Gäst Stefan Johansson Postad 8 Februari , 2003 Hej! Jag har funderat på att köpa en båt av detta företag. Jag undrar om det är någon som har köpt av dom efter att dom blev general agenter för Bayliner? Har någon tid att skriva om sin affär bra som dåliga erfarenheter så vore jag tacksam. Vad jag förstår och som gör mig orolig är att man betalar båten innan den skickas till sverige,efter betalning får jag ett så kallat skeppnings dokument på att båten är bokad.Jag får själv stå för försäkringen på båten över atlanten,. Båten anländer till Göteborg,fraktas sen till Årnäs där den skall göras i ordning (byta batterier,oljor och provkörning). Där efter skall jag betala transport till hemma hamn. Det låter ganska bra men vågar man detta? Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst E.L Postad 23 Februari , 2003 sök unique-boat här,du kommer att bli mörkrädd http://www.marinan.com/klotterplank/motor/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst nisse Postad 26 Februari , 2003 Inte att rekomendera ett köp av dom,kolla in en av deras kunders hemsida www.fcc-unique.com så får du se hur det fungerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Skipper Postad 5 Maj , 2003 Vem man än handlar av är det givetvis vansinne att betala i förskott. Så ont om båtar är det inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Alex Postad 2 Juni , 2003 Någon som har erfarenhet av att köpa nya Bayliners av dem då? Allt negativt jag läst handlar om begagnat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Johan Postad 10 Juni , 2004 Kolla på www.globaltradepartners.se istället. Dom kan fixa hem vilken båt du vill. Billigare än så går det inte att komma undan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Per Postad 2 Juli , 2004 Hej ! Jag undrar om någon har gjort affär med Global trade patners. Och i så fall , hur gick det ? Mycket tacksam för alla svar: // Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst kjell Postad 3 Augusti , 2004 Hei Jeg har blitt lurt av disse gutta. Skal du kjøpe båt,hold deg langt unna disse TOTALT USERIØSE. Kostet meg 50 000 i bare deler så langt. Svarer ikke på mail og lover,lover og lover men det skjer aldri noe. Det eneste som er uniq her er lureriet og servicen :mad: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Berra Postad 3 Augusti , 2004 Tja, det e som med dom flesta bilhandlare, dom byter inte en massa delar innan dom säljer bil/båten, inget annorlunda med båthandlare. Med tanke på dom dyra marindelarna, så får man räkna med en del efterbliven underhåll på båtarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kjell Postad 3 Augusti , 2004 Tja, saknas kapell (20.000 kr) (motor går varm ,defekte manifoils 10.000 kr) saknas ugn og VHF radio .skadar i skrog (16.000 for rep) .skadet propell (2000.-) Knekte hengsler på luke i kabin 4.000 kr Sendt ca 30 mail ,ingen svar så langt.Ring USA et 20 tals ganger,fått lovnad om at kapellet er bestilt for 3 mnds side,men vet at bayliner har 3 ukers lev tid Kan knappast kallas underhåll,lureri kalles det STAY AWAY :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dusty 0 Postad 3 Augusti , 2004 Såldes den AS IS så är det ju bara så att du skulle kontrollerat allt detta innan du köpte den! Allt beror på vad som står på kontraktet! Ska man köpa båt overthere och man inte vill få otrevliga överaskningar så är enda sättet att åka dit i samband med semestern eller något annat för att verifiera skicket på båten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fatbob Postad 3 Augusti , 2004 Hei igjen. Å ja, jag åker over dit i neste vecka på semester. Skal innom med mina polare i Outlaws,jag lovar er alla som har blitt lurad av denna killen .Han skal ha en long semester har jag hørt. 8) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst charlie Postad 16 Augusti , 2004 Hej Alla, Jag blir förvånad över hur många som importerar båtar på ord från en säljare, vi vet väll alla hur väl en säljare framhåller vissa delar och döljer andra... skulle du själv köpa en båt/bil via telefon med säljaren här i Sverige? Inte, varför gör du det i på andra sidan atlanden då? Jag själv har importerat två båtar och en bil från USA, alla med lyckat resultat, hur kommer det sig? Enkelt ta reda på fakta, dubbel kolla allt, speciellt det som säljaren säger dig, ta en tredje man som hjälp (inte någon kompis till säljaren). Låt dig inte skrämmas av alla som misslyckats, det går att göra bra affärer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Ingo Postad 17 Augusti , 2004 Håller med Charlie. Jag köpte båt via Unique i våras och anlitade bland annat en besiktningsman från SAMS. Jag dubbelkollade även hela processen med en säljare hos National Liq. (som hade båten till försäljning egentligen) och med fraktbolaget som Unique anlitade. En del småstrul har det varit men det mesta har funkat bra. Båten uppfyllde de förväntningar jag hade efter att jag läst besiktningsrapporten. mvh Ingo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Berra Postad 17 Augusti , 2004 Innstämmer helt med Ingo o Charlie, har också köpt båt från USA (dock ej U. . Fick båten till mycket bra pris, bra service, och i tid. Fick byta en del (bl.a stödlager o packningar m.m) till en kostnad av 5.000:- Hadde dock räknad med detta i priset när jag betalade för båten. CE-märkningen fick jag fixa själv, genom CEPROOF.Kostnad 17.000:- Till detta kommer ombyggnad för att mötta ce-kraven ca 7.000:- En del extra jobb har det blivit, men ungefär som jag räknade med från början. Har en mycket bra båt till betydligt lägre pris änn vad jag hadde fått ge i Sverige. En annan grej som har passat min ekonomi e att jag har delat upp kostnaderna över tid. DVS: Båt frakt moms i första läget, senn rep kostnad, och sist CE-märkningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Solis Postad 17 Augusti , 2004 Hej Har du någon kontaktinfo till Ceproof och hur gick arbetet med CE-märkningen? Vad fick bytas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Solis Postad 17 Augusti , 2004 Lite förtydligande till föregående inlägg. Hur var arbetsmetodiken, verifiering av skrovtjocklek o dyl? Är det du som står som utfärdare av CE märkningen? Utförde du ombygnationen själv eller var det något som CEPROOF gjorde? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kurt Postad 17 Augusti , 2004 Jag har köpt en fabriksny Bayliner från USA. Fungerade utan problem. Dock ett varningens finger för Unique Boats som bevisat allt för många gånger att de är kriminella. Jack lär visst vara anhållen i sin frånvaro i Göteborgs tingsrätt pga oegentligheter i dessa sammanhang. Jag rekommenderar dig Quality Boats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 17 Augusti , 2004 Hej! Läste detta ang CE märkningen: Den låga dollarkursen och förmånliga ränteläget gör att framför allt amerikanska båtar väller in i landet. Dessa båtar är olagliga och får inte användas förrän de ce-certifierats och fått en ce-märkning med tillhörande hin-nummer. Så vitt Sjöfartsverket känner till har ingen båt certifierats i efterhand. Däremot går det att få ut hin-numret utan koll på vederbörlig certifiering. Mindre seriösa aktörer säljer sådana nummer under förespegling att det innebär ett godkännande. Läs hela artikeln, sidan 2 på: http://www.modernaforsakringar.se/files/nUbbWvyS.pdf Kanske det blir andra regler i framtiden så att det går att CE-märka båtarna, men priset man betalar idag bör nog utgå från den bistra verkligheten att det är vissa problem att fixa en laglig CE-märkning :-? mvh // mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser