Gå till innehåll
torsdag 13 mars 2025
Kvarten71

Ny motor VS Gammal motor ?

Rekommendera Poster

Hej ! Hur står sig en ny motor vs en gammal i hk vrid etc ?

Har i dagsläget en gammal Mercury mitten 80 tal 2-takt 18 hk som funkar bra på min Crescent 465 båten planar bra och går helt ok .

Dock skulle motorn jag har behövas bytas ut emot en nyare och då funderar jag på en 4 -taktare istället , då undrar jag om jag verkligen behöver en 18 hk eller kan man gå ner typ 9,9 eller 15 hk om vridet är mycket bättre och det generellt fungerar bättre det måste ju hänt en del på typ 30 år ?

 

Hoppas någon kan detta bättre än mig och kan hjälpa mig med förslag .

 

Med vänlig hälsning, 

 

Mats 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Definitionen av en hästkraft är lika nu som då är det tråkiga svaret. Din gammal motor har säkert tappat några hästar med åren så att gå ner till 15 hk bör vara helt ok. Men en 4taktare är tyngre än en gammal tvåtaktare så för att vara säker kan du kolla viktskillnaden och prova med en extra vikt bak i båten och se om den orkar upp med dagens motor. 

Jag tror att 15hk är rätt motor men den är ju dyrare än en 9.9.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För en icke överladdad motor som vi pratar om här är främst 2 saker viktiga för vridmomentet. Det ena är grundteknik och det andra cylindervolym.

 

En 2-taktare har per definition klart mer vridmoment än en 4-taktare. Detta beroende på att den tänder varje varv. 4-taktaren kan optimeras med variabel kamjustering och en kamprofil som hjälper till, men det kommer inte att ge samma vrid per volymenhet i motorstorlek.

 

Cylindervolymen är den andra parametern och den är det som gör att en effektangivelse inte säger lika mycket om motorns egenskaper, som vilka andra effektklassningar som delar grundkonstruktion. Exempel på detta är att 30hk både kan vara en uppskrämd 20hk eller en bantad 40hk.

 

Man bör alltså göra lite efterforskningar generellt innan man väljer motormodell.

 

När det gäller Crescent 465 har jag kört en sådan under 20år med 28hk som jag upplevde som för lite. Motorn var gammal så hk var snarare 20 pga olika mätmetoder nu och då + några hästars tapp.

 

Optimalt enligt mig på en 465a är en Yamaha 2-t 30hk eller 40hk 4-t. Man dår då en båt som orkar last + ger en marschfart på ca 20knop(om jag minns rätt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan, FIATX19 säger:

Definitionen av en hästkraft är lika nu som då är det tråkiga svaret. Din gammal motor har säkert tappat några hästar med åren så att gå ner till 15 hk bör vara helt ok. Men en 4taktare är tyngre än en gammal tvåtaktare så för att vara säker kan du kolla viktskillnaden och prova med en extra vikt bak i båten och se om den orkar upp med dagens motor. 

Jag tror att 15hk är rätt motor men den är ju dyrare än en 9.9.

 

Hk mäts sedan mitten av 80-talet på propelleraxeln, före det mätte många på vevaxeln vilket gjorde att man tappade ca 5hk på vägen till vattnet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, Mange249 säger:

För en icke överladdad motor som vi pratar om här är främst 2 saker viktiga för vridmomentet. Det ena är grundteknik och det andra cylindervolym.

 

En 2-taktare har per definition klart mer vridmoment än en 4-taktare. Detta beroende på att den tänder varje varv. 4-taktaren kan optimeras med variabel kamjustering och en kamprofil som hjälper till, men det kommer inte att ge samma vrid per volymenhet i motorstorlek.

 

Cylindervolymen är den andra parametern och den är det som gör att en effektangivelse inte säger lika mycket om motorns egenskaper, som vilka andra effektklassningar som delar grundkonstruktion. Exempel på detta är att 30hk både kan vara en uppskrämd 20hk eller en bantad 40hk.

 

Man bör alltså göra lite efterforskningar generellt innan man väljer motormodell.

 

När det gäller Crescent 465 har jag kört en sådan under 20år med 28hk som jag upplevde som för lite. Motorn var gammal så hk var snarare 20 pga olika mätmetoder nu och då + några hästars tapp.

 

Optimalt enligt mig på en 465a är en Yamaha 2-t 30hk eller 40hk 4-t. Man dår då en båt som orkar last + ger en marschfart på ca 20knop(om jag minns rätt).

Sorry jag skrev fel båten är en Crescent 435 av äldre modell såg jag nu den har liksom säten på sidorna av båten i mitten inte mittplanka om du förstår vad jag menar :)  tycker den funkade bra med min 18 hk på planade bra å gick bra med 4 pers .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Kvarten71 säger:

Hej ! Hur står sig en ny motor vs en gammal i hk vrid etc ?

Har i dagsläget en gammal Mercury mitten 80 tal 2-takt 18 hk som funkar bra på min Crescent 465 båten planar bra och går helt ok .

Dock skulle motorn jag har behövas bytas ut emot en nyare och då funderar jag på en 4 -taktare istället , då undrar jag om jag verkligen behöver en 18 hk eller kan man gå ner typ 9,9 eller 15 hk om vridet är mycket bättre och det generellt fungerar bättre det måste ju hänt en del på typ 30 år ?

 

Hoppas någon kan detta bättre än mig och kan hjälpa mig med förslag .

 

Med vänlig hälsning, 

 

Mats 

Förtydligar att båten är en Crescent 435 inte en 465 som jag postade i tråden !!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Mange249 säger:

Hk mäts sedan mitten av 80-talet på propelleraxeln, före det mätte många på vevaxeln vilket gjorde att man tappade ca 5hk på vägen till vattnet...

5 hk förlust på 18 vid vevaxeln, det är en mekanisk verkningsgradsförlust på 28% ! En utombordare har en enkel vinkelväxel samt några lager vilket brukar ge under 3% förlust. Då tror jag mer på mätstandardskillander.

 

I övrigt så tycker jag att man ska välja den kraftigaste motorn som "man" kan hantera (dvs med avseende på båt, plånbok och komfort). Det är inte jättekul att köra stora motorer med rorkult så tänk efter i förväg, har du ratt.

 

Ps. effekt och moment är i direkt förhållande i proportion med varvtal, oavsett motorkoncept eller bränsle. 60 x Effekt(W)=Moment(Nm) x 2 x Pi x motorvarv(rpm)  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Nojjan säger:

5 hk förlust på 18 vid vevaxeln, det är en mekanisk verkningsgradsförlust på 28% ! En utombordare har en enkel vinkelväxel samt några lager vilket brukar ge under 3% förlust. Då tror jag mer på mätstandardskillander.

 

I övrigt så tycker jag att man ska välja den kraftigaste motorn som "man" kan hantera (dvs med avseende på båt, plånbok och komfort). Det är inte jättekul att köra stora motorer med rorkult så tänk efter i förväg, har du ratt.

 

Ps. effekt och moment är i direkt förhållande i proportion med varvtal, oavsett motorkoncept eller bränsle. 60 x Effekt(W)=Moment(Nm) x 2 x Pi x motorvarv(rpm)  

18hk skulle snarare ha märkts om som 15hk. Det handlar till stor del om att skriva jämna siffror på kåporna. Motorer ur samma produktionslinje varierar även inbördes effektmässigt, så helt exakt blir det ju aldrig oavsett. Skillnaden i mätning var SAE mot DIN och mätning på drivaxel om jag minns rätt.

 

Effektkurvan är en funktion av vridmomentskurvan, men mest intressant är arean under kurvorna som ofta benämns som AUC. Det är den som beskriver karaktären, dvs det jag försökte förklara ovan. En 4-t behöver större cylindervolym för att leverera samma effekt pga hälften så många drivimpulser och större intern friktion, högre komp osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...