Idefix 0 Postad 21 Maj , 2005 Hej Sjöbusar Har tittat på ekolod och skulle gärna vilja ha ett framåtseende, problemet är att jag har en snabbgående båt och enligt fabrikanten fungerar inte dessa i högre farter eftersom vattnet blir för oroligt. Finns det någon där ute som provat framåtseende lod i högre farter? Hur monterade ni givarn isåfall? Tack på förhand/Idefix Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 21 Maj , 2005 Hej! Om det är Echopilots lod som du avser så fungerar den bara upp till ca. 15 knop. Jag gissar att du klr betydligt fortare än så. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FRIDA-ELIZA 0 Postad 21 Maj , 2005 Har du en echo-pilot? Är dom bra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Idefix 0 Postad 21 Maj , 2005 Minst 20 knop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 22 Maj , 2005 Hej! Nej, jag har ingen Echopilot, så jag kan inte uttala mig om den annat än att de själva uppger att den klarar max hastighet med ca. 15 kn. Däremot gjorde en av båttidningarna ett test av den förra året och den fick väl måttligt betyg om jag inte minns helt fel. Personligen tror jag att det kan vara bättre att vänta tills det kommer lite fler på marknaden. Det gör det nog ganska snart misstänker jag, och denna typ av apparater utvecklas ganska snabbt. Framåtseende lod är bara i sin barndom än så länge för fritidsfolket, men det är nog på G. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Conquest 0 Postad 23 Maj , 2005 Hej Idefix jag monterade mitt echopilot förra helgen och ska fixa fram stöm nästa helg då jag också räknar med en prov tur. Jag har samma problem som du därför har jag monterat givaren så långt bak som möjligt. Håll till godo till nästa vecka så får du ett svar på hur väl det funkar i min båt. Mvh Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Conquest 0 Postad 30 Maj , 2005 Nu är allt monterat och klart. Jag är inte helt nöjd för att det visa bara ca:20-30 m framför båtan i 5 knop men det det som är bra var att det visa även 20-30 m framför även i 18 knop jag gissar att man måste fin justera lite på instälningarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Le Canard Postad 30 Maj , 2005 Är det inte bättre att ha koll i sjökortet för att veta att det är för grunt? Att fara fram i hög fart och förlita sig på ett frammåtseende ekolod tycker jag verkar lite riskfyllt. Om man nu lyckas ställa in sitt ekolod så att man kan se 20-30 m framför sig, och färdas i 18-20 knop, hinner man verkligen reagera och vidta åtgärder innan det tjongar till? Jag gissar att man har ungefär en och en halv båtlängd på sig. Hur nära vattenytan kan ett frammåtseende ekolod urskilja ett eko på 20 m avstånd? En sak är ju att upptäcka föremål på botten, men letar man efter något är det väl inte det smartaste att passera det i hög hastighet. Det finns säkert högt ärade medborgare som andra åsikter och som älskar sina frammåtseende ekolod så jag kommer nog att få på skallen för det här inlägget. LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spirou 0 Postad 5 Juni , 2006 Hej Idexif ! Har själv beställt en Echopilot Silver. Min tanke är att den ska jag använda vid 3 m kurvan, kvälls/nattetid, naturhamnar mm. Då drar man ju inte på över 15 knop (sunt förnuft..)som en del antyder,, Alltså ett bra komplement till plotter, sjökort, ögon. Hälsar, Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser