Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Kalasgubben3

Båt extremt känslig för viktfördelning/ drar snett

Rekommendera Poster

Hej. Har en gammal ryds1000 som jag satt på en 35 HP motor. Men när man kör på det snabbaste så blir båten jätte känslig för hur man sitter och lutar sig. Så den drar antingen åt höger eller vänster, så pass mycket att man får sakta ner för annars känns det nästan som båten kommer för långt ner mot vattnet och ska välta. Nått tips på vad detta kan vara för fel. Hade en 10 HP innan och hade då ej detta problemet. Funkar bra i låga hastigheter,  motorn sitter exakt i mitten och redskapen jag har med mig är jämt fördelat i båten. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

För stor motor!

Rent spontant grundat på erfarenhet av unga som vill ha stora motorer, och sedan klagar för att båten uppför sig konstigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej för står på skylten i båten att det rekommenderas max 35 HP.  Får leta större båt då:p

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

He he precis en sådan jag refererade mitt svar till, strax innan den planade ut blev det en stor bula i skrovet av vattentrycket, när den planade släppte trycket på botten och plasten fjädrade tillbaks och båten gjorde en oplanerad livsfarlig gir.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konstigt att den har sådana sjöegenskaper. Det står ju uttryckligen i annonsen att båten är både snabb och sjösäker samt att den har en mjuk och stabil gång även i kraftig sjö trots att den bara är fyra meter lång... ;) Undrar vad tillverkaren hade för definition av "kraftig sjö"?  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lätt båt med lite v-botten brukar leda till att båten planar högt upp på v-botten, då blir våta ytan på botten mycket smal vilket leder till att båten vill lägga sig på endera bottehalvan. Det blir lite som att ställa båten på marken och försöka hålla balansen. Testa med lite olika trim på motorn. Smart-tabs trimplan kan också funka. Antar att båten inte har steglister längs botten, det hjälper också till att hålla balansen. Är du fylld av experimentlusta kan du ju limma fast lite trekantlist från byggmax på bakre halvan av botten :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...