MrBakerman 4 Postad 31 Juli , 2017 Jag har en Finnmaster 6000 offshore med en Yamaha F115 och funderara på att byta den mot en F150 och undrar om det är någon som har koll på om F150 passar rakt på samma bultmönster som finns på min gamla F115?. Det hade även varit kul att höra om det är någon som har den motorkonfigarutionen på sin Finnmaster eller likn. Båt och hur det då fungerar, toppfart, kraft vid upp-planing, propeller osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 31 Juli , 2017 Du får ju 940 cm större cylindervolym (2670 vs 1730) så kraften ökar ju i propotion till det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalle_Anka 37 Postad 31 Juli , 2017 Bultmönstret är med största sannolikhet det samma på bägge motorerna. I alla fall om du ska byta till en annan motor från samma tillverkare. Jag har läst någonstans att Evinrude/Johnsson började med bultar någon gång på 60 talet. På 70 talet var det någon japansk tillverkare, kanske just Yamaha, som kopierade Evinrude/Johnssons bultmönster rakt av och sen började alla andra tillverkare också göra samma sak. Därför blev Amerikanarnas bultmönster först en inofficiell de facto standard och senare en riktig standard som alla andra tillverkare följer. Dock med en liten reservation. Standarden säger två bultar uppe och två bultar nere. Med det ska egentligen finnas ytterligare två bultar på mitten som inte är genomgående utan skruvas inifrån båten in i motorn. Och eftersom dessa två extrabultar är så pass ovanliga så händer det att båttillverkaren inte anpassar båten så att det är möjligt att borra bulthål just där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrBakerman 4 Postad 8 Augusti , 2017 Hej igen. Tack för era svar, frågan kvarstår dock. Ingen annan som har koll? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 8 Augusti , 2017 Ja den passar i samma bultmönster, standarden Kalle_Anka tänker på är ICOMIA. Om du googlar på Yamaha Körfakta av lite olika årgångar så testas Yamarin 59 och 61 med 115 resp 150 hästar och du lär få liknande prestanda. En mycket avlägsen bekant har en 6000 med E-TEC 150 och vi har pratat lite om hans båt och han är kanon-nöjd med prestandan men han har å andra sidan aldrig haft 115 på sin.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kane 974 Postad 8 Augusti , 2017 Toppfarten ökar till ca 44 knop. 10-15% högre soppaförbrukning vid lika hastigheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrBakerman 4 Postad 8 September , 2017 Hej. Här kommer ett sent tack för era kommentarer. Jag har kikat i yam körfakta och det är klart intressant att byta till lite större maskin. //MrB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser