Gå till innehåll
söndag 13 april 2025
JonasAx

KAD 44 kompressor går konstant på tomgång.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

På min ena Kad44EDC går kompressorn konstant när motorn går på tomgång. Detta är normalt vid kall motor men min slutar inte när den är varm eller när jag lägger i växel som den andra gör. Motorn ryker även lite mer än den andra motorn upplever jag. Kompressorn slutar när jag varvarvar det minsta lilla över tomgång och då är allt normalt.

Någon som hört talas om detta fel?

Kan det vara så att EDC har en egen tempgivare som felar? Har inte kopplingsschemat tillgängligt nu så jag kan inte kolla själv. Felet har uppstått under vintern.

Redigerad av JonasAx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delvis samma problem har diskuterats det senaste året här. Då jag har en liknande maskin (än så länge felfri) följde jag diskussionen litet. Man förslog kontroll av givaren som du själv var inne på. 

Med forumets sökfunktion (som numera är bättre än förr) borde du kunna finna den diskussionstråden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag minns rätt så handlade de om varvtalsgivaren i det fallet och någon sådan finns inte på EDC motorerna (är integrerad i insprutningspumpen).

Vid vidare fundering hade jag nog fått en felkod för felaktig tempgivare. 

Jag får väl leta vidare eller i värsta fall ta hjälp av en Penta mek...;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problem löst. Visade sig att en kabel till diagnosknappen glidit ur. 

Skulle undersöka tempgivare vidare då detta verkad mest troligt. Motorn skall ha två tempgivare, en till EDC och en till instrumentet. Dock så skulle EDC larma för trasig givare så den borde ju vara hel... eller...

Skulle prova att nolla felkoderna "för säkerhets skull". Upptäckte då att diagnoslampan inte lös vid den obligatoriska lamptesten när man slår på tändningen. Efter åtgärd av lampsladd så låg det mycket riktigt ett fel på tempgivare.  Okulärkontroll av givare var utan anmärkning. Provade att radera felkod en ock sedan fungerar motorn som den skall.

Har inte provkört ordentligt utan bara varmkorv tills kompressorn stänger av och det var ok. Får se om det kommer tillbaka...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  Citat

Ja se dessa automatiska felstavningsprogram.:) Bra att det löste sig, och billigt blev det också!

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja man hinner nog ta en varmkorv tills kompressorn slår av... ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...