Gedda 24 Postad 21 Maj , 2005 Hej har haft funderingar på att köpa en gps-puck är det ngt att ha? har sett att clas olsson har är det en bra grej eller finns det andra säljare på puckar? har för mig att skotten har nämnt att han har en sådan. stämmer det tro? aja ha det pent! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 21 Maj , 2005 Hej GammelGeddan. :-) Jag hade tidigare just en sådan puck från Ohlson och den fungerade bra ihop med Tsunamis som jag körde i laptopen. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
meijer 0 Postad 21 Maj , 2005 Hej. Jag köpte min gps-puck på dustin.se kostar 575:- inklmoms det är den billigaste jag har hittat. Den fungerade alldeles utmärkt med fugawi3 som jag använder och borde fungera med övriga program. Kolla länken: [LINK]www.dustinhome.se/dacsaportal/system/pages/products/wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010078001[/LINK] /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
spillan 0 Postad 21 Maj , 2005 Jag köpte min puck hos Eltema i Linköping. Den funkar kanonbra ihop med laptoppen och Tsunamis. harald Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2352 0 Postad 21 Maj , 2005 Min puck kommer från Elfa, det har nog ingen större betydelse var den kommer ifrån, bra funkar den i alla fall. Jag kör med Fugawi. Absolut något att ha! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 21 Maj , 2005 Vad är en GPS-puck på vanlig svenska!? Kan ju vara bra att veta så att flera än den inre kretsen förstår vad ni diskuterar ?-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 21 Maj , 2005 Det är en tändsticksaskstor liten låda som mottar kordinaterna longitud och latitud, som sedan kan användas i ett navigationsprogram typ, Fugawi, Tsunamis, Det levande sjökortet eller Seaclear. Eller det här. http://www.tiki-navigator.com/en/index.htm Det sista finns gratis att ladda ner från nätet (inte olagligt) Därefter så kan du plotta in din position på det digitala sjökortet på en laptop. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DeLorean 0 Postad 22 Maj , 2005 Absolut är det något att ha en puck....Jag använder min dagligen i min lastbil och flyttar med mig den till båten när jag är där (använder Oziexplorer) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 22 Maj , 2005 Vad jag kan se så har Dustins puck inte EGNOS. Uppgiven positionsnoggrannhet 25 m. Jag köpte min Hicom HI-204E puck (med EGNOS) av www.clover.se , den levereras med PS2, USB och com kontakter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 22 Maj , 2005 Lasse! samtidigt så ska man ju inte navigera efter datorn. det finns sjökort som ska användas! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 22 Maj , 2005 Vi lever i den digitaliserade värden på 2000talet. Visst finns senaste utgåvan av papperskorten i ruffen i reserv, om mina båda datorer och 3 GPSer skulle lägga av. Väntar på Väskustkorten i BSB format som skull komma vecka 18 men blev uppskjutna till vecka 20, de har inte kommit än, Så BSBna från våren 2004 får duga några veckor till. Har du 2 oberoende system av digitala kort och datotrer/plottrar erfodras inte papperskort ombord. Med hjälp av AISen ser jag andra fartyg som är skymda för radarn. Skall tapetsera muggen med sjökorten för de har spelat ut sin roll. :-nojd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 22 Maj , 2005 [KUR] Har du 2 oberoende system av digitala kort och datotrer/plottrar erfodras inte papperskort ombord. [/KUR] Jo du ... lycka till med teknikens under .. hoppas att du memorerar papperskorten när du sitter på skithuset! Annars lär du riskera att hamna i s.k. deep shit För du vet väl att kärnkraftverk inte kan haverera och att Harrisburg var en teoretisk omöjlighet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 23 Maj , 2005 ren idioti all tillförlita sig på datorn. det gör bara oerfarna gubbar som köpt en ny vräkig båt. sitter på flyen och groggar och litar till 100% på plottern. det är min mening ang. att tillförlita sig på förhållande vis ny teknik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 23 Maj , 2005 Jag litar på tekniken till 100%. Plottrar jobbade jag med på 60 talet. Datorer slutet 70talet. PC i båten 8 år utan mankemang. Så för mej är inte tekniken ny. Men det gäller att ha bra utrustning. Se dej runt i sammhället, ta bort allt som är datorstyrt, och hela systemet kollapsar. Varför är ni så inovationsobenägna? Ta till er tekniken, den underlättar och navigeringen blir säkrare. Bifogad bild plotterkort utanför Göteborg år 1964 Knippelholmen-Böttö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 23 Maj , 2005 Kolla vad Sjöfartsverket säger om sjökort ombord innan du riktar dina pekpinnar. http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____245.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cagner 0 Postad 23 Maj , 2005 Hej! Jag är inne på att köpa en gpspuck till min laptop. Vad skall man tänka på när man köper den? Vad skall den ha för prestanda, för att klara av vanlig navigering? Har tänkt att använda den tillsammans med Fugawi och datorn har både usb och usb 2. /Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HasseGBG 0 Postad 23 Maj , 2005 Var och en har säkert egna uppfattningar om vad man ska tänka på när det gäller GPS. Mitt förslag är att se till hur många kanaler den tar emot och om den har WAAS/EGNOS. Även en relativt billig och enkel GPS bör kunna ta emot 12 kanaler och ha WAAS/EGNOS. Då kan man under bra förhållanden komma ner till en nogrannhet på ca. 3 meter men har för det mesta kring 10-20 meter. Min personliga uppfatning om navigationsprogram är att Fugawi är bra i bilen för den kan göra tillräckligt täta uppdateringar för att klara lite högre fart. Seaclear har dock bättre funktioner för planering och uppföljning av navigation vilket jag inte hittat i Fugawi 3. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 7 Juni , 2005 Skotten är du där? Jag fick inte igång programmet på den datorn jag hade med mig till båten sist. men jag har fått igång det på tre andra datorer så att jag får åka ner till affärn och höra vad dom har att säga.. :-) tack så mycket för hjälpen i helgen iallafall :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser