coelum-versus 0 Postad 21 Maj , 2005 Jag sjösatte min Albin i dag och stävade mot min nya hamn, givetvis hade jag för brottom och glömde kika över motorn. Jag hade glömt att jag lossat kylarlocket och efter 15 distans hade jag inget vatten kvar i sötvattenssystemet. Med tömd färskvattentank såg jag ingen annan lösning än att fylla upp systemet med saltvatten. Gick därefter 20 distans till hemmahamn. Givetvis skall jag tömma systemet på saltvatten, och grundligt skölja detta men är det något annat jag bör tänka på ? kommer motorn ta skada ? motorn är en MD3b Mycket tacksam för svar // Björn :oops: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 21 Maj , 2005 Hej ingen fara skölj systemet rejällt med söt vatten sen bara fylla på med glykol vatten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 22 Maj , 2005 Hej! Delar till fullo föregående ilägg, ingen skada skedd. Eftersom du ändå skall skölja motorn med sötvatten. Så är det kanske på tiden att göra en rengöring av systemet också. Använd i så fall någon typ av kylarrens (finns i alla tillbehörsbutikerna). Ifall du sedan inte till 100% vet att du fått ut allt gammalt vatten. Gör 2 byten med 50% glykol. Du känner väl till att det finns vätskebytare som fungerar med vacuum. Genom att använda en sådan slipper du söla ner både dig och båten. Kan även vara bra att ha för övriga arbeten med båten, ex oljebyte, få bort vätskor från olämpliga ställen osv. Lycka till/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DeLorean 0 Postad 22 Maj , 2005 Bättre att ha saltvatten än inget vatten.....det är bara att tömma ut och fylla på igen....ingen fara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coelum-versus 0 Postad 22 Maj , 2005 :shock: Jag bugar och tackar för dessa tips,.,.,. Sölade och slaskade i förmiddags, men nu är systemet rent och fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 22 Maj , 2005 Jo saltvattnet är nog bästa alternativet i det läget ... för vem vill offra Lördags-groggen eller flaket med exportölen som köldmedia när man har hela havet att ösa ur ... spritmissbruk är det värsta jag vet :-nojd iofs kanske man sluppit glykolsköljning då ... alkohol som alkohol :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser