Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
Blerimegi

HJÄLP! Johnson -77, 55HK, startar, startar ej

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej, 

Har en båt Jofa Winth 485 med en johnson 55hk från 1977. Motorn startar via elstart. 

Skall tillägga att jag är rätt så ny inom båtar och båtmotorer så detta är den första båten jag äger. Har nyligen köpt båten och den startade på första försöket när vi provade den innan köp.

När jag väl var ute i sjön för första gången själv så vägrar den starta. Allting verkar gå runt men motorn vill inte starta. Körde hem och torkade tändstiften som hade blivit blöta och då startade den utan problem. Kom ut till sjön nästa dag och även då funkade allting väl. 

När jag sedan två dagar senare skulle ut igen så vägrar den starta. Efter 3-4 försök till att torka tändstiften så lyckades jag få igång motorn. Kör runt en sträcka på ca 20 min för att sedan stanna och fiska i ca 1.5 timme och när jag sedan skall köra hem så vägrar den starta igen. Väldigt irriterande! Jag gör ytterligare ett försök till att torka tändstiften men den startar inte. Använder mig av min reservmotor på 5hk för att komma hem. Så nu tänkte jag vända mig till er kunniga om hjälp vad jag ska göra. Jag upplever att det är något med tändningen som inte är helt 100%, någon glapp i någon kabel eller kanske tändspole, tändstiften? Det kommer gnista från tändstiften, dock får jag mindre elstötningar från den ena tändkabeln, kan det vara felet kanske? 

Jag tänkte köpa 2 nya tändstift för att se om det kan vara felet men det kanske inte är till sån stor hjälp eftersom den startat ibland. Tänkte även kolla kablarna i tändspolen om allting ser bra ut där. 

Skulle innerligt uppskatta all hjälp man kan få. 

Mvh 

Blerim 

Redigerad av Blerimegi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som varit med om liknande eller har tips på vad det kan vara? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Blerimegi säger:

Ingen som varit med om liknande eller har tips på vad det kan vara? 

Ta nu inte detta på fel sätt. 

Men varje gång en 40 år gammal utombordare startar över huvud taget är ju något av ett mirakel. Var tacksam för varje minut den har kvar att ge. 

Men för att förbättra oddsen något så gör det enklaste och billigaste. 

Byt tändkablarna. 

Byt tändstift och ha alltid med en extra uppsättning fräscha tändstift. 

Dränera och gör rent förgasarna.

Gärna nya nålar och munstycken om det finns att få tag i. 

Hur står det till med flottörhusnivån? 

Nya tändspolar osv, vore naturligtvis bra. Men hur mycket vill du kosta på? 

Och finns det ens delar att få tag i? 

Jag är verkligen ingen expert på gamla utombordare. Men när jag nu tagit smällen med att komma med dåliga nyheter kanske andra törs svara och släta över...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast det är ingen raketteknik att få en gammal motor att gå så länge det inte finns några allvarliga mekaniska fel.

Gör en systematisk felsökning när felet uppstår genom att först ta reda på om det är tändningsrelaterat eller bränslerelaterat. Sedan söker du vidare därifrån. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis, har den tuggat på i 40 år så tuggar den på ett tag till säkerligen. En gammal motor, allt kan hända, men med lite kelande så går de i generationer. Elsystemen brukar se sådär ut efter 40år, isoleringar torkar och koppartrådarna och dess anslutningar kan bli trötta. Skulle börjat med att kolla så gnista kommer på stiften när den inte vill starta. Gör en fin enkel jord av koppartråd o skruva fast bakom en skruv i motorn och vira runt stiftet så har du en bra jord. Jag hade oxå gjort en okulär besiktning av elsystemet i övrigt, mycket tänkbart att det kan vara dålig kontakt eller dålig kabel någonstans. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...