Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
moltas

Kompressor VP kad 43.

Rekommendera Poster

Har inte fått klart för mig huruvida kompressorn kan ta skada om den går lite längre än vid upplaning. Ibland beroende på väder och vind tvingas man köra i hastigheter och ha styrfart och då kompressorn är inkopplad hela tiden. Vet att en del har monterat en brytare för att temporärt ha kompressorn urkopplad. Så frågan är, hur länge är lämpligt att kompressorn är inkopplad? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den primära orsaken att folk kopplar ur kompressorn är nog mest för att slippa det påtagliga ljudet som kompressorn lämnar.

 

Att motorn eller kompressorn i sin helhet skulle ta skada av att användas under lite längre intervall tror jag inte är så sannolikt. Det vore ett märkligt drag av VP - i sådana fall kan man i praktiken bara köra båt i 7 knop eller 20 och uppåt.

 

Däremot kan jag tänka mig att det blir lite större påfrestningar på drevet - man känner ju tydligt när kompressorn markant kopplar in och det upplevs som mycket mer vridmoment i drivlinan och att den jobbar hårdare. Men det är inget som jag fått bekräftat. 

 

Vidare så kan det nog vara aktuellt med lite tätare rembyten om man ofta kör med kompressorn.

 

Redigerad av hbengtsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma uppfattning som du. Var en annan källa som påstod att längre inkopplinstid kunde skada kompressorn. Därför ville jag ha lite uppfattningar från andra. Kompressor ljudet stör inte mig, finns en del andra källor som också hörs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, hbengtsson säger:

Den primära orsaken att folk kopplar ur kompressorn är nog mest för att slippa det påtagliga ljudet som kompressorn lämnar.

 

Att motorn eller kompressorn i sin helhet skulle ta skada av att användas under lite längre intervall tror jag inte är så sannolikt. Det vore ett märkligt drag av VP - i sådana fall kan man i praktiken bara köra båt i 7 knop eller 20 och uppåt.

 

Däremot kan jag tänka mig att det blir lite större påfrestningar på drevet - man känner ju tydligt när kompressorn markant kopplar in och det upplevs som mycket mer vridmoment i drivlinan och att den jobbar hårdare. Men det är inget som jag fått bekräftat. 

 

Vidare så kan det nog vara aktuellt med lite tätare rembyten om man ofta kör med kompressorn.

 

Kompressorn i sig klarar nog längre inkoppling, men drivningen gör inte det, därför sätter man in en switch för att kunna slå ifrån den om man under längre turer vill ligga i kompressorns inkopplingsintervall. På en 43 a har du dessutom ljuddämpare till kompressorn så den hörs knappt när den går i, det är remspänningen och ljuddämparen som skiljer 42 an och 43 an. Sen är ju resten upp till var och en. :D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, kossor säger:

Kompressorn i sig klarar nog längre inkoppling, men drivningen gör inte det, därför sätter man in en switch för att kunna slå ifrån den om man under längre turer vill ligga i kompressorns inkopplingsintervall. På en 43 a har du dessutom ljuddämpare till kompressorn så den hörs knappt när den går i, det är remspänningen och ljuddämparen som skiljer 42 an och 43 an. Sen är ju resten upp till var och en. :D

 

 

Ljuddämpare...ok. Jag undrar om vår dämpare funkar som den skall då. Tycker det är ett tydligt högre och lite "gnällande" ljud när kompressorn jobbar. Och det känns i motorn när den kopplas in. Man kan nästan fysiskt känna hur kraften tar ett extra grepp om hela drivlinan.

 

Koppla ur ja... då är läget inte lika bra på KAD44 om man vill köra längre sträckor med kompressorn. Jag "har hört" att man inte kan använda switch för att stänga av kompressorn på KAD44 eftersom den har datastyrning/EDC och en manuell urkoppling kan generera felkoder och stoppa maskin.

 

Men som sagt...bara vad jag hört! Nu hade ju dock TS en KAD43 så det borde ju vara fritt fram som sagt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, hbengtsson säger:

 

Ljuddämpare...ok. Jag undrar om vår dämpare funkar som den skall då. Tycker det är ett tydligt högre och lite "gnällande" ljud när kompressorn jobbar. Och det känns i motorn när den kopplas in. Man kan nästan fysiskt känna hur kraften tar ett extra grepp om hela drivlinan.

 

Koppla ur ja... då är läget inte lika bra på KAD44 om man vill köra längre sträckor med kompressorn. Jag "har hört" att man inte kan använda switch för att stänga av kompressorn på KAD44 eftersom den har datastyrning/EDC och en manuell urkoppling kan generera felkoder och stoppa maskin.

 

Men som sagt...bara vad jag hört! Nu hade ju dock TS en KAD43 så det borde ju vara fritt fram som sagt.

Ska enligt uppgift gå att koppla switch på din med, går även på kad 300. Ja felkod kan det bli men de ska återställa sig självt vid inkoppling av kopressorn igen.

De är inte skapta för att gå hela tiden undersök om jag har fel angående urkoppling men är till 99 % säker de ska funka på 44 an med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@kossor

 

Vad är din källa för att kompressorsystemet inte är gjort för eller klarar kontinuerlig drift?

 

Volvo Penta byggde ju KAD 32, 42, 43, 44 och 300 i nästan 15 år utan att bygga in en tidsbegränsning i systemet.

 

Mej veterligen finns inte heller nån senare service-information från Volvo Penta angående begränsning av kompressor-systemets drifttid..

 

Roots-kompressorer och elektromagnetiska kopplingar är ju inte heller nåt som är känsligt för drifttid rent generellt och är prylar som funnits i mer än 100 år..

 

Så att Volvo Penta skulle fel-dimensionerat grejerna och dessutom inte rättat till det under 15 år känns ju lite mysko..?

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, jarb säger:

@kossor

 

Vad är din källa för att kompressorsystemet inte är gjort för eller klarar kontinuerlig drift?

 

Volvo Penta byggde ju KAD 32, 42, 43, 44 och 300 i nästan 15 år utan att bygga in en tidsbegränsning i systemet.

 

Mej veterligen finns inte heller nån senare service-information från Volvo Penta angående begränsning av kompressor-systemets drifttid..

 

Roots-kompressorer och elektromagnetiska kopplingar är ju inte heller nåt som är känsligt för drifttid rent generellt och är prylar som funnits i mer än 100 år..

 

Så att Volvo Penta skulle fel-dimensionerat grejerna och dessutom inte rättat till det under 15 år känns ju lite mysko..?

 

 

Har du öppnat en kompressor och tittat på konstruktionen? Hur stor oljevolym cirka 2 dl, kylning hur kyls kompressorn, hur är paddlarna inne i kompressorn uppbyggda. Bara kolla hur det ser ut inuti så säger resten sig självt. Men återigen var och en gör som den själv vill. Brukar vara bäst så. Men kompressorn är nog def inte byggd för att gå i kontinuerlig drift. Jag sparar gärna in 28000 sek och har en switch.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Intressant ämne, har själv en KAD 44 och har funderat på en switch. Mest vid fall då sjön gör det omöjligt att köra i plan och man ändå vill knuffa på lite mera än det man får under 1500 varv. Ljudet från kompressorn är ju lite jobbigt att lyssna på och dessutom det jag har hört är ju att den slukar massa extra bränsle när den är inkopplad.

 

Hoppas på fler tips här!

 

Mvh

Jocke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas du tar det på rätt sätt men nu får jag känslan att du killgissar lite  :) Har du erfarenheter av haverier eller sitter på sådan info är jag uppriktigt intresserad.

 

Här är drivningen problemet men kompressorn kan gå..

 

9 timmar sedan, kossor säger:

Kompressorn i sig klarar nog längre inkoppling, men drivningen gör inte det, därför sätter man in en switch för att kunna slå ifrån den om man under längre turer vill ligga i kompressorns inkopplingsintervall. 

 

O några timmar senare är det kompressorn..

 

1 timme sedan, kossor säger:

Har du öppnat en kompressor och tittat på konstruktionen? Hur stor oljevolym cirka 2 dl, kylning hur kyls kompressorn, hur är paddlarna inne i kompressorn uppbyggda. Bara kolla hur det ser ut inuti så säger resten sig självt. Men återigen var och en gör som den själv vill. Brukar vara bäst så. Men kompressorn är nog def inte byggd för att gå i kontinuerlig drift. Jag sparar gärna in 28000 sek och har en switch.

 

Jo jag vet hur kompressorn ser ut och även att just den typen, Ogura TX15, i normalfallet är dimensionerad för kontinuerlig drift, sen är det ju svårt o veta om Volvo Penta har gjort/misslyckats med nåt som gör det olämpligt.

 

Självklart gör man som man vill :) Kompressordriften är ju både brutal i inkopplingen och lite bullrig men frågan här är ju om det håller för o köra kontinuerligt, eller om detta egentligen mest är ett envist fastbitande rykte..

 

Precis som trådskaparen så är jag intresserad av hårda erfarenheter och fakta i ämnet. Finns det nån, t ex kossor, som vet om haverier vid kontinuerlig kompressordrift eller känner till nån info från VP eller dess verkstäder om detta..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har i mitt inlägg i denna tråd ej blandat in penta eller felkonstruktioner, utan helt klart skrivit vad JAG anser som ett svar på ts fråga. 

 

Våran båt körs ofta i tio knop 17 -18 00 varv, senast var från Stockholm, resan tog runt 3,5 timme, med den oljemängden 2 dl och de gummerade paddlarna samt driviningen  och utan någon som helst kylning. Anser då jag att det inte  är tänkt att vara inkopplat i kontinuerlig drift. Varför har man då en inkoppling som ligger i vissa varvtalsområden?? Hade kompressorn varit tänkt att ständigt ligga inkopplad så hade inte en varvtals reglering behövts då hade nog penta sparat in de kronorna på varje enhet . JAG ANSER OBS att kompressorn är likt en kick down i en automatlåda på en bil, och ska slå till för att snabbt få upp båten ur vattnet, inte ligga i kontinuerlig drift timme efter timme. Det är den inte konstruerad för. En switch och två kablar kostar runt 40 kronor en ny kompressor kostar 28000 den mellanskillnaden talar sitt tydliga språk. Jag tänker inte sitta här och skriva långa brev och motargumentera i en evighet utan har här klarlagt vad JAG anser. En del byter impeller vart tredje år en del byter inte olja och filter varje år, det skrivs och vänds och undras fram och åter. Jag byter olja varje år jag byter impeller varje år samt bränsle filter och knutbälg. Ja ja vet de kanske inte behövs, antagligen kanske killgissar jag. Men jag vet en sak ja behöver inte oroa mig för onödiga haverier mitt i semestern haverier jag enkelt kan förebygga, eller sitta på nålar och tänka, de skulle jag med gjort osv. Vi har satt en switch och bryter strömmen för att undvika haverier i kompressorn, då JAG anser att konstruktionen inte är till för att ligga i drift timme efter timme eller kanske en hel dag, jag vill själv kunna bestämma min framkörnings hastighet och inte vara beroende av ett varvtals register, hoppas nu detta budskap gått fram till den / de som anser att jag skulle veta bättre än tex penta eller sitta på ogrundade kunskaper och killgissa, var och en gör som de vill, en del tankar ju tom RME som det finns dokumenterade kunskaper om att algtillväxt ökar i tanken med det bränslet. 

 

Vänligen // Peter.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är inte alltid så lätt att förstå varandra i skrift :) Jag fattade inte att det var din egen uppfattning förrän nu.

 

2 timmar sedan, kossor säger:

Jag har i mitt inlägg i denna tråd ej blandat in penta eller felkonstruktioner, utan helt klart skrivit vad JAG anser som ett svar på ts fråga. 

 

Jag ska eventuellt sätta in manuell styrning av en kompressor på en KAD43 men jag vill gärna ha lite mer kött på benen då det inte är min båt. Ägaren bryr sej inte om ljudet men har hört rykten om kompressorns livslängd.

 

VP har valt att ha kontinuerlig kompressordrift vid 1700-2600 rpm, vid fullgas utökas detta till 600-3100 rpm. Om systemet bara skulle va tänkt som "kick-down" skulle det räckt med fullgas-funktionen. Jag får lixom en känsla av att VP ganska väl vet vad man pysslar med i och med 15 års produktion av dessa KAD-motorer.

 

Jag har förståelse för resonemanget att man vill skydda kompressorn men man kan även resonera såhär. Att köra utan kompressorn förändrar sannolikt gasväxlingen i motorn. Det får då följder på den termiska belastningen, utsläppen, bränsleförbrukningen, sot och partikelbildningen.

 

Det skulle kunna va så att man förkortar livslängden på nån helt annan komponent, ökar utsläppen och gör av med mer sås... Bara för att spara på en kompressor som ändå aldrig gått sönder..

 

Men som sagt svar från nån med koll på läget hade varit otroligt intressant :)

 

 

Redigerad av jarb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, jarb säger:

Ja det är inte alltid så lätt att förstå varandra i skrift :) Jag fattade inte att det var din egen uppfattning förrän nu.

 

 

Jag ska eventuellt sätta in manuell styrning av en kompressor på en KAD43 men jag vill gärna ha lite mer kött på benen då det inte är min båt. Ägaren bryr sej inte om ljudet men har hört rykten om kompressorns livslängd.

 

VP har valt att ha kontinuerlig kompressordrift vid 1700-2600 rpm, vid fullgas utökas detta till 600-3100 rpm. Om systemet bara skulle va tänkt som "kick-down" skulle det räckt med fullgas-funktionen. Jag får lixom en känsla av att VP ganska väl vet vad man pysslar med i och med 15 års produktion av dessa KAD-motorer.

 

Jag har förståelse för resonemanget att man vill skydda kompressorn men man kan även resonera såhär. Att köra utan kompressorn förändrar sannolikt gasväxlingen i motorn. Det får då följder på den termiska belastningen, utsläppen, bränsleförbrukningen, sot och partikelbildningen.

 

Det skulle kunna va så att man förkortar livslängden på nån helt annan komponent, ökar utsläppen och gör av med mer sås... Bara för att spara på en kompressor som ändå aldrig gått sönder..

 

Men som sagt svar från nån med koll på läget hade varit otroligt intressant :)

 

 

Aldrig går sönder??? En bekants rasade i midsommras......... inget ovanligt att kompressorerna rasar. Annan komponent ökade utsläpp?? kad 41 lika motor utan kompressor. Och ja kompressorn är en kickdown för att få ur båten snabbare ur vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha! Ja som sagt inte alltid lätt att förstå vad som menas i text, andemeningen med aldrig var så klart att kompressorn normalt håller motorns övriga livslängd ;)

 

Jag är inte ute efter nåt ord-gnabbande, jag är uppenbart intresserad av information om detta och väldigt tacksam för dina svar, men att 41an är lika förutom kompressorn är ju inte riktigt sant. Minst Turbo och spridare är olika. VP har byggt motorn för att kompressorn ska gå kontinuerligt mellan 1700-2600 rpm, sen finns även kick-down funktionen.

 

Men nu börjar vi ju i alla fall komma nån vart, du känner alltså till flera kompressorhaverier, är det sannolikt att nåt av dessa berodde på att kompressorn körts för lång tid?

 

O som sagt sitter nån på info om detta, egen eller andras erfarenheter är jag väldigt intresserad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...