Moa 0 Postad 29 Juli , 2017 Hej! Vi har köpt en långkölad, sju meter lång segelbåt i plast som är byggd någon gång på 70-talet (Magnifik Midget). Nu visar det sig att den läcker från kölen, in i kölsvinet. Vi upptäckte detta efter en relativt hård segling då vi gick för hård kryss och då vi senare dessutom gick på en sten vid tilläggningen (gissar att vi gick med 2 knops fart). När vi kom i hamn hade det samlats ca 50 liter vatten i kölsvinet. Det mesta torde ha läckt in vid seglingen eftersom vi tittade precis i samband med grundstötningen. Vi har haft problem med vatten i kölsvinet under hela säsongen men aldrig i de här mängderna. Vi gissar att skadorna/sprickorna fanns i båten när vi köpte den men att de blivit större/flera efter seglingen och grundstötningen. Vi är rätt säkra på att vattnet går in via kölen eftersom vattnet som samlas i kölsvinet (ca åtta liter per dygn vid boj, mer vid seglinging) är rostfärgat. Vi ser dessutom hur rostvatten tränger upp i sprickor ovanför kölen. Är det någon som har erfarenhet av liknande skador och som vet hur de bäst ska åtgärdas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 29 Juli , 2017 12 minuter sedan, Moa säger: Är det någon som har erfarenhet av liknande skador och som vet hur de bäst ska åtgärdas? Hej Det beror ju lite på vad det är för skada, du har ju mest beskrivit symtomen. Hur ser det ut i kölsvinet, inga synliga sprickor, krakelerad gelcoat/färg etc? Hur ser det ut på utsidan, spricker bottenfärgen vid kölskarven? Det låter ju onekligen lite som om kölen rör sig. Eftersom det är en långkölad båt så är det ju lite mindre sannolikt att bottenstockar och annat runt kölen tagit skada vid grundstötning. Är kölen inplastad eller utanpåliggande? Det kan ju vara så enkelt som att det behövs ny fog mellan köl och skrov och kölbultar ska dras åt om den inte är inplastad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 29 Juli , 2017 Båten har med all sannolikhet ingjuten blyköl. Man bygger en båt med plastköl och sen fyller man i lite sandblandad plast, som man släpper ner kölen i och sedan plastas det hela över. Några kölbultar som behöver dras finns troligtvis inte. Det finns det aldrig på de här konstruktionern. Den enda båten med inplastad köl som har kölbultar som jag sett - och ägt - är Bianca 27. Ur plastbåtssynpunkt ett ganska konstigt bygge, men troligtvis byggt av riktiga träbåtbyggare. Skulle misstänka att du fått en krossskada på kölen. så att det läcker in vatten i kölen och att det tränger upp i nån form av hålrum mellan blykölen och plasten. Att det är rostfärgat kan ju bero på att det är en gammal båt och att det läckt så ganska länge. Nu är det väl ingen ko på isen i och med att det inte läcker in mer än 8 liter vatten om dygnet. Jag råkade ut för ett läckage på en havsfidra, pga fusk vid tillverkningen och att jag fick en lina i propellern, som ryckte loss hylsan från skrovet. Var ute på semestersegling och hade 4 veckor kvar på semester. Det läckte in så mycket vatten att jag var tvungen att länsa båten 3 ggr/dygn för att durkarna inte skulle flyta. Köpte en automatisk länspump hos Hjertmans sail i Helsingborg. En föregångare till denna https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/pumpar/lanspumpar-elektriska/rule-lanspump-25s-automatisk Sen seglade jag runt i Danmark i 4 veckor. Om jag var "i dina kläder" skulle jag ta det hela ganska lugnt. Segla och ha det bra. Ha bara koll så att det inte läcker för mycket - så båten sjunker. Automatisk länspump kan va bra om du inte kan se till båten varje dag. Till hösten tar du upp båten och kollar på skadan. slipar bort all lös plast och slipar upp tillräckligt för att reparera skadan. Det finns ju en del varianter på skador, som kan förorsaka dina problem. På min havsfidra hade jag en dåligt reparerad skada där skrovhalvorna släppt från varandra på ett par dm pga av en grundstötning. Troligtvis var det den förste ägaren till båten som gått på grund. Sen hade man spacklat över skadan och målat på bottenfärg och sålt båten till ett äldre par om ägt båten i många år, men bara bryggseglat. Fick se det när jag slipade ner bottenfärgen hel. Sen gick jag själv på grund ett par gånger - mycket värre än du - med skador på kölens framkant och vattenläckage som följd. När du hittat och frilagt skadorna och slipat klart för plastning låter du båten stå och torka över vintern. Du kan nog aldrig få helt torrt - utan värme - men det är ju en gammal båt och man får göra så bra det går. Du får återkomma i frågan och med bilder - så får vi lotsa dig i kölrepparerandet arbetsgång. Min nuvarande båt, efter att jag försökte ta en genväg. "Genvägar äro ofta senvägar" 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moa 0 Postad 29 Juli , 2017 Hm, försöker hitta information om hur kölen är konstruerad på Magnifik Midget men har inte fått napp än. Skickar bilder på hur det ser ut inuti båten. Det vi ser på bilderna är de sprickor ur vilka rostvatten tränger upp. Dels tränger det upp i en spricka på väggen till kölsvinet, "bakom" kölen, bild 1, och dels framför kölsvinet, "ovanför" kölen, under tvärslån som syns på bild 2. Skickar även översiktsbild så att ni kan orientera er, bild 3! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser