Dadid 19 Postad 26 Juli , 2017 Upptäckte just att varken länspump, lanternor eller instrumentbelysning fungerar på stugbåten. Efter några sekunders felsökning visade det sig att ett av blecken i detta kontakten gått av. Vidare är delarna tämligen ärgade. jag vore glad för tips om bra kontakter att ersätta den havererade med. Helst inget krav på specialverktyg. Befinner mig lite "off grid" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 26 Juli , 2017 (redigerade) Om du ska göra det utan specialverktyg så är det nog sockerbit som gäller. Det går såklart att klämma stiften/hylsorna i kontaktdonen med en vanlig tång, men det är väldigt pilligt och blir inte riktigt bra. Men eftersom du befinner dig "off grid" så har du gissningsvis varken sockerbit eller nya stift/hylsor till kontakterna? Det finns ju också kontaktdon med skruvanslutning som kan vara ett alternativ, tex. denna: Men det vore nog bättre att hitta någon lite mer fukttålig variant. Redigerad 26 Juli , 2017 av No_jah Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Juli , 2017 DETTA är en bra variant. Kräver specialtång eller lödning. Finns billigare på eBay och i fler varianter med upp till 8 kontaktbleck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dadid 19 Postad 26 Juli , 2017 Det får nog bli en sockerbit tills jag kan ta med mig rätt verktyg etc nästa gång. Gällande Biltemakontakten. Tror ni att det går att klämma in två kablar i samma stift så som det är gjort idag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 26 Juli , 2017 18 minuter sedan, Dadid säger: Det får nog bli en sockerbit tills jag kan ta med mig rätt verktyg etc nästa gång. Gällande Biltemakontakten. Tror ni att det går att klämma in två kablar i samma stift så som det är gjort idag? Det går nog bra, men jag gissar att det kan bli problem med tätningen, bättre isåfall att skarva ihop kablarna innan de går in i kontakten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Juli , 2017 29 minuter sedan, Dadid säger: Gällande Biltemakontakten. Tror ni att det går att klämma in två kablar i samma stift så som det är gjort idag? Det går om man avisolerar lite längre, jag har gjort så på flera ställen. Tätningen brukar jag fixa med lite silikon, det behövs också ibland när kabeln är tunn. Det kan vara bra att sätta lite krympslang när det är flera kablar. Crimptången du behöver passar även oisolerade kabelskor som är enormt mycket bättre än de isolerade. En ganska investering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser