Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Arek

7,5hp kort eller 10hp lång?

Rekommendera Poster

Hej. Jag har två motorer i min närhet som jag kan få tag på. Min båt är lite över 4m plastbåt gjord för kort rigg. Skulle en 10hk långrigg gå fortare än en 7,5hk kortrigg? Man väl tappar lite effekt om man har för lång rigg pga vattenmotstånd och att den inte går optimalt i vattnet? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är båten klassad för? Planande eller deplacement. Om det inte är en planande båt går båten inte fortare bara för att du slänger på mer hästar. Är motorn dessutom tyngre kommer fören att peka i vädret. 

Skaffa en motor med kort rigg, eller bygg upp akterspegeln så att lång rigg hamnar rätt i höjdled.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack för svar.

Den är klassad för 10. Är inte så hemma på definitionerna deplacement/planande men tycker båten har planat ut fint när jag haft båtmotorer förr. Sista åren har jag bara haft elmotor. Har haft 10hk då och har faktiskt kört några vändor med 20hk. Pekade nog lite uppåt i fören då men planade enkelt ut när man gasade lite. 

Men det är nog kanske bäst att satsa på kortriggaren då så man får en motor som båten är skapt för. Men jag har gärna maximalt med prestanda för jag kör i en stor sjö. :)

Redigerad av Arek

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar ju som att du har en båt byggd för att plana. Du ser det isf på att den är ganska bred och platt akterut. Är den avsmalnande bak, lite som en segelbåt, är den sannolikt deplacerande. 

Skillnaden är att en deplacerande båt går genom vattnet medans en planande går uppepåvattnet, lite kortfattat. 

Problemet kan bli att din båt kanske inte orkar plana med 7,5hk. Isf går den bara väldigt illa i sjön, halvplanande och trycker upp en massa svall och blir allmänt ineffektiv. 

Så jag hade nog testat med långriggaren ändå. Som nämnt kan du höja den en dm eller så på akterspegeln om det blir nödvändigt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack mikael_matsson. Min båt är ganska bred och platt baktill så det verkar sannerligen som att den är planande då. Jag testade igår med 10hk och den gick fint när man kom upp i fart, eller körde långsammare. Under själva accelerationen vid full gas så gick fören upp i luften. Men den planade till slut ut som sagt. Fick upp den i 16-17 knop. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...