lillemadz 0 Postad 31 Juli , 2017 Hej. Jag undrar om det funkar bra med kombintationen b20 (aq130) och vp280 drev? Om det gör det. Hur mycket måste byggas om i akterspegeln mm. mm.? Har hört att det finns en montagemall för skölden? Nu sitter det ett vp100 drev. /Matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hoppilandkalle 1 Postad 1 Augusti , 2017 Den här tråden kommer jag följa med spänning. Mitt 100A drev börjar sjunga på sista versen. Jag får inte ur vxln. Proffs säger att "konan" har fastnat. Och får jag loss den, så kommer den säkert att fastna igen. Delar är svåra att få tag på så deras tips är uppgradering till ex. 280-drev. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FIATX19 159 Postad 1 Augusti , 2017 Många båtar såldes med aq130 (b20) och 280 drev. Och de funkade bra. Tyvärr kan jag inte ge några tips på ombyggnationen. På min gamla båt hade jag denna kombination. Motorn hängde enbart i drevet så några motorfästen behövs inte. Vet inte hur det är på 100 drevet. Hål i akterspegeln skiljer säkert. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lillemadz 0 Postad 1 Augusti , 2017 Ok tack FIATX19. Då vet jag mer min motor hänger direkt på drevet/skölden. Hoppas nån har tips på var man kan få tag i montageritningar till VP280. Jag kikar runt lite själv oxå :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lillemadz 0 Postad 12 Juni , 2018 Hej igen. Ett år senare. Tänkte höra om det blir stor skillnad framdrift jämfört med ett VP100drev? Nu kan jag köra i marsfart ca. 10 knop (dock är det höga varvtal. Har ingen varvtalsmätare). Vid plattvatten å medvind, 13 knop. Är det någon som bytt från ett 100drev till ett 280drev, som vill dela med sej av erfarenheten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 12 Juni , 2018 Eftersom ett 280-drev kan använda större propeller blir det effektivare än ett 100-drev. Om man ska byta från 100-drev, behöver man Sköld, drev , avgasrör till skölden, primäraxelkåpa och en passande propeller. Man får såga upp hålet i akterspegeln, och lägga igen hålet för det gamla avgasutsläppet. Man kan hänga motorn i akterspegeln, som den är med 100-drevet, men det blir mycket tystare om man använder främre fästen. Då måste man bygga en bädd för dessa. Om man använder främre fästen, ska man använda mjuka gummiringar till klämringen, och även distansringen mellan primäraxelkåpa och klämring. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 12 Juni , 2018 Vad har du för båt? är det en mindre lätt sak så är troligtvis propellern för liten om det övervarvar och inte ger fart. 280 drevet gör ingen skillnad i sig med farten mot 100:a drevet, däremot finns det ett utbud av propellrar i olika storlekar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser