Uffepuff 0 Postad 29 Juli , 2017 Hej jag har en gammal crescent drive 45 från -67 som jag försöker få i gång tyvärr så har jag ingen gnista på någon av de 3 cylindrarna har kollat tändspolarna mot en annan motor, och de verkar ok har polerat av brytarspetsarna och ställt in dom på 0,4 mm , men har fortfarande ingen gnista motorn är lik rådig med Archimedes penta 400 eller liknande, vad mer kan vara fel tacksam för hjälp då jag inte vet vad som kan ha ställt till det båten har inte varit i gång på 7 år mvh uffepuff Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 30 Juli , 2017 Kondensator eller någon jordning som är dålig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uffepuff 0 Postad 30 Juli , 2017 jsg har pressat nya anslutningar från batteri och startmotor och rengjort alla kontakter från svänghjul till tändspolarna tändspolarna eller kondensatorerns vet du ni hur man kan mäta upp att de är ok ? Mvh uffepuff Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 30 Juli , 2017 Om du kan hitta rätt mätvärden från tex en verkstadshandbok så går de ju att mäts upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 30 Juli , 2017 Kan lägga till att typiska värden för en tändspole är 1,2 - 3,0 Ohm i primärlindningen och mer än 10 MOhom mellan lindningarna. Fast exakta värden är viktiga. En kondensator ska ha det värde som står på den... om det står något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uffepuff 0 Postad 30 Juli , 2017 Ok är sekundärerna på tändplattan ? efteedom de svarta tändspolarna är ok så måste jag mäta dessa på tändplsttan för att utesluta fel på dessa mvh uffepuff Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 30 Juli , 2017 Det är inte någon form av dödar funktion som ligger på. Känns ju som något sådant när alla 3 är utan gnista. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uffepuff 0 Postad 30 Juli , 2017 Jag har separerat alla 3 svarta kablar från tändspolarna de som normalt används för stopp av. Motorn då jag testade i går så råkade jag få fingret på ett ev tändstiften. Det var bara väldigt lite "pirr" som kändes så jag tror inte att det är därproblemet ligger mvh Uffepuff Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 30 Juli , 2017 (redigerade) Sekunderärspolarna ger väl bara runt 12 volt ut, mät spolarnas utspänning när du kör på starten. Märkligt om det är spolfel då alla 3 är drabbade. Borde vara någon gemensam nämnare. Hur är magneterna i svänghjulet? Eller som varit uppe någon defekt jordning. Redigerad 30 Juli , 2017 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uffepuff 0 Postad 30 Juli , 2017 Ok några tips på hur man sk mäta 12 volten se bifogad elschems ska dubbelkolla jordningenmagneterna verkar bra har dock inget att jämföra med det är lite trixigt att dådet svänghjulet då magneterna suger fast mot spolarna ordentligt Mvh uffepuff Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 30 Juli , 2017 Det verkar sitta en likriktare om man tittar på schemat, den kan ju vara också ide att kolla upp. Om man tittar lite noggrannare på tändplattan så verkar det som att det är två spolar till tändningen och en till laddning/belysning. Jag förmodar att det suttit kondingar i dem 3 runda hålen. Då är det möjligt att dom två spolarna ger högre utspänning än 12 V När jag skrev magneter så kan det bli så att dessa tappar styrka och även lossnar från svänghjulet och har alltså inget med jordning att göra. Att jag skrev jordning är att det kan vara ett sådant fel precis som Eld påpekade i tråden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MCB 0 Postad 12 Maj , 2020 Hej Är det löst än? Jag har 3st Drive 45, samtliga hade död gnista utom en som hade gnista på ett stift. Dvs 1 av 9 cyllar hade gnista. I samtliga fall var det oxid/smuts på brytarna samt dålig jord på sekundärspolen mot chassie. Dessa motorer är unikt känsliga på detta. Sedan kan du förvänta dig att sekundärern lätt blir överhettad och tappar gnistenergi när de körs hårt. Jag har nu som vana att alltid koppla på ett oscilliscope för att se om man har rätt dwell (brytaravstånd), låg brytarresistens samt bra primärspänning. Även en dålig konding syns mycket tydlig på kurvan. Detta är MCB's akillehäl. I övrigt är Crescent 500cc extremt robust med sin enkel förgasare, kromade lopp, fina gjutprecision och avsaknande av separat topplock. Inte alls som de senare gjutjärns spisarna som hade slidproblem och kylproblem pga rost. Även 82hk per liter är helt OK för en motor konsturerad i början av 60-talet med enkel förgasare och fix tändning. mvh Tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser