Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Rogerlarsson

Tömning av septitank ?

Rekommendera Poster

Som nybliven 27 ägare undrar jag hur ni gör när ni tömmer septitanken ? Har hört att om den ej håller tätt i bottenventilen kan båten vattenfyllas om tanken blir överfull,någon som vet ? Finns årgärd för att förhindra detta ? Tacksam för tips ! Roger ?-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst harald

Hej! Jag har ett system som bygger på tryckluft. En rejäl kran sitter på utgående ledning från septitanken. När jag tömmer denna öppnar jag denna och stänger en kran upp mot toan. Sen öppnar jag en mindre kran som jag har tryckluft i.(Tryckluften går åt till en del andra grejer i båten som t.ex. backslaget). Septitanken tömms på nolltid. Ska bygga om denna tömning så att man även kan tömma med vaacum vid landtömning.

post-0-1394234394,6629_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en elpump med kvarn på utsläppet. Om septitanken blir överfull svämmar det över i avluftningen. Vad menar du med att båten skulle fyllas med vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Roger!! Tror inte att alla Nimo 27:or har samma tank som du så därför ger jag mig in i diskussionen. Har du en självtömning på den eller är det handpumpen som du menar som bottenventil?? Är det till tömningen så sitter det backventil så att du inte ska just vattenfylla båten. Om du vill vara på säkra sidan så sätt på en kulventil på utloppet så att du kan stänga helt när du inte tömmer. När min tank är full så kommer det ut i avluftningen förstår nog inte riktigt vad du menar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en självtömmande septitank med bottenventil. Om bottenventilen ej håller tätt kan tydligen mer vatten tränga in i den,mer än vad det ev. breddavloppet drenerar bort. För tydligen ligger hela tanken under vattenlinjen, och den båt jag har hört talas om, tog in vatten genom renslocket på ovansidan som ej var åtdragit riktigt. Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Roger! Om din septitank är i orginalutförande ligger övre delen av tanken ca 1 dm över vattenytan vid normalt lastad båt.Därför kan båten aldrig ta in vatten även om ejektorventilen lämnas helöppen i tankbotten. Tanken töms genom att öppna ejektorventilen under gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sådeså

Vill bara meddela att tanken ligger ca. 1 dm UNDER vattenlinjen. Och det gäller inspektionsluckan !!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur funkar det med självtömning? Tydligen finns det tankar som tömmer sig själva under gång - hur funkar det ? ?-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Det är när tanken ligger ovanför uttömmningshålet, man öppnar en kran och det blir självutrinning. Man behöver ingen pump för att pumpa ut det. Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK - och så backventil misstänker jag för att undvika en smärre katastrof...? :-) Men varför tömmer sig tanken endast under gång och inte när båten/tanken ligger still vid bryggan ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Man öppnar inte förrän man åkt ut en bit, då man inte vill ha skiten vid bryggorna eller badvikarna. Den öppnar sig inte själv. Det bara rinner ut själv, när du öppnar den.  Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var väl det jag misstänkte....:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi råkade ut för att den tog in vatten pga att gummibollen som täcker genomföringen gick sönder. Den tog in vatten... inte kul upplevelse. Vi fick ta upp båten och ersätta gummibollen med en mera massiv konstruktion. Vi kommer att bygga om toaletten, så att vi får en riktig septitank och kran som man kan stänga. Vi tar gärna emot tips på hur vi bäst löser detta.

 

Mvh/

Maarit och Pedro. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg på nyheterna för ett tag sedan att man sköter detta problem på ett betydligt bättre sätt på Åland. Någon som varit där och sugit ut skiten i stället för att dumpa den i sjön? Undrar en tanklös snipägare.8.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför åka till Åland för och suga ur skiten. Finns hät i Sverige med. Har själv så att jag kan suger ur skiten med en vacuumsug som finns utplacerad på olika ställen i min sjö. Funkar supebra. Kan även om jag vill tömma den i sjön med handpump.

Vet att det är relativt sällsynt på kusterna TYVÄRR. Och där de finns tar de avgift för det. Inte bra alls.

Men det finns i alla fall det var det jag ville säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd men jag gör ett försök eftersom min far har liknande problem!!

Han säger att det finns en kran(ventil) vid toaleten som man ska öppna vid tömmning av septitank men då han provat detta forsar vatten in genom avloppet!! Vad han förstår så är det ett själtömmande system men har inte lyckats få svar om hur detta ska fungera! 

Mycket tacksam för tips!! Vet själv inget om båtar så... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...