Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
boman68

Penta DP 290 låter vid sväng

Rekommendera Poster

Hej alla glada båtåkare. Mitt 290 drev låter illa vid låga varv när man gör hela rattutslag,  när man ska lägga till i hamn eller liknande, ökar man fart så försvinner det, drevet helt ok för övrigt endast klonkande vid rattutslag och lågt varvtal.

Böt till mindre proppellrar i veckan och då blev ljudet mer markant ljud.. A5 till A4? 

Nimo 260 och motor AD41.

Någon som känner till vad der kan vara. 

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du märkt om det låter sämre/bättre även då du trimmar drevet upp eller ned?

Det är lätt att misstänka kardanknuten som sitter i bälgen på utsidan av skölden.

...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte prövat, jag gör det i morgon när vi puttrar hemmåt 

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har 290DP och ibland tycker jag att jag hör ett dovt "dunkande" ljud vid körning på tomgång (med växel tillslagen) och fullt rattutslag men jag har kollat drivknuten två senaste åren och den är felfri och dessutom utbytt för några säsonger sedan. Ska kolla med olika tiltvinklar nästa gång vi är ute.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Litet oljud skall vara normalt efter vad jag förstått, men vi som haft samma problem på framhjulsdrivna bilar känner igen detta oljud. När det börjag banka och slå hårt, var det dax att byta knuten redan i förrgår...

Jag har litet brummande ljud vid stora rattutslag på höga varvtal och likså med ganska mycket trim. Kanske inte så konstigt då vinkeln i drivknuten då blir rätt stor.

...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade samma fenomen på mitt 290DP och knuten såg helt perfekt ut, inga lager skador eller slitage. Bytte till en ny knut ändå, och efter det helt tyst vid maxstyr vinkel.  Summering det kan se bra ut men ändå höras. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som Georg_Ohm säger normalt att det låter lite vid fulla styrutslag. Om det låter olika mkt beroende på om du svänger babord eller styrbord så kan det vara värt att kolla uppriktningen av motorn mot skölden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det låter vid belastning och  rattutslag så kan det även vara lagren för primäraxeln som börjar ge sig. Det vill till att trycka in fett i primäraxelkåpan varje säsong för att klara lagren. 

Det här är det många som missar, på en del kåpor finns inte smörjnippeln utan bara en skruv som man får ersätta med en nippel.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bumpar en väldigt gammal tråd pga har samma problematik (DPS-A drev). Än så länge inget som känns "farligt", men ändå, vill gärna fixa så mycket grejer som möjligt i GOD TID!

Jag lyckas inte hitta information om exakt hur/var man "trycker in" fett i primäraxelkåpan? 

Någon som lätt kan förklara?

Tack på förhand.

Dan

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev HerrDunder:

Bumpar en väldigt gammal tråd pga har samma problematik (DPS-A drev). Än så länge inget som känns "farligt", men ändå, vill gärna fixa så mycket grejer som möjligt i GOD TID!

Jag lyckas inte hitta information om exakt hur/var man "trycker in" fett i primäraxelkåpan? 

Någon som lätt kan förklara?

Tack på förhand.

Dan

DPS-A har ingen primäraxelkåpa. Däremot finns ett stödlager i skölden, men på DPS-A finns ingen smörjnippel. Lagret är permanentsmort. Antingen är det knutarna, eller lagret som låter. Det är viktigt att motorn är uppriktad mot drevets axel. Annars blir det stor belastning på lagret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan skrev Rollen:

DPS-A har ingen primäraxelkåpa. Däremot finns ett stödlager i skölden, men på DPS-A finns ingen smörjnippel. Lagret är permanentsmort. Antingen är det knutarna, eller lagret som låter. Det är viktigt att motorn är uppriktad mot drevets axel. Annars blir det stor belastning på lagret.

Var sitter nämnda smörjnippel på 290 dp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Georg_Ohm du har nog ingen nippel på din KAD43 med enkellager, tror bara de fanns på de äldre motorerna och då på strutens ovansida precis framför skölden, de senare har kapslade lager.

dp290.smörjnippel.png

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Makro:

@Georg_Ohm du har nog ingen nippel på din KAD43 med enkellager, tror bara de fanns på de äldre motorerna och då på strutens ovansida precis framför skölden, de senare har kapslade lager.

dp290.smörjnippel.png

Vad bra, jag trodde att jag missat någon viktig underhållspunkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2023-11-15 vid 14:55 skrev Rollen:

Tack för bra svar @Rollen. Knutarna såg väldigt fina ut när jag inspekterade innan köp (Drevet var avplockat).  Förstår jag det här rätt, att det inte finns någonting man själv kan göra åt detta (Förut att lämna iväg båten på uppriktning av motor?).

Det känns ju inte kanon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rikta motorn ?  Är motorkuddarna utslitna?  Blir nog inga DPS drev för min del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...