Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
Freddan_gbg

Det sa poff...! (kylproblem?)

Rekommendera Poster

Jo, det va så här va... Har köpt vår första båt. Vi testade den ett par gånger i höstas utan problem innan den togs upp. I torsdags var det dags för sjösättning och premiärturen till hemmahamnen. Vi kom ca en km när det sa POFF! och det började ryka så in i he.. Det var slangen mellan värmeväxlare och evakueringskärl som hade lagt sig mot ena limpan och således bränts av. Därav all rök. Fräckt. Kul med båt..! På premiärturen. Fan va trist. Men grabbarna på Kustbevakningens båt som vi liftade in med va glada. Nu till frågan. Vad har hänt? Ja, det brände hål i slangen. Men varför var det vatten där??? Där skall det väl bara finnas kylvatten om den kokar och/eller det är för högt tryck i systemet? Jag har jobbat massor med bilar och även Cheva smallblock, vilket min Mercruiser är i grunden, men jag är HELT nybörjare på allt som finns i båtar. Fasen va mycket impellrar limpor och knän det finns överallt. Irriterande. Vad skall jag attackera först? Varför skjuter den ut vatten ur värmeväxlaren? Tacksam för respons, även om detta inlägg blev löjligt långt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, vad är det för grejer jag har då..? Jo, en 260hk Mercruiser 350 Magnum med Alpha One drev. //Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla pumpen som matar sjövatten till värmeväxlaren. Det kan vara dåligt med kylning av värmeväxlaren så att den kokat bort kylvatten i det slutna kylsystemet. Har du inte tömt pumphuset så kan det ha frusit i vinter om du har otur. Det brukar vara en liten mängd av glykolvattnet som kyler motorn som rinner i den tunna slangen till evakueringskärlet. Man kan alltså titta ner i kärlet och se om cirkulationspumpen fungerar. Varför limpan blev så het att den kunde bränna av slangen är då frågan. Om du har vatten i kylsystemet så ska den inte bli så het. Det kan vara så att glykolvattnet har börjat koka bort om sjövattenpumpen matat för dåligt. Det är inte så mycket extra på en konverterad motor. Det som tillkommer är dels avgaslimpan som måste kylas då luften inte strömmar förbi som det gör på en bil. Sen är det då tidigare nämnda sjövattenpump som kyler värmeväxlaren då man inte har luftkylt som på bil. Kolla in slangarna så får du nog det att verka logiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra! Då har jag fått lite uppslag. Om jag har förstått det hela rätt (har spanat lie på ett flödeschema också) så är det bara glykolvatten som går igenom limporna. Dvs är kylningen för dålig där beror det antingen på dålig vattenpump på motorn (vilken byttes i aug förra året, så den räknar jag bort) eller på kylningen av värmeväxlaren, som sköts av sjövatten. Sjövattenpumpen den skall sitta i drevet va? Drevet var iallafall inomhus under vintern, så frysning räknar jag även bort. Men det är klart, den kan väl haverera ändå... Jag förstår förstås inte varför/hur det kan vara ett visst flöde till evakueringskärlet... när skall det vattnet kunna gå tillbaka till motorn? //Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kan du haft en luftkudde mellan impellern och intaget? Hände mig förra året efter sjösättning. Impellern kan inte pumpa luft = inget vatten in i systemt= varmt som f-n överallt = POFF. Ser nu alltid till att fylla på med vatten i intagsslangen så att den börjar dra vatten direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glykolvattnet går tillbaka till systemet från expansionskärlet ( evakueringskärlet) På min MD11 så gläntar jag på locket lite, lite så att vattnet utifrån trycker ut luftblåsan och vattnet sipprar ut. Man kan starta motorn med lite läckage och skruva åt locket till pumpen när man ser att det börjar spruta=att den pumpar vatten. Ofta går detta bra ändå men risken är om man inte kollat/bytt impeller och smort den att några blad rivs av direkt vid torrgång. Kan gå på några varv torrkörning. (Vattnet fungerar ju som smörjmedel sedan.) Jag är osäker på om avgaslimpan kyls av glykolvatten. Det gör det på MD11:an. Efetr limpan kommer avgasknäet som får ta emot sjövattnet och där kan det vara intressant i så fall att känna på temperaturen. Det ska vara svalt eller ljummet vatten här. Annars kan sjövattenpumpen vara dålig eller vanligt att det sitter snäckor i inloppet framåt hösten. Kan vara bra att vara förberedd med en slangstump som man kopplar in tillfälligt på ett sjövattenintag. Kolla dimensioner och lägg stumpen med slangkämmor under durken så att den finns på plats. Elegant att kunna lösa ett sånt problem på 5 min då man någon gång råkar ut för det. Blir bogsering annars eller lägsta fart hemåt i bästa fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Expansionskärlet funkar ju precis som på en bilmotor. Kylvätskan expanderar med temperaturökning och måste då ha någon stans att ta vägen i stället för att rinna ut i båten. På dom allra flesta Chevabaserade marinmotorerna kyls limporna av sjövatten men det finns dock de som har sk helsystem -dock en klar minoritet av motorer. Limporna är ju det som blir allra varmast och snabbast varma och behöver därför också mest kylning. Ett tips varje sjösättning (gärna oftare ändå) är att då man just startat motorn lägger en hand på varje limpa för att känna på temperaturen. Limporna skall först bli kännbart kalla innan resten av motorn kommit upp i temp för att sedan bli ljumna då termostaten öppnat och släpper varmt vatten från värmeväxlaren ut genom limporna. Då vet du att Impellern är hel och att sjövatten cirkulerar som det ska. Impeller SKALL bytas varje år vare sig det behövs eller inte. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! Idag har jag felsökt en del och kommit fram till att cirkulationspumpens (den som drivs av motorn) impeller gett upp. Det var bara småbitar... Så det var iallafall ett fel. Nu är jag dock lite sugen på att kontrollera impellern i drevet. Man skulle ju kunna tänka sig att den inte heller mår nåt bra, och då inte gett cirkulationspumpen de vatten den behöver. Finns det nåt klurigt sett att funktionstesta impellern i drevet när båten är i vattnet? Mäta volymen den pumpar eller nåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...