Pezlin 28 Postad 30 Juli , 2017 När jag trimmar ut uppnås bästa förhållandet mellan hastighet och bränsleförbrukning väldigt snabbt. Trimmar jag ut mer sjunker hastighet och bränsleförbrukningen ökar. När jag läser på om trimning får jag uppfattningen att propellern i princip skall vara precis under vattenytan men då får jag inte bästa effekt. Något jag ska bry mig om, något jag ska justera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 30 Juli , 2017 Den trimning som gör att propellern kommer högre upp gör du genom att flytta motorn högre upp på akerspegeln. Då du "trimmar ut" ändrar du båtens läge i vattnet, och det är en annan sak Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezlin 28 Postad 31 Juli , 2017 (redigerade) 6 timmar sedan, Kronvik säger: Den trimning som gör att propellern kommer högre upp gör du genom att flytta motorn högre upp på akerspegeln. Då du "trimmar ut" ändrar du båtens läge i vattnet, och det är en annan sak Hm, är inte säker på att jag förstår vad du menar. Kanske är jag som uttrycker mig felaktigt. Vad jag menar med att "trimma ut" är alltså att använda powertrim. Detta ger alltså inte den effekt jag förväntar mig när jag har propellern så nära vattenytan som möjligt, dvs högre hastighet/lägre bränsleförbrukning, utan det är när jag endast trimmat upp en liten bit som jag uppnår bäst (om än väldigt liten) effekt. Redigerad 31 Juli , 2017 av Pezlin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andreas-sa 0 Postad 31 Juli , 2017 (redigerade) trimmning gör du för att justera vinkeln mellan motor och aktespegel så hela skrovet planar så optimalt som möjligt (hastighet och förbrukning). precis som du har upptäckt så är inte det optimalt att ha propellern så nära vattenytan som möjligt för då blir vinkeln helt fel och båten drar upp onödig sjö.. Det kronvik skriver är att hissa motorn för att få propellern närmre vattenytan. det gör man genom att lossa den från akterspegeln och höja den ett eller flera hål. Det är precis detta jag planerar att göra på min båt, har skrivit lite om det i en tråd här: http://www.maringuiden.se/forum/topic/86544-motor-för-lågt-monterad-yamarin-76-dc/ Redigerad 31 Juli , 2017 av andreas-sa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andreas-sa 0 Postad 31 Juli , 2017 vad är det för båt och motor? inom- eller utombordare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezlin 28 Postad 31 Juli , 2017 Det är en Jeanneau Merry Fisher 755 (bild i avatar) med en Yamaha 150 utombordare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser