Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024

Rekommendera Poster

Vid påfyllning av kylvätska, Glykol vatten, tar det en fantastisk lång tid?

Är det någon som har erfarenhet av detta. Kan man se kylkanalernas läge någonstans?

Kan man backspola via kylvattenavtappningen.

Albin Vega nr 3108 1977

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du färskvattenkylning med elektrisk cirkulationspump, ska du låta pumpen gå medan du fyller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går i ca. 3 liter kan jag meddela

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Rollen säger:

Har du färskvattenkylning med elektrisk cirkulationspump, ska du låta pumpen gå medan du fyller.

Ja det finns en elektrisk cirkulationspump. Då skall man starta cirkulationspumpen och fylla på kylarvätskan i expansionskärlet?

Så man behöver väl inte starta motorn för att fylla upp med kylarvätska?

Har Du en uppfattning om hur lång tid det tar att fylla upp motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  •  
  10 timmar sedan, Rollen säger:

Har du färskvattenkylning med elektrisk cirkulationspump, ska du låta pumpen gå medan du fyller.

Ja det finns en elektrisk cirkulationspump. Då skall man starta cirkulationspumpen och fylla på kylarvätskan i expansionskärlet?

Så man behöver väl inte starta motorn för att fylla upp med kylarvätska?

Har Du en uppfattning om hur lång tid det tar att fylla upp motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tar inte särskilt lång tid, någon minut kanske. Däremot brukar inte allt gå i på en gång. Fyll tills expansionskärlet är 3/4 fullt. Sen kör du motorn tills den blir varm, då kommer du förmodligen se att nivån har sjunkit i expansionskärlet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja gör så, men när motorn blir varm bubblar vattnet upp i expansionskärlet, stänger av motorn

och vattnet sjunker i expansionskärle, som Du säger, fyller jag på igen så bubblar det upp igen när jag startar motorn. Utan att det sker något.

Har också kollat alla slangar o.likn så att det är öppet. Men det verkar inte fungera ändå.

Får kämpa vidare och tack för Dina svar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du säger att det bubblar i expansionskärlet låter det nästan som att du har dålig topplockspackning eller annat läckage i kylsystemen.

Luktar det avgaser om ur expansionskärlet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag kan inte känna någon lukt i/vid expansionskärlet.

Men när jag fyller på kylvatten, kall motor,  i expansionskärlet och startar cirkulationspumpen

så bubblar det ett antal gånger och sedan slutar det.

När motorn sedan börjar bli varm så stiger kylvattnet i expansionskärlet stänger jag av motorn sjunker nivån på kylvattnet och vid start och höjd värme stiger det igen.

När temperaturen kommer upp i runt 80 grader och jag mäter med en extern termometer

kloss an termostathuset är temperaturen väsentligt högre där.

Kan man kolla topplockspackningen på något sätt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt motorn gå utan locket på, och se vad som händer. Att nivån stiger när motorn blir varm är normalt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nivån stiger när motorn blir varm fortsätter jag då att köra blir kylvätskan i expansionskärlet varmare och varmare.

Känns som om kylvätskan inte går runt, alltså stopp någon stans?

Läckande topplockspackning kan det gör så att kylvätskan inte går runt?

Hur stor area har kylkanalerna egentligen? för de gångerna jag lyckats med att fylla på ny kylvätska har det tagit väldigt lång tid med en massa start och stopp av motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, är usel på enskild forummässig citering.
(Även usel på dieslar, någon sådan har jag aldrig ägt eller ens amatörmässigt mekat med. MIn erfarenhet gäller mest bensinare typ moppar och gamla volvobilar. Kanske främst båtbensinaren Albin O11 (Sedemera Volvo penta C5).

Så för att ändå försöka vara  behjälplig så  numrerar jag dina påståenden i trådhuvudet i denna bild...

gammelmotor.png ... och försöker härmed kommentera efter bästa förstånd.

1. Svårt. Javisst, seriöst proffsiga mekaniker försöker rimligen avråda när reparationskostnaden kan stiga långlångt utöver förväntat på timpengsbasis. (Bra, en seriös mekaniker vägrar nog åta sig gammelmotorer. Vill nog slippa ARN:s krav på maxbelopp innan motorn funkar igen?)
2. Kommit upp motorolja: Hur har du mer exakt upptäckt detta? Flyter det månne runt glansigt fet oförbränd motorolja uppe på kolvarna när du kollat?
(Dieslar har förvisso inget tändstift, äldre dieslar har däremot ofta utskruvbara glödpluggar.)
3. Grå-aktig rök: För mig är gråaktig rök ett tecken på att kylvatten-inträngning i cylindern!? (Inte i första hand ett tecken på slitna kolvringar som ju forumtråden hittills handlat om? Har noterat din tidigare forumtråd med med rubriken MD 6 Volvo Penta (27:e juli 2017). Hur gick det, bytte du topplockspackning? Frågar för att ofta är den packningen skyldig till kylvatteninträng, men även rost i kylkanaler kan knapra sig igenom väggar med åren.)  
4. Ingen kraft i motorn: Hm...hade för länge sedan en volvo 145:a, motor B20, med totalt utslitna kolvringar. (När jag släppte gaspedalen på motorvägen så kunde jag i backspegeln se ett SVART moln som kom efterföljande bilar att förvirrat gira? Min eventuella poäng här är att utslitna kolvringar avger svart moln av oförbränt sot, särskilt mycket då gaspedalen  plötsligt släpps??
5. Ta det hela uppifrån: Nej, helt tvärtom, kolvringsbyte kan normalt "tas helt nerifrån".
(Finns ingen anledning att lyfta topplocket, ingen anledning att köpa ny dyr topplockspackning mm, för kolven kan bara lirkas ut nerifrån. Hävdar med bestämdhet att kolvringar måste bytas underifrån, inget annat?)
6. Annat motorfabrikat: Njä, byter du motorfabrikat så passar knappast motorbädden längre.
(Kanske behövs dyrbar motorbädds-inplastning, omriktning av den känsliga `raka linjen´ mellan motorns drivande vevaxel och propelleraxeln. Om du istället skulle hitta en begagnad MD6:a i gott skick så undviks sådant omfattande arbete helt. Och du skulle få utbytbara reservdelar.)

Ps. länktips. På boatinfo.no finns gratis läsbara/länkbara verkstadshandböcker. Dock ingen på just MD6B, utan bara på snarlika MD6A. (Kräver riktig pc, inget modernt paddskit.) Ds.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppifrån/nerifrån?

De kolvar jag har lirkat ut har gått lätt uppifrån, dock är topplockspackningen på nuvarande diesel bara en återanvändbara kopparring. Har försökt nerifrån på någon bilmotor men misslyckats eftersom vevaxeln satt i vägen, och vad medför det att ta bort den, kamdrev som ska stämma m.m.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
54 minuter sedan skrev trewq:

Uppifrån/nerifrån?

De kolvar jag har lirkat ut har gått lätt uppifrån,

Knepigt, berätta gärna mer i detalj. Det är nog uppenbart att kolven måste lossas `underifrån´ vid vevstakens förskruvning emot vevaxelsslängen (enligt bilden nedan). Men att lossa är inte samma sak som att kunna lirka ut kolven uppåt eller nedåt?

(Börjar fundera på ifall den sneda vinkeln på vevstaken är en sorts service-eftergift just för att kunna lirka ut kolven nedåt. Blir ju rejält enklare att byta kolvringar om man slipper öppna topplock. I alla fall så lirkade jag ut B20-kolvarna o bytte ringarna nerifrån då det begav sig. Visste liksom inte bättre och `operarationen lyckades´, faktiskt utan att lyfta ur motorn på min gamla 145:a. Men på båtar måste rimligen motorn lyftas ur, det jag ifrågasätter är detta med topplockslyft.

bildkälla: ovanstående länkad verkstadshandbok sid 16.

kolv.lossa.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste nog lägga mig i lite, att bara byta kolvringar är nog i de flesta fall onödigt!

Att man kan se ett behov efter kompprov nja de ringar som redan sitter i maskinen har säkert fastnat i sina spår pga. sot.

Det är inte bara ringarna som slits utan även cylinderloppet, detta resulterar i en "vändkant" vid kolvens övre läge, detta har mycket riktigt herrar kolvringstillverkare konstaterat, och har gjort en fas på övre kolvringen så att den inte kan komma i kontakt med vändkanten.

Men tillverkaren vet ju inte hur stor din vändkant är, så det är inte säkert att hans fas är tillräklig.

Är så fallet kommer övre ringen att gå sönder med ytterligare skador i cylinderloppet som följd.

När jag började jobba med maskiner använde vi en vändkantsfräs

 

Ska man vara på den säkra sidan så er  det efter borrning och nya öd kolvar med tillhörande ringar, först då enligt mitt förmenade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, omborrning av loppen och nya kolvar/kolvringar i överdimension är det rätta sättet.
Dels för vändkanterna och dels för att loppen nog blir lite ovala nertill.
   Men är det verkligen detta som är TS problem? Grå rök låter som vattenläcka?
Hur stor är oljeförbrukningen?


Skall passa på att rätta mig själv, kolvarna togs ur uppåt på min gamla volvo.
Länge sedan, minns detaljerna dåligt. Gick dock att lossa kolvarna underifrån utan att ta ur motorn och oljeförbrukningen sjönk kraftigt.


För MD6 finns/fanns 0,5 mm överdimension enligt länkade verkstadshandboken sid 35...
 

md6a.kolvdimension.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att byta kolvringar måste toppen bort och oljesumpen.

Motorn måste då plockas ur båten. Det finns nog inte många båtar där det finns plats att ligga eller stå under motorn och göra detta ingrepp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Thomas-1:

Knepigt, berätta gärna mer i detalj. Det är nog uppenbart att kolven måste lossas `underifrån´ vid vevstakens förskruvning emot vevaxelsslängen (enligt bilden nedan). Men att lossa är inte samma sak som att kunna lirka ut kolven uppåt eller nedåt?

(Börjar fundera på ifall den sneda vinkeln på vevstaken är en sorts service-eftergift just för att kunna lirka ut kolven nedåt. Blir ju rejält enklare att byta kolvringar om man slipper öppna topplock. I alla fall så lirkade jag ut B20-kolvarna o bytte ringarna nerifrån då det begav sig. Visste liksom inte bättre och `operarationen lyckades´, faktiskt utan att lyfta ur motorn på min gamla 145:a. Men på båtar måste rimligen motorn lyftas ur, det jag ifrågasätter är detta med topplockslyft.

bildkälla: ovanstående länkad verkstadshandbok sid 16.

kolv.lossa.png

Den "Sneda vinkeln" på vevstaken är för att man ska kunna lyfta ur staken uppåt. Hade den sett ut som "vanligt" hade den inte fått plats i cylindern. En gång när jag var bilmekaniker skulle jag byta kolvringar i en VW Polo, med minsta motorn på 900cc. Det fanns massor med plats under motorn att skruva bort tråget. När jag skulle lyfta ur kolv och vevstake var det stopp. Det gick inte. Vestaken gick inte upp genom cylindern, så jag var tvungen att lyfta ur motorn, och ta bort vevaxeln, för att få ut kolvarna neråt. där såg stakarna "normala" ut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Rollen för inlägget ovan, förklarar ju den sneda vinkeln i vevstakens nederända bra!

    Med blossande kinder upptäckte jag just att jag rört ihop forumtrådarna, lyfte visst av misstag denna  äldre forumtråd av TS Stigfinnaren och hans MD6. (Den forumtråd jag tänkte/trodde mig svara på var ju denna, som framgår av citerings-bilden. Den forumtråden tänker jag inte svara i nu, TS verkar nöjd och det skulle nog bara skapa ytterligare förvirring.)
Ber om ursäkt för slarvet! 😞


Tröstar mej med att även alltför sena "klantsvar" - från min sida - kan leda fram till nya klokare inlägg som kan bli till aha-upplevelser!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...