Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Gäst Lennart

Trämast, Virkesslag??

Rekommendera Poster

Gäst Lennart

Vad använder man för virke i en mast och bom? Finns det någon som vet???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Marre

gran ibland...ofta använt matrial.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Peter K

Spruce fungerar fint också. Oavsett material skall det vara kvistfritt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst svarten

alumnum ä nogg jätt bja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gran är bra för det är bra spänst i, dock diskuteras granens rötbeständighet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag byggde min mast i vintras i just gran. Hör av dig till någon lokal såg som kan sortera ut så att det blir kvistfritt. Det är svårare att hitta kvistfri gran än man kan tro så kolla i god tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror nog på vad masten ska vara till. Furu funkar också. I vart fall om det ska vara en mindre mast som inte kommer att utsättas för stor böjning. Kärnvirke av furu är dessutom rötbeständigt värre.

Kvistfri gran är spänstigt, segt, lätt och bra. Så rötbenäget är väl inte gran?? En mast ska väl inte stå så blöt att den suger upp vatten. Då får man fixa till mastfoten så att den dräneras. 

Olja inte för mycket med linolja i de sektioner som ska var flexibla. Det kan göra trät lite för stelt.

Någon som vet hur lärkträ kan vara? Det är vad jag förstår också rötbeständigt, lätt, flexibelt och segt med raka fibrer.

Lycka till!

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ingen aning om hur lärk är men det borde fungera det med. Men vi har alla glömt att säga en av de vanligaste Oregon Pine. De tycker jag kan vara lite snyggare än granen också.... Men det vart lite saftig kostnad när jag skulle bygga min mast ändå. Det är dyrare än man tror med grejor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oregon Pine? Är inte det ett förhållandevis tungt träslag? Har mest sett det som däcksmtrl, men jag har själv inte byggt mig någon trämast ännu(men väl två i aluninium). Men kolla på den här sidan, verkar vara en karl som vet hur man bygger en trämast.

www.matsbat.com

Ha´ t pent Smoegen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...jag vet faktist inte hur oregon pine står sig gentemot övriga material. Men vi har flera båtar i vå hamn som har pine master och dom verkar hålla bra. Men jag har själv inte kunskaper som räcker till för att avgöra.

På tips och tricks på www.trabatsakuten.nu så finns det en beskrivning om hur man gör en mast av ett helt stycke iallafall. Om det inte är någon jättemast kan ju det vara en idé. Annars så vill du nog ha en ihålig variant. Eller åtminstonne en limmad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för mast du skall bygga, det finns en hel del olika vägar att gå, här en något extrem kanske

Klicka på bilderna

www.gust.ax/gallery/mast/

Senast ändrad av Gato | 11 februari 2009 | 17:19

Senast ändrad av Gato | 11 februari 2009 | 17:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade mast av oregon pine på min Allegro. Den grannaste masten i hamnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak värt att ta i beaktande är vikten, gran hör till det lättare av våra egna träslag Det är ingen god ide att ha en massa extravikt i masten oberoende av båt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är att man vill ha kvistfria längder till masten då kvistar försvagar träet, och kvistfri gran är inte direkt vanlig. Oregon pine eller spruce brukar vara vanlig i masterna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Träslaget är faktiskt finsk gran och masten ihoplimmad av ribbor. För att undvika att masten spricker (trä är svagt åt det hållet) har jag laminerat en del glas Biaxial  /-45 grader på både in och utsida.

Här en utveckling för att göra det hela lite lättare http://www.gust.ax/gallery/mast/08-02-25/

Trä/kolfiber 6m vikt 5 kg http://www.gust.ax/gallery/mast/08-04-24/

Senast ändrad av Gato | 12 februari 2009 | 12:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...