Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Selco61

urladdat batteri

Rekommendera Poster

• Medlemmar
  •  0
  • 3 inlägg

Hej! Har nyss köpt en uttern 690 med yamaha 100hk, har fått problem med att både förbruknings och start batteriet laddas ur, de ska inte vara sammankopplade men ser att det går kabel från minus på start till minus på förbrukningsbatteriet samt att det kommer kablar från bägge plus polerna till ett litet relä som ser  ut som ett ljusrelä på bil med flatstift,  när motorn är av visar startbatteriet 12,9 volt och när den startas så lite över 15 så den laddar i allafall, Nån som kan rädda vår sommar, obs vi e nybörjare med båtar, tacksam för all hjälp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterierna ska vara ihopkopplade på minussidan. På plussidan verkar det sitta ett skiljerelä. Skiljereläet ser till att först ladda startbatteriet och därefter förbrukningsbatteriet, när motorn är i gång. Annars ska det inte göra ngt.

Men 12.9 V är ungefär den spänning ett fulladdat batteri håller (eller lite över). Och man man ladda med ung 15 V. Se lånad bild nedan.

image.png.06220ea6f1dbd65fb6d709824c4c553f.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket, reläet som sitter går det 4 kablar till, 1 från startbatteriet+ 1 från förbruknings batteriet+ o de 2 andra har jag inte sett var de går. ska åka ner o köpa nytt förbrukningsbatteri och ett skiljerelä, men vad jag vet så ska ett skiljerelä bara kopllas med batteriernas + respektive 1 jord

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett skiljerelä typ ljusrelä (det är faktiskt samma typ av relä, inget hokus pokus alls) ska kopplas så att kontakterna sluts när generatorn laddar. Det åstadkommer man genom att ansluta en kabel till D+ på generatorn och en till jord (stift 85 och 86). Stift 30 och 87 ska koppla ihop startbatteriet med batteribanken.

Du kan köpa ett relä vilket som helst som klarar 40 - 60 A, men de som är dyra och marinanpassade är naturligtvis bättre och håller längre.

Relä 42306 på Biltema (50:- kr) funkar som ditt nuvarande, kolla bara om det är 87 eller 87a som ska användas. Det är ett växlande relä så om du kopplar fel får du batterierna hopkopplade när du inte laddar.

Biltemas skiljerelä (250:- kr) är bra, har ett fördelaktigt pris och lätt att koppla in.

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men vad är problemet?

Du skriver att före start är spänningen 12,9V, är det inte bra det?

Jag trodde att om man har ca 12,7V så är batterierna fulladdade och i gott skick.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till alla:

Använd gärna denna bild! 

Jag minns nu inte vad jag fann den.

Skriv ut, plasta in och förvara den i båten!

image.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket alla, var o köpte nytt förbrukningsbatteri och biltemas skilje relä och kopplade in det nu laddar bägge batterierna när motorn e igång så hoppas den funkar o inte laddar ur, Wingan det som var problemet var att bägge batterierna laddade ur när jag kör, så fick ta startkablar,

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...