Nikke76 1 Postad 1 Augusti , 2017 Efter några dagar på sjön med våran Albin 25 med en MD3B sjövattenskyld, så var vi på väg tillbaka till bryggan för att vidare hemfärd, då oljelampan började lysa, den har gjort det någon gång innan (dock inte i år) men slocknade alltid när man gav lite gas, denna gång slocknade den inte. Vi var precis vid bryggan då detta hände så jag slog av gasen och stannade. Jag öppnade till motorn och kollade stickan, oljan var gråaktig och kändes "vattnig" oljenivån var också mer än tidigare, öppnade oljepåfyllningslocket och såg den karakteristiska vita mjölken som bildas när vatten blandas med olja... jag öppnade ventilkåporna till varje cylinder innan vi for hemåt, då visade sig att cylinder längst bak var fylld med oljemjölk (vatten och olja) medans de andra var mer normala, men med lite tendens till vatten stänk. Till det hela så gjorde jag några fullgasanden med båten på kanske några hundra meter innan vi kom fram till bryggan, vilket kanske är orsaken till detta, dock borde en frisk motor hålla... Men hur som helst så vad gör jag nu, min teori är att det är toppackning eller kylkanal som gett upp i den mjölkiga cylindern eller vad tror ni? Vet inte om det är bra att köra med den som den är nu, men skulle gärna vilja köra båten några vändor till innan hösten kommer, sen ta ett beslut om att riva ner motorn lite mer i vinter. kom gärna med förslag. Mvh// Niklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 573 Postad 2 Augusti , 2017 Blåst topplockspackning beroende på korrosion. Brukar komma först på trean. Din motor har säkerligen inte varit sötvattenskyld från början, och har den inte plockats ner och status kollats när den konverterades är det nog så. Att du gasade lite extra gjorde bara möjligen att det gick åt skogen på denna tur och inte nästa. En frisk MD3B tål mycket. Men din är inte frisk alls. Du skall definitivt inte köra med den mer än till upptagningskranen, i synnerhet inte som du har periodisk oljetrycksvarning. Lyft treans topp och kolla, inte speciellt svårt. Då ser du hur illa tärd toppen och cylindern är (främst gods mellan vattenkanaler och cylinderloppet) och om någon av dem går att återanvända. MD3B har inte som MD17C lösa foder, så är det illa är det annan topp och/eller cylinder som gäller. Glöm att bara byta packning, det kommer inte hålla länge om ytorna är slut. Cylindrar/toppar från MD1/MD2 passar, men inte t ex MD11. Är trean illa skulle jag lyft tvåan och ettan också. När du återmonterar så var noga med momentet och proceduren som topplocksbultarna skall dras med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 2 Augusti , 2017 Håller helt med Ingemar, vill bara tillägga om topp eller cylinder byts ställ in kompressionen, man vet aldrig om tätningsytorna varit bearbetade på begangnade detaljer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 573 Postad 2 Augusti , 2017 Och detta görs i så fall (om jag minns rätt, längesedan nu jag renoverade MD3B-motorer) genom att shimsa med rätt packningstjocklek på cylinderfoten. Men börja med att lyfta toppen, främst på trean eftersom du ser mest symptom där. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nikke76 1 Postad 2 Augusti , 2017 Tack för svar, låter som ni delar min teori. Ska lyfta bort toppen på cylinder 3 och se. Får återkomma med resultat. vet att reservdelar börjar bli lite svåra att få tag på, men har ni några bra uppslag till vart man kan vända sig till? En tanke som slog mig, men passar md17 cylindrar på md3b? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 573 Postad 2 Augusti , 2017 22 minuter sedan, Nikke76 säger: En tanke som slog mig, men passar md17 cylindrar på md3b? Nej, möjligen om du byter även toppen. Fast jag hade inte chansat, minns inte om kolven/borrningen är exakt lika då MD17C som sagt har löst foder. Finns lite delar på Blocket ibland till dessa motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 254 Postad 2 Augusti , 2017 Hej. Jag vill rekommendera att du tittar på sjövattenpumpen först innan du plockar sönder motorn. En vanlig orsak till vatten i oljan är just att pumpen läcker. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nikke76 1 Postad 3 Augusti , 2017 22 timmar sedan, sanktanna säger: Hej. Jag vill rekommendera att du tittar på sjövattenpumpen först innan du plockar sönder motorn. En vanlig orsak till vatten i oljan är just att pumpen läcker. Ingemar hur menar du nu? sitter inget slutet system på denna motor utan den pumpar upp sjövatten direkt via impellern, är det i impellerhuset det brukar läcka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 3 Augusti , 2017 Impelleraxeln har två tätningar, en mot pumphuset för vattnet och en mot vevhuset mot oljan. Det finns risk att vattnet letat sig den vägen mellan impellerhuset och längs impelleraxeln och vidare in till vevhuset och där blandat sig med oljan. Detta skulle ju inte ge resultatet att bara en cylindertopp blir vattenfylld, så resonemanget haltar, men det kostar inte så mycket att kolla . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 254 Postad 3 Augusti , 2017 Hej. Nu står det så vitt jag kan se ingenstans att en cylinder är vattenfylld. Skulle det vara så går det inte att dra runt motorn. Om man bara tittar under ventilkåpan kan man inte se om det finns vatten inne i förbränningsrummet. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 573 Postad 4 Augusti , 2017 Precis, nu är ju problemet vatten i oljan och inte vatten i cylindern/förbränningsrummet. På A25 lutar motorn lite så det brukar vara i trean oljan och kylarvattnet blir stående mest. Lyfter man ventilkåporna så kan man möjligen tänka sig att det ser ut att vara "mest" här. Men visst, kolla pumpen först. Vill dock minnas att det finns ett "skvallerhål" på denna modell mellan tätningarna, så om det är på gång att läcka in i oljan så droppar det under pumpen också. I alla fall var det tänkt så... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 967 Postad 4 Augusti , 2017 15 timmar sedan, IngemarE säger: Precis, nu är ju problemet vatten i oljan och inte vatten i cylindern/förbränningsrummet. På A25 lutar motorn lite så det brukar vara i trean oljan och kylarvattnet blir stående mest. Lyfter man ventilkåporna så kan man möjligen tänka sig att det ser ut att vara "mest" här. Men visst, kolla pumpen först. Vill dock minnas att det finns ett "skvallerhål" på denna modell mellan tätningarna, så om det är på gång att läcka in i oljan så droppar det under pumpen också. I alla fall var det tänkt så... Det finns skvallerhål i pumpen, men en del "listiga" ägare sätter då några varv eltejp runt pumpen för att det ska sluta droppa. Resultatet blir att vattnet trycks in i motorn/oljan i stället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nikke76 1 Postad 5 Augusti , 2017 Var ute vid båten och tog isär treans cylinder, cylindern var torr. Dock är det märken i topplockspacningen, vet inte in det är tillräckligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 573 Postad 5 Augusti , 2017 Fotografera toppens undersida och cylindern UTAN packning så man ser metallen tydligt, tätytorna. Det är de som äts upp, att titta på packningen (eller resterna av den) säger tyvärr inte så mycket. Men lite, du verkar eventuellt ha ett genomslag till övre vattenkanalen, på bilden på övre sidan av topplockspackningen. Därför extra intressant att se ett foto på toppens undersida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nikke76 1 Postad 5 Augusti , 2017 (redigerade) Tog loss impellerhuset och tittade också, vet inte om det ska vara vit sörja där? Borde det inte vara en packbox eller något som håller tätt? Redigerad 5 Augusti , 2017 av Nikke76 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nikke76 1 Postad 5 Augusti , 2017 Cylindern utan packning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nikke76 1 Postad 5 Augusti , 2017 Toppen... finns märken i den vänstra delen av kylkanalen, ser man på toppackningen så är det märken på samma ställe... kanske tappat lite kompression via detta men skulle verkligen detta vatten i oljan? Cylindern var torr som sagt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nikke76 1 Postad 5 Augusti , 2017 32 minuter sedan, IngemarE säger: Fotografera toppens undersida och cylindern UTAN packning så man ser metallen tydligt, tätytorna. Det är de som äts upp, att titta på packningen (eller resterna av den) säger tyvärr inte så mycket. Men lite, du verkar eventuellt ha ett genomslag till övre vattenkanalen, på bilden på övre sidan av topplockspackningen. Därför extra intressant att se ett foto på toppens undersida. Det ställe som du hänvisar till som det övre är samma ställe som på toppen och toppackningen, det är bilderna som har lagt sig snett... så där är det nog ett överslag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 573 Postad 5 Augusti , 2017 (redigerade) Den toppen är slut (=skrot) och minst en av orsakerna till problemen. Att dra ihop det med en ny packning kanske fungerar ett par timmar, men inte mer. En diesel har duktig kompression och det krävs fina ytor för att täta. Jämför hur mycket jämnt och snyggt gods/yta du har mellan lopp och vattenkanal med denna bilden (som ändå är på en begagnad topp): Bild Cylindern ser bättre ut och bör kunna återanvändas. Jag hade försökt hitta en bättre topp samt lyft de andra också för att se status. Om de är lika illa eller nästan, så skulle jag överväga en annan motor. Har du tur kan du hitta en donatormotor i hyfsat skick att plocka ifrån. Visserligen stoppar en konvertering till färskvattenkylning (glykol/slutet system) rostprocessen, men tänk på att denna motor är över 40 år gammal och gått med sjövatten (saltvatten) inne i cylindrar och limpa. Vad mera är på gång ? Vatten kommer in i cylindern och eftersom det är svårt att komprimera trycks det förbi kolvringarna och ner i vevhuset - och oljan. Att cylindern verkar "torr" nu när du öppnar den säger inte så mycket. Det gör som sagt bilden av toppen....:-( Redigerad 5 Augusti , 2017 av IngemarE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 573 Postad 5 Augusti , 2017 När det gäller vattenpumpen så har du nog en O-ring som tätar mot flänsen. Tycker mig t.o.m. se den på bilden. Vitt klägg skall det inte vara där, det skall vara fin olja. Men som sagt - du har blåst (minst) treans topplockspackning p.g.a. för långt gången korrosion av toppen, så där är var du skall börja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 5 Augusti , 2017 Cylindern ser ovanligt bra ut jämfört med toppen, kanske beroende på att den är avsvarvad för att få till en bra tätningsyta. Även toppar går att åtgärda, men är lite mer besvärliga att rikta upp i en svarv eller fräsmaskin. Det kan i något läge även bli nödvändigt att svarva av på toppen av kolven. Därför om man byter till begagnade delar vet man inte vad dom varit utsatta för tidigare. Därför är det nödvändigt att mäta in spelet mellan kolv och topp (ställa in kompressionen) Detta åtgärdas med chims under cylindern, det många tror är en packning. Ville bara påpeka detta så att ingen springer och köper begagnade delar till hutlösa priser, och skruvar ihop, och trots detta inte får till någon bättre maskin, i värsta senariet kanske kolven krockar med toppen, med totalras som följd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 573 Postad 5 Augusti , 2017 3 minuter sedan, Pentax säger: Cylindern ser ovanligt bra ut jämfört med toppen, kanske beroende på att den är avsvarvad för att få till en bra tätningsyta. Även toppar går att åtgärda, men är lite mer besvärliga att rikta upp i en svarv eller fräsmaskin. Det kan i något läge även bli nödvändigt att svarva av på toppen av kolven. I princip håller jag med. Men den toppen går inte att plana eller svarva, det fattas för mycket gods och den är för skadad. Dessutom är problemet med dessa snarare att vattenkanalen korroderar upp och blir för stor hela vägen (inte bara i skarven), så att ta ner den plana ytan kommer inte ge mycket då det som sagt troligen är korroderat och för lite kvar längre in också. Att cylindern ser hyfsad ut tror jag snarare beror på att den är utbytt och man då chansade på att toppen håller ett tag till - vilket den ju gjorde. Topplockspackningen såg nämligen ut att vara en modernare variant än de som användes i original på 70-talet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 5 Augusti , 2017 Oj! nej det var inte min avsikt att rekommendera någon att åtgärda den toppen, ville bara visa på att man ska vara uppmärksam på att man kan få delar som inte håller måttet som de hade vid produktionstillfället. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 573 Postad 5 Augusti , 2017 Här är en tråd med samma problem som du och samma båt: http://www.maringuiden.se/forum/topic/78693-md3b-vatten-i-oljan/ Läs gärna igenom den så får du ännu mer tips. Skillnaden är väl möjligen att det där är några dåliga toppar men också en fullständigt sönderkorroderad vattenkanal på en cylinder (trean) på den motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 5 Augusti , 2017 36 minuter sedan, IngemarE säger: Här är en tråd med samma problem som du och samma båt: http://www.maringuiden.se/forum/topic/78693-md3b-vatten-i-oljan/ Läs gärna igenom den så får du ännu mer tips. Skillnaden är väl möjligen att det där är några dåliga toppar men också en fullständigt sönderkorroderad vattenkanal på en cylinder (trean) på den motorn. Den stackaren hade jag glömt, undrar hur det gick för honom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser