Pje 0 Postad 29 Juli , 2017 Hej Jag har precis köpt en båt 37 fot (7 ton) med 2 st volvopenta KAD 44 edc motorer 260hk. En av dessa överhettar när man drar på. Motorerna verkar även vara lite sega i starten. Marchfarten skall vara 25 knop vilket vi har svårt att komma upp till. Detta är min första båt så jag är helt ny på detta och saknar all kunskap om båtmotorer. Vad kan allt detta bero på?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasAx 31 Postad 29 Juli , 2017 Har detta uppstått efter köpet eller fanns problemet redan innan? Får du larm om övertemp? Kollat impeller, skit i kylvattenintag, Sitter kylvattenslangen fast i drevet? Lossnar den så får den kylning i deplacementfart men inget vid planing... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pje 0 Postad 13 Augusti , 2017 Problemt fanns redan innan vi köpte. Tidigare ägare har lovat att lösa detta. Motorn larmar för överhettning innan vi nåt machfart. Han har bytt impellrar, kollat kylvattenintag, plockat loss drevet, byt kylvatten i systemet. Vad mer finns att göra? Helronovering? motorbyte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasAx 31 Postad 13 Augusti , 2017 Kanske kan vara värt att försöka konstatera var i kylkedjan det brister. Blir slangarna till värmeväxlare varma (de med glykol i alltså)? Det borde vara så varma att de knappt går att hålla i. Tänker på om du få kylvattenflöde till vvx. Skriver på telefonen och den stavar ju som de blinda slåss... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 13 Augusti , 2017 Kan det vara så att turbo/spridare inte är helt 100? Hade problem med en kad42 att orken saknades. Det skall sitta något avgasspjäll vid drevet som skall motverka vatteninträngning bakifrån, den kan ju ha lossnat och ligger ivägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 13 Augusti , 2017 Du skriver i en annan tråd att den motor som går normalt har en driftstemperatur kring 100°C. Enligt VP verkstadshandbok ska temperaturgivaren sluta kretsen, alltså larma, vid 95°C. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
danzo 37 Postad 23 Augusti , 2017 Kolla värmeväxlaren, så att allt går rätt till där, sedan är frågan, larmar den bara eller blir den även överhettad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 24 Augusti , 2017 Kontrollera även avgasknäet så det inte är för dålig genomströmning där, det ger samma symtom om det är igensatta kylkanaler i det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser