Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
hbengtsson

Slipa teak förhand?

Rekommendera Poster

Vår badbrygga ser allmänt skabbig ut. Teaken har blivit en mörkbrun tråkig historia med svarta mögelområden. Dessutom har den ganska tydliga fåror så vi misstänker att förra ägaren gått hårt åt med ganska grova medel, typ snappy teak eller liknande. Dessa fåror har fått fukt, skit och annat att sätta sig i trät.

Ett alternativ är att döma ut den och fortsätta med Snappy teak tills det inte finns något trä kvar och sedan lägga ny teak. Eller så tänkte jag slipa den. Har semester nu och tänkte lite löst om man kunde sitta på badbryggan och slipa för hand i någon trevlig vik. Eller kommer det ta hundra år? Vill gärna göra det nu och inte till hösten.

Tankar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat att tvätta va med ammoniak blandat med vatten!?

Snappy Teak är väl knappast nån hård behandling jämfört med att slipa - eller!?

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vatten och ammoniak har jag inte testat! Lät intressant. Vilken fördelning rekommenderar du? Borsta med vanlig ryktborste?

Nja, slipning är förstås hårt, men tänker mig att det blir mer naturligt och färre kemikalier i trät. Och att jag på detta sätt blir av med lite av fårorna i teaken som jag tror samlar på sig skit.

Sedan har jag hört många som inte är så överförtjusta i just snappy. Det blir förstås ett snyggt resultat på direkten men att det går hårt på teakens naturliga egenskaper i längden. Fast en gång till kanske inte skadar :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Slipade teaken på flybridge med en vanlig eldriven slipmaskin innan sommaren. Det tar längre tid än man tror! Blev riktigt bra resultat dock! Men om du ska slipa för hand så se till så du har tid och se till att behandla det på något vis direkt efteråt. Låter som om träet är torrt så olja det efteråt. Behöver ju inte vara teakolja om du inte vill ha pigment i. Men om du har mögelangrepp etc så skulle jag börja med att tvätta det med en något hårdare borste först. Funkar med grönsåpa och vatten.

Redigerad av Odette

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Börja att tvätta med brunsåpa, den är fet och torkar inte ut teaken. En gammal hederlig skurborste fungerar bra, en ryktborste är nog lite mjuk. Innan du börjar slipa så sickla ytan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag slipade någa små ytor i går kväll, hade bara smärjelduk ombord. Det går ju bra, men teak sätter igen slippappret snabbt, dessutom är det ju små kristaller i teaken som förtär slippappret respektive gör verktg som sågar slöa då man exempelvis sågar i detta trä.  

Jag hade några misskötta ytor på ett par kistbänkar, som varit lackade och där fukten krupit under lacken och blivit kvar, med mögel och en del mystiska alger, som missfärgat teaken svart. Detta slipades bort med viss möda för hand. Lacken hade redan för flera veckor sedan jag tagit bort med varmluftspistol och skrapa samt sickel. Lade sedan på vanlig träolja av billigaste modell... kunde ju lyxat till det med någon ädelträolja, men sådan fanns inte ombord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, hbengtsson säger:

Vatten och ammoniak har jag inte testat! Lät intressant. Vilken fördelning rekommenderar du? Borsta med vanlig ryktborste?

Jag bruka slå i lite vatten i en spann  och så en skvätt ammoniak. Jag brukar göra det på ett giss.

om du säger 3 liter vatten och 1 dl Ammoniak.

Tvätta av med en borste typ diskborste eller skurborste. Sist jag fixade till ett bord i sittbrunnen, som blivit grått och skitigt tog jag en svamp Scotch Brite - med vit slipsida.

Tror inte det är så himla noga vad man använder, det är ju ammoniaken som löser upp skiten. Sen spolar man av med vatten.

Bordet smörjde jag in med parafinolja, eftersom man lägger mat på ytan.

Övrig utvändig teak, skall man inte behandla, utan låta den va som den är. Teaken intar då en vacker silvergrå nyans och man skall i största möjliga mån undvika att slipa. Det förstör ofta mer än det gör nytta. Visst det ser ju snyggt ut när det är nyslipat, men slipning tar på materialet.

Vi hade en man här i Gravarne (Kungshamn)som var pedant i kvadrat (eller möjligen i kubik) Han hade en vitmålad passbåt med akterspegel av lackad mahogny. Blev det minsta lilla fläck på akterspegel - och det blev det ju varje år - så skrapade han ner och slipade akterspegeln och lackade den så att den var perfekt. Till slut hade han skrapat och slipat så mycket, att akterspegeln var så tunn, så att han fick byta den.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bytte min teak. Snyggt & rent. Blev en ny teleskopstege med.

MsgAtt (2).jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för all feedback i tråden! Uppskattas.

Vi valde till slut en lite annorlunda approach efter ett spontant tips från personalen på Hjertmans när jag stod och fingrade på alla rengöringsmedel. Våtslipa med olja! Vi köpte färdiga våtslipsklossar, dränkte badbryggan med olja och började slipa. Är inte klara än, men helt klart blir det resultat! Men det är slitsamt. Och många klossar går åt. Fick åka tillbaka till Bromma och köpa resten från hyllan.

Kanske inte det mest effektiva, men vi fick bra träning och enligt uppgift så håller teaken längre.

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...