Gå till innehåll
torsdag 13 mars 2025
petelars

Generatorrem VP 570A

Rekommendera Poster

Bytte i början på säsongen generatorrem på min VP 570A i min Nimbus 22 DC och valde då en kopia från Drevdelar.se.

Jag har ett flertal gånger under sommaren behövt spänna remmen och nu känns det som att den inte går att spänna mer, som att den tar emot vid övre fästet.

Jag har nu skaffat en original VP rem och ser nu att kopiaremmen har slitits ner ganska mycket. Enligt märkning är dom lika långa 1200, men kopian 13 bred mot original 12,5. Nu är kopian kanske bara 9-10 mm bred. Är detta normalt eller vad kan vara fel?

På generatorns undre fäste finns en "spännögla". Hur ska jag göra med den? Det är väldigt trångt runt motorn och jag har hittills försökt spänna genom att trycka bort generatorn för hand.

På min förra Kad 42 fanns en utomordentlig spännskruv...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satt den gamla remmen i rätt spår på vevaxelremskivan. Det är vanligt att man måste spänna remmen efter ett par timmars körning. annars börjar den slira och slits ner snabbt. Det är meningen att man ska stoppa in en större skruvmejsel eller liknande i öglan, och spänna remmen, men det finns oftast inte plats för det. Jag brukar använda en större polygrip som jag sätter mellan änden på spännjärnet och muttern/ öglan på generatorn. Om det finns plats använder jag ett liten kofot som jag sätter mellan blocket och generatorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...