strykollon 2 Postad 2 Augusti , 2017 Har sökt lite i forumet men inte funnit något om att med eventuellt enkla medel vässa en gammal Yamaha 60-hästare, tvåtaktad trippel med förgasare. Är det överhuvudtaget möjligt att skrämma-upp motorn till 70 hk? Strypbrickor, förgasararmar, blockeringar eller liknande. Jag har hört rykten om att det skall vara möjligt, så....vet nån något? :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 2 Augusti , 2017 Du kan ju kolla vad som skiljer mellan de två. http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1991/parts.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strykollon 2 Postad 2 Augusti , 2017 - Hmmmm......vet inte riktigt hur jag skall använda den sidan i det sammanhanget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 2 Augusti , 2017 60 hk o 70 hk är ju samma motor,ta reda på vad som skiljer,kanske förgasar bestyckningen?,hade en 60hk likadan som du men upplevde inte den som svag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strykollon 2 Postad 2 Augusti , 2017 3 timmar sedan, karluno säger: 60 hk o 70 hk är ju samma motor,ta reda på vad som skiljer,kanske förgasar bestyckningen?,hade en 60hk likadan som du men upplevde inte den som svag. - Nej, för fan, 60-hästarn är urstark. En underbar maskin. Jag tänkte bara om det finns nått finurligt sätt att få ytterligare 10 hk. Motorerna är ju likadana. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 2 Augusti , 2017 kan nog vara lite bökit på förgasar modellerna,dom nya fyrtakt med insprutning är det ju bara att mappa ecun på,men tex 50hk till 60hk=3,500kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 2 Augusti , 2017 Likadana? Har verkligen du kollat igenom reservdelslistorna och konstaterat att 60 och 70 till alla delar är identiska? Samma motorblock, insug och readblock, förgasare, bestyckning, avgaspipa ....? I så fall kolla att spjällen öppnar fullt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strykollon 2 Postad 2 Augusti , 2017 12 minuter sedan, guestsson säger: Likadana? Har verkligen du kollat igenom reservdelslistorna och konstaterat att 60 och 70 till alla delar är identiska? Samma motorblock, insug och readblock, förgasare, bestyckning, avgaspipa ....? I så fall kolla att spjällen öppnar fullt. - Nej, jag har inte kollat något mer än att jag såg att huvudmunstyckena skiljer sig mellan 60 och 70. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strykollon 2 Postad 2 Augusti , 2017 ....å reedventilerna. Hmmmmm.......dags att lägga ner. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 3 Augusti , 2017 Kollade lite till. Den 60 HK som såldes på den amerikanska marknaden 1991 har H i modellbeteckningen och är därmed försedd med rorkult. Det är alltså inte samma motor som din. Sign Jarb har skrivit om att Euro och US Yamor kan skilja en hel del. Vill du komma vidare behövs exakt modellbeteckning på din motor, så kanske någon som Jarb kan mer om detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 4 Augusti , 2017 Yamaha effektreglerar i princip alltid minst med förgasarna på 2-taktarna, och då menar jag inte bestyckningen utan man sätter dit större. Mer effekt kräver mer luft och sås, så enkelt är det. Det finns nån liten rorkultsmotor som är effektreglerad med spjällbegränsare men det är undantaget. Sen är det oftast nåt mer än förgasarna och ibland är det allt det som guestsson radade upp igår. Blocket ser till synes lika ut på utsidan men spol och avgasportar skiljer. Mellan 60 och 70 är det alltså minst förgasarna som skiljer, tydligen oxå bladventilerna och kanske mer, det är bara att jämföra. Ovanpå detta så gjorde Yamaha mindre förändringar genom åren så det är t ex inte säkert att förgasarna på en 60 från 88 kan ersättas med förgasare från en 70 från 91. Att köpa nya förgasare är inte försvarbart ekonomiskt så man får leta begagnat.. Vill man ha mer effekt är det oftast bättre att köpa större motor och sälja det man har. Sen kan man ju fråga sej vad man uppnår. Att öka från 60 till 70 är 17%, i bästa fall får man en prestanda ökning på hälften, dvs drygt 8%. På en båt som gör 30 knop ökar toppfarten till 32 knop, i bästa fall.. Nä släng på en 90 hästare så det händer nåt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karluno 59 Postad 4 Augusti , 2017 glöm trimmning på den,hade den haft insprutning och databox =lätt som en plätt o mappa den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser