Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
Joohan35

Volvopenta v8 problem

Rekommendera Poster

Ja har en penta v8 från tidigt 80 tal 5,7 liter med en edelbruck förgasare ja har problem å starta när den är kall startar några sekunder sen stannar efter många försök får man den å gå om man hinner bak å gasa upp manuellt lite. Sen när man kör å motorn blir varm så bygger den upp tryck å skjuter en kylarslang vid högre varv funkar om man kör på lägre varv. Testa utan termostat då funkar de bygger inget tryck någon som har nått förslag på dessa problem 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först, söt eller sjövattenkylning?

 

Funkar termostaten? Är avgaslimpor o knän ok?

Om ja, så kan du ha vatten med i förbränningen pga blåst topplockspackning eller genomrostning i någon av topparnas kylkanaler.

Har du haft ur stiften?

 

Vad då hinner bak? Kan du inte använda reglaget utan växel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är sjövatten kyld limpor o knän e nya. Har ingen separat gas på reglaget om ja inte har missat nån funktion. När den väl är igång inga problem går fint  å startar jätte lätt å går fint på tomgång när den är varm. Gällande termostat så med termostat funkar de bra så länge som du inte varvar över 3000 utan termostat i går de hur bra som helst även höga varv.  Termostat ska öppna vid 85 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl en frilägesknapp, den brukar sitta i centrum på reglageaxeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den är sjövattenkyld så ska det inte vara en 85° termostat, någonstans 65-70°  bör det vara. Hur är det med termostathuset, dessa kan också rosta sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostathuset är rostig på insidan men inte rostat sönder än men ja för beställa hem en annan termostat å testa me får kolla om ja har nån friläges knapp har inte sett nån men 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frilägesknappen brukar vara centrumet på gasspaken, tryck in o gasa så frikopplar du växelwiren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vissa reglage drar man ut hela spaken sidledes från navet för att frikoppla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...