Flipperskeppare 40 Postad 28 Juli , 2017 Jag har en KAD300 som på senaste tiden tenderat bli väl varm på marschvarv. Manualen säger att tempen ska ligga mellan 80-90 grader och när jag kör på 1300 varv så ligger temperaturen på 85 grader. Vid marschvarv kring 3200 kryper dock temperaturen upp en bit över 90 grader efter en stund. Min känsla är att den blir varmare med mer last ombord (semesterpackning och fulla tankar). Motorn är drygt 10 år och har gått ca 600 timmar. I övrigt går den som den ska. Följande är gjort/kollat. - Alla värmeväxlare rengjorda (samt givetvis sjövattenfiltret) - Termostaterna kollade i kastrull, de tycks öppna som de ska - Impeller bytt - Remmar kollade/bytta - Glykolblandningen bytt (etylenglykol, som det ska vara) - Temperaturgivaren kollad genom mätning med IR-termometer och instrumentet tycks visa rätt Någon idé om vad jag bör undersöka vidare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 31 Juli , 2017 Penta säljer ju ett rengöringskit av sötvattensidan som ska ta bort de avlagringar som glykol kan ge upphov till med tiden – värt att prova kanske. Även om växlarna är rena och den värmeövergången går bra så kan det ju gå trögt inne i motorn. Jag har haft att göra med flera 41-42-43 där sjövattenpumpen tappat en del prestanda med följden att motorerna tenderade att gå varma på tomgång och på hög last (dellast var inga problem). Och jag skulle säga att 3200 varv är att beteckna som hög last. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 31 Juli , 2017 Tack, jag får undersöka det där kittet. När du skriver att sötvattenpumparna tappar prestanda, menar du att de slits med tiden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 31 Juli , 2017 Inte söt- utan sjövattenpumpen. Jag gissar att det beror på slitage på grund av skit som sugs in, filtret sitter ju efter pumpen. I mitt personliga fall var ytan som impellerns vingar sveper över bara ytterst lite vågig, svårt att se men det kändes. Det räckte för att det skulle bli ett internt läckage med sämre flöde som följd. Bara för några dagar sedan hade jag en gammal pro40 med samma symptom och den ska vi renovera pumpen på (vissa går att renovera, andra inte). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 31 Juli , 2017 Då förstår jag, ska testa med "kylarrengöring" först, biter inte det så får pumpen en översyn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser