Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Uffepuff

Ingen gnista crescent drive 45

Rekommendera Poster

Hej

jag har en gammal crescent drive 45 från -67 som jag försöker få i gång 

tyvärr så har jag ingen gnista på någon av de 3 cylindrarna 

har kollat tändspolarna mot en annan motor, och de verkar ok  har polerat av brytarspetsarna  och ställt in dom på 0,4 mm , men har fortfarande ingen gnista 

motorn är lik rådig med Archimedes penta 400 eller liknande, vad mer kan vara fel

tacksam för hjälp då jag inte vet vad som kan ha ställt till det 

 

båten har inte varit i gång på 7 år 

mvh uffepuff 

IMG_4923.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kondensator eller någon jordning som är dålig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jsg har pressat nya anslutningar från batteri och startmotor  och rengjort alla kontakter från svänghjul till tändspolarna

 

tändspolarna eller kondensatorerns

vet du ni hur man kan mäta upp att de är ok ? 

Mvh uffepuff 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kan hitta rätt mätvärden från tex en verkstadshandbok så går de ju att mäts upp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan lägga till att typiska värden för en tändspole är 1,2 - 3,0 Ohm i primärlindningen och mer än 10 MOhom mellan lindningarna. Fast exakta värden är viktiga. En kondensator ska ha det värde som står på den... om det står något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok är sekundärerna på tändplattan ?

 

efteedom de svarta tändspolarna är ok så måste jag mäta dessa på tändplsttan  för att utesluta fel på dessa

mvh uffepuff 

IMG_4979.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte någon form av dödar funktion som ligger på. Känns ju som något sådant när alla 3 är utan gnista.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har separerat alla 3 svarta kablar från tändspolarna de som normalt används för stopp av. Motorn då jag testade i går  så råkade jag få fingret på ett ev tändstiften.  Det var bara  väldigt lite "pirr"  som kändes  så jag tror inte att det är därproblemet ligger 

mvh Uffepuff 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sekunderärspolarna ger väl bara runt 12 volt ut, mät spolarnas utspänning när du kör på starten.

Märkligt om det är spolfel då alla 3 är drabbade. Borde vara någon gemensam nämnare.

 

Hur är magneterna i svänghjulet? Eller som varit uppe någon defekt jordning.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok några tips  på hur man sk mäta 12 volten  se bifogad elschems 

 

ska dubbelkolla jordningenmagneterna verkar bra  har dock inget att jämföra med 

det är lite trixigt att dådet svänghjulet då magneterna suger fast mot spolarna ordentligt 

 

Mvh uffepuff 

IMG_4993.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar sitta en likriktare om man tittar på schemat, den kan ju vara också ide att kolla upp.

Om man tittar lite noggrannare på tändplattan så verkar det som att det är två spolar till tändningen och en till laddning/belysning. Jag förmodar att det suttit kondingar i dem 3 runda hålen. Då är det möjligt att dom två spolarna ger högre utspänning än 12 V

 

 

När jag skrev magneter så kan det bli så att dessa tappar styrka och även lossnar från svänghjulet och har alltså inget med jordning att göra.

 

Att jag skrev jordning är att det kan vara ett sådant fel precis som Eld påpekade i tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Är det löst än?

Jag har 3st Drive 45, samtliga hade död gnista utom en som hade gnista på ett stift. Dvs 1 av 9 cyllar hade gnista. I samtliga fall var det oxid/smuts på brytarna samt dålig jord på sekundärspolen mot chassie. Dessa motorer är unikt känsliga på detta. Sedan kan du förvänta dig att sekundärern lätt blir överhettad och tappar gnistenergi när de körs hårt. Jag har nu som vana att alltid koppla på ett oscilliscope för att se om man har rätt dwell (brytaravstånd), låg brytarresistens  samt bra primärspänning. Även en dålig konding syns mycket tydlig på kurvan. Detta är MCB's akillehäl. I övrigt är Crescent 500cc extremt robust med sin enkel förgasare, kromade lopp, fina gjutprecision och avsaknande av separat topplock. Inte alls som de senare gjutjärns spisarna som hade slidproblem och kylproblem pga rost. Även 82hk per liter är helt OK för en motor konsturerad i början av 60-talet med enkel förgasare och fix tändning.
 

mvh

Tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...