Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
JNStjerna

Konvertera segelbåt

Rekommendera Poster

Hej! Jag är i tankarna på att konvertera en segelbåt till motorbåt. Tanken är att bygga en båt med enbart eldrift. En båt med inombordare är att föredra för att underlätta konverteringen. Jag har kollat på kortkölade och långkölade båtar men är inte riktigt säker på vad som är bäst. Då jag troligtvis kommer kapa en bit av kölen för att öka smidigheten kanske det inte spelar någon roll vilken typ av köl?

Det finns två små barn och två vuxna i familjen så övernattningsmöjligheter för fyra personer är att föredra. Inget krav med fyra sovplatser utan fungerar även med två. Inget krav på kök osv. Är själv runt 190 cm lång så mindre båtar kanske blir osmidiga?

Båten kommer gå i en lugn insjö så stabiliteten är inte livsviktig även om det är och föredra en stabil båt. Rent storleksmässig så är det möjligt att ha en båt upp till ~8x2,40 vid bojplatsen.

Min fråga är egentligen vilken båt som är att föredra vid en konvertering? Jag har kollat på och fastnat för följande båtar:

Marieholm SeaCat

Stortriss MKll

Magnifik Midget

Havsfidra

Albin Viggen

Albin Vega

Finns det några fler trevliga båtar? Själv är jag ganska intresserad av en Havsfidra, men det kanske är dumt att konvertera en sådan båt?

Jag är hyfsat insatt i motorbåtsvärlden men segelvärlden är ny för mig. Därför frågar jag mig fram här på forumet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...