge vidare alls. Hoppas verkligen att dem verkstan står för nytt drev..

 

Jag hade sålt båten, vi skulle bara göra en sista provtur när det hände. Räddningstjänsten fick bogsera in mig. Den nye ägaren skulle transportera båten till Polen så det var bråttom.

Enda lösningen var ett nytt drev, närmare 30tkr.

Efter helgen ålte jag ner till firman, bluffade och sa att vi var flera som sett att det inte var någon olja i drevet. "Ja det var tomt" sa verkstadskillen. Bra, då vet vi vems felet är sa jag men ni var hyggliga och ställde upp så jag erbjuder 4tkr kontant. "Lägg pengarna på bordet" sa verkstadskillen vilket jag gjorde. Sen har jag aldrig mer haft kontakt med dem.

--

Räddningstjänsten sa till mig att du förstår att vi måste ta betalt. Självklart sa jag. Har ni fö Fartygsbefäl klass 8? Nä, svarade de. Då får ni svårt att ta betalt. Räddingstjänsten behöver inte klass 8, bara när de gör kommersiella uppdrag. Så det kostade mig inget. Däremot fick all personla gå klass 8 senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Mange249 säger:

Lider med dig! Ser ut som både nya limpor, knän och växelhus alltså:( Har själv varit med om stora ras sommartid och det är bara att bita ihop och ta sig igenom...

 

Är det Alpha 2 drev? Brukar väl vara lite billigare än Bravoras iaf?

Bra surt, ska in och provtrycka limpor och knän och se om båda är slut. Sen kan man ju kolla på ett begagnat underhus. Överhuset bör jag förra veckan... Det är gen 2. Hade inte växelhuset rasat hade nog motorn rasat..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, bhemac säger:

 

Jag hade sålt båten, vi skulle bara göra en sista provtur när det hände. Räddningstjänsten fick bogsera in mig. Den nye ägaren skulle transportera båten till Polen så det var bråttom.

Enda lösningen var ett nytt drev, närmare 30tkr.

Efter helgen ålte jag ner till firman, bluffade och sa att vi var flera som sett att det inte var någon olja i drevet. "Ja det var tomt" sa verkstadskillen. Bra, då vet vi vems felet är sa jag men ni var hyggliga och ställde upp så jag erbjuder 4tkr kontant. "Lägg pengarna på bordet" sa verkstadskillen vilket jag gjorde. Sen har jag aldrig mer haft kontakt med dem.

--

Räddningstjänsten sa till mig att du förstår att vi måste ta betalt. Självklart sa jag. Har ni fö Fartygsbefäl klass 8? Nä, svarade de. Då får ni svårt att ta betalt. Räddingstjänsten behöver inte klass 8, bara när de gör kommersiella uppdrag. Så det kostade mig inget. Däremot fick all personla gå klass 8 senare.

Fyfan lät bra surt det med! Härligt med båtliv ibland! Efter det här är åtgärdat blir det bryggsegling två år framöver!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, Wickem säger:

Fyfan lät bra surt det med! Härligt med båtliv ibland! Efter det här är åtgärdat blir det bryggsegling två år framöver!

Säg något kul som inte kostar pengar!

Hörde en kille som älskar fjällvandring. De köpte nya vildmarksbyxor till familjen, gick väl på 30 papp. Förra året bytte de bil till en fyrhjulsdriven sak så de kunde ta sig fram bättre. Killen brukar cykla till jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Räddningstjänsten sa till mig att du förstår att vi måste ta betalt. Självklart sa jag. Har ni fö Fartygsbefäl klass 8? Nä, svarade de. Då får ni svårt att ta betalt. Räddingstjänsten behöver inte klass 8, bara när de gör kommersiella uppdrag. Så det kostade mig inget. Däremot fick all personla gå klass 8 senare.

 

Oj vad duktigt av dig att lyckas snylta till dig bärgning på skatttebetalarnas bekostnad... 

 

Hjältedåd, verkligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, coppertail säger:

 

Oj vad duktigt av dig att lyckas snylta till dig bärgning på skatttebetalarnas bekostnad... 

 

Hjältedåd, verkligen.

Fast sanningen är ju att jag förhindrade att de bröt mot lagen. Dessutom var det en nyttig övning för dem. Pengarna är en skitsumma, jag hade gärna betalt.

Redigerad av bhemac
stavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

T

7 timmar sedan, bhemac säger:

Fast sanningen är ju att jag förhindrade att de bröt mot lagen. Dessutom var det en nyttig övning för dem. Pengarna är en skitsumma, jag hade gärna betalt.

Tror inte du hade brutit mot någon lag om du betalat...

Om det var sjöräddningssällskapet som assisterade så bedrivs det ideellt och finansieras med frivilliga abonnemang och donationer. Besättningen har ingen lön utan arbetar helt ideellt.

Så, om det var sjöräddningsällskapet så var det bla jag som medlem som betalade.

Så håll tillgodo!!:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Ginger säger:

T

Tror inte du hade brutit mot någon lag om du betalat...

Om det var sjöräddningssällskapet som assisterade så bedrivs det ideellt och finansieras med frivilliga abonnemang och donationer. Besättningen har ingen lön utan arbetar helt ideellt.

Så, om det var sjöräddningsällskapet så var det bla jag som medlem som betalade.

Så håll tillgodo!!:)

 

Nu skrev jag att det var Räddningstjänsten dvs det som förr kallades brandkåren. De har inget krav på att de måste ha Fartygsbefäl klass 8 i sin tjänst. Men så fort de bedriver kommersiell verksamhet dvs tar betakt så gäller samma regler för de som för alla andra. SSRS tar också betalt när det inte är sk medlemsuppdrag. Därför har många klass 8 och definitivt räddningsskepparen.

 

I mitt fall hade inte jag gjort något fel utan Räddningstjänsten, det hade varit de som bröt mot lagen. Nu har ledningen koll på saken så någon faktura hade aldrig skickats.

Epilogen är den att Räddningstjänsten har utbildat nästan hela sin personal i Fartygsbefäl klass 8, en stor del har även fått Maskinbefäl klass 8 trots att de i dagsläget inte behöver det. Befäl som aldrig åker båt men kan sitta i en ledningsbil där det sitter en VHF har fått SRC.

De har koll på läget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...