Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
beardman

Mariner 30, troligen 82a - "dålig" framväxel.

Rekommendera Poster

Hej alla, jag är helt ny här med min första båt.

 

Bakgrund:

Jag köpte en gammal cresent styrpulpet för ett par månader sedan med en mariner 30hk (tvåtakt, 2cyl, fram/back vxl) "som hade varit startad i år" (stort misstag att lita på säljare)..

Först så hade jag ingen gnista på ena stiften så den gick bara på en burk, hittade en snöskoterfirma som krängde pirattändspolar för yamaha, vilken till och med passade med skruvhålen.

Efter detta så fick jag blåsa rent förgasaren och därefter byta luftfilter.

Nu går motorn som den ska men vid provtur idag så kommer jag knappt framåt (man ror fortare framåt än med motorn).

Att backa går dock alldeles utmärkt.

 

När jag kom hem efter min 10 min provtur så upptäckte jag dels att saxpinnen vid proppen hade försvunnit och proppmuttern hängde bara kvar på några få gängor samt att om jag snurrar propellern med backen i så får jag motstånd oavsett vilket håll jag snurrar den åt, men med framväxeln så får jag bara motstånd åt ena hållet, det andra hållet ger ett tickande ljud och "skakningar/hopp" i "växelpetarn"  (staget/axeln som sitter synbart närmast akterspegeln och troligen är delbart då det ser ut som att det sitter en lång mutter som övre resp nedre delen av axeln är inskurvad i).

Är detta normalt? 

 

Motorer generellt är jag rätt hemma på, men jag har aldrig ens sett insidan av ett drev/propellerhus och verkstadshandboken jag hittade ger inga direkta tips på ovanstående symtom utan berättar bara om hur omständigt det verkar vara att riva ner/återmontera drevet.

 

Jag misstänker att det säkerligen finns en hel del gamla rävar här som sett allt som kan hända med en utombordare och lite till, så istället för att börja riva allt enligt handboken så tänkte jag att det måste vara slugare att fråga här först.

 

Stort tack på förhand!

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att propellern "frihjular" med framväxel i är helt normalt. Det beror på konstruktionen av växelhuset det du hör är cluch dogen (55) griper i framdrevet (48) vid normal drift, men rappar med med ett tickande ljud åt motsatt håll. Fenomenet går att framkalla genom att slå av tändningen med fart i båten så att vattnet driver propellern.  

 

http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mariner/30 (2 CYL.)/0G055314 THRU 0G760299/GEAR HOUSING (PROPELLER SHAFT)(2.00%3A1 GEAR RATIO)/parts.html

 

Ditt problem är antagligen istället att vulkningen av huben i propellern har släppt vilket inte är helt ovanligt. En ny propeller borde lösa problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar!

 

Som sagt är jag novis på detta men har förstått att om propellern skulle slå stopp så finns det något form av gummibussning eller likande i den som då slits loss för att skydda vxl och motor, är detta den så kallade "vulkningen" ?

Om nu vulkningen skulle släppt, borde jag inte få ett slirande på propellern även vid backning?

Som sagt så går båten riktigt bra bakåt men framåt så händer det knappt någonting oavsett varvtal på motorn.

Jag borde väl i alla fall ha styrfart framåt då backen känns helt ok?

Kan man på något vis se/testa om det är vulkningen som har gått?

 

Med vänlig hälsning /skägget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte osannolikt att gumminavet slirar olika mycket åt olika håll.

 

Det går enkelt att verifiera felet. Gör ett märke på propellermuttern (Se till att muttern är låst vid axeln med t.ex. saxpinne) och gör därefter ett märke mitt för detta på röret i vilket gummibussningen sitter. Framkalla slirningen och kolla sedan om märkenas inbördes läge ändrats. Om så är fallet så måste propellern bytas. Propellrar till större utombordare kan löna sig att lämna in på lagning med det brukar inte vara så lång garanti på sådant jobb och det lönar sig inte på en liten propeller som din.

 

jag vågar nästan påstå med 100 % säkerhet att detta är problemet. Det finns ingen annan stans det kan slira. Om Clutch-dogen tappar greppet i drevet, kan växeln kan hoppa i och ur under slammer, men detta är inte vad du beskriver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...