Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
kalasgubben

Prisfråga. Gärna snabbt svar

Rekommendera Poster

Snabb fråga. Är denna båt värd 24000kr. Finsk terhi från 73 Mercury motor 65 hk elstart. Tiki-trailer BT-600, 80 km.årsmodell -07.

Bra skick. Allt funkar. 

Screenshot_20170801-195910.png

Redigerad av kalasgubben

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt hänger på motorns skick, annars kan det kosta lika mycket till innan båten är i sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förvisso. Ska testa den innan. Men om den funkar och det är normal skick på en båt som är gammal. Vad skulle du tro då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Upplever det som i överkant snarare än billigt. Motorn bör anses vara förbrukad pga ålder om den inte renoverats. Självklart kan den dock fungera länge än...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, Mange249 säger:

Upplever det som i överkant snarare än billigt. Motorn bör anses vara förbrukad pga ålder om den inte renoverats. Självklart kan den dock fungera länge än...

Okej.  Vad är den värd på ett ungefär. De hade satt 35000 kr sen till 29000 å när jag frågade sista pris 24000

Redigerad av kalasgubben

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trailern kostar 13000 ny. Är ju inte gratis begagnad heller. 

Får lasta max 450 Kg... räcker den verkligen för båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan, kalasgubben säger:

Okej.  Vad är den värd på ett ungefär. De hade satt 35000 kr sen till 29000 å när jag frågade sista pris 24000

Jag missade att det var en 80-trailer. Den är nog ok prissatt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

10 år gammal trailer ( ny pris 13.000) 2017 beg pris 5000 om allt fungerar som det ska. Kolla hjullager..

Motor: Motorn original? 44 år gammal motor? bör vara bortskänkes kan jag spontant tycka. Räkna med reparationskostnader om det inte redan gjorts en större renovering av motorn.

Hur är reglage etc?

Köpa båten nu på hösten / augusti?

Jag skulle säga allt som allt mellan 10-15.000kr symboliska pengar. Ägaren ska vara glad att någon vill köpa det här ekipaget. Att säljaren gått ned i pengar två gg betyder att ingen har vart intresserad. Kanske är du den första intressenten? = stor prutförmån

Lycka till...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan, Capten_ säger:

10 år gammal trailer ( ny pris 13.000) 2017 beg pris 5000 om allt fungerar som det ska. Kolla hjullager..

Motor: Motorn original? 44 år gammal motor? bör vara bortskänkes kan jag spontant tycka. Räkna med reparationskostnader om det inte redan gjorts en större renovering av motorn.

Hur är reglage etc?

Köpa båten nu på hösten / augusti?

Jag skulle säga allt som allt mellan 10-15.000kr symboliska pengar. Ägaren ska vara glad att någon vill köpa det här ekipaget. Att säljaren gått ned i pengar två gg betyder att ingen har vart intresserad. Kanske är du den första intressenten? = stor prutförmån

Lycka till...

håller med ovanstående 15000kr låter mer rimligt,båten är väl ingen större fara med men motorn,är den körd i saltvatten?.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett känt problem med gamla murklor är att det är svårt/omöjligt att få ned växelhuset pga fastrostad drivaxel. Annars har jag för mig att de är ganska slitstarka om de sköts rätt. Dock törstiga. 

Orsaken att man ska ta ned växelhuset är för att kunna byta impeller bla. 

I ditt ekipage skulle jag säga att vagnen är det som kan vara värt pengar. Resten är en chansning. 

Motorn GAMMAL. Båtmodellen inte särskilt populär. Skicket inte särskilt bra osv. 

Men om det är en båt du vill ha och får du ett bra pris och är villig att lägga lite (mycket?) tid och pengar så kan det vara ett bra köp för dig. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för all hjälp. har kollat upp lite mer nu. båten vägde 650 kg utan motor vilket gör trailern olaglig. motorn hade han aldrig servat. så får leta vidare. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja tyvärr så hade Murclorna inte rostfri axel förrän senare än -70 tals modeller. Har man tur att få ner huset så brukar axeln vara rostangripen vid impellerhusets tätning vilket då gör att det blir skit vilket fall som helst. Det går att renovera axeln, lägga på material och svarva, hos en mekanisk verkstad men frågan är om det är värt pengarna. Ett annat problem som 70-tals och tidigare modeller dras med är att backhaken och dess manöverstag inte heller är av rostfritt, sönderrostat brukar bli resultatet.

Fästet mot akterspegeln brukar också vara korroderat så tiltleden inte går att få isär vilket behövs om övre riggupphängningen är defekt, vilket den brukar vara, man märker det på att det kommer ut avgaser under motor delen. Även nedre styrlagren brukar vara slut.

Dock så kan man ha tur och grejorna är i bra skick. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...