wilga 6 Postad 25 Juli , 2017 Tjena. Har nu för första gången en båt som jag inte tar upp o lägger i själv med trailer. Båten är en Doral 275 Venecia, 8.84m x 2.84m vikt 3.6t torr Hur förvara ni era båtar....på pallar, på bockar osv? Har alltid haft mina båtar på trailer, med det besväret att man inte kommer åt botten så lätt. Så tips på bra bockar el dyl skulle uppskattas. Båten kommer köras på lastbil och lyftas av med bilkranen. //Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 25 Juli , 2017 Det beror ju lite på hur det går tillväga när båten tas upp, Är det på en båtklubb med egna upptagningsvagnar eller dyl. är det bäst att höra med funktionär i båtklubben om hur du ska göra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wilga 6 Postad 25 Juli , 2017 Båten tas upp på marinan, men av lastbil, sen ska båten transporteras hem till min tomt. //Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 25 Juli , 2017 Ok, då är det med hjälp av lyftkran alltså, då kan du ju använda vilka bockar som helst egentligen. Se bara till att marken är tillräckligt bärig så inte bockarna sjunker ner i gräsmattan eller liknande. Personligen tycker jag Siggebocken verkar bra. Ett annat alternativ är ju att ha ett par kölpallningar och ett par lösa stöttor, tex Sequip Det är ju heller inte något större projekt att tillverka bokar/pallningar själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 25 Juli , 2017 Mina tre senaste båtar pallades så här. Tidigare båtar var så små att gamla plåthinkar med plankor räckte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljusdans 13 Postad 25 Juli , 2017 Har lillasyster Doral Monticello, bredd 2,62 och vikt 2,9 ton. Upptagning med traktorsläp. Rekommenderar Press & Son Stora Bocken. Lätthanterliga, lättstuvade och du kommer åt hela botten. Tar upp till 11 ton med stora mittstöttan. Dra igång en blocket-bevakning och var på hugget, de säljs fort. Kolla bredden, de finns i flera bredder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 25 Juli , 2017 Mina senaste båtar har jag ställt upp på Tyresöbockar. En Nimbus 2700 fick en bock under de aktere motorfästena, samt en omkring tre meter längre fram. Därutöver en träbock under förskeppet. Nuvarande båt har motorn längst bak och aq-drev, en Tyresöbock tvärs både främre och aktre motorfästena, det innebär att den aktre kommer kant i kant med akterspegeln. Dessutom en Tyresöbock under förskeppet, sedan en träbock längst fram. Under alla bockarna lägger jag betongplattor för att fördela vikten mot gräsmatta och stenläggning. Båda båtarna har/hade den lilla kölstocken mot Tyresöbockarnas tvärbalk med en plankbit emellan. Press och son eller Tyresö kanske kanske kan kvitta, men för tyngre båtar känns Tyresöbocken stabilare, tycker jag. Ja jag kan hålla med om att du skall kolla på Blocket redan nu efter bockar, de säljs snabbt! Jag vet, jag letade efter sådana förra sensommaren och hösten... Fann ingen, fick köpa en spirllans ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljusdans 13 Postad 26 Juli , 2017 Tyresöbockar är avgjort sämre vid traktor/traileravpallning i och med att stöttorna låser i sidled när kölen placeras på bocken. Våra traktorgubbar svär lite över dom varje upptagning och sjösättning och rekommenderar alla som frågar Press & Son - där man låser stöttorna med genomgående bult istället. För kranlyft, som TS ska göra, känns det som det kvittar. Gott om tid att finlira och lätt att justera :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 26 Juli , 2017 Nä, jag är inte heller förtjust i tyresöbocken, på båtklubben tar det alltid längst tid med dem på upptagningarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wilga 6 Postad 26 Juli , 2017 (redigerade) Tack för tips och råd! :-) Om det tar 10min längre med Tyresöbocken kan ju kvitta, bara dom orkar med båtens tyngd. Har ett par på gång som tar 5ton, lite äldre, och han begär 4500:- för 2st, en 2m och en 3m. Som sagt lite äldre men det gör inget, går ju att måla om så länge dom är friska. Är det ett bra pris? Bygga själv är ju annars ett tanke, har ju via jobbet tillgång till alla typer av virke.... Redigerad 26 Juli , 2017 av wilga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 26 Juli , 2017 Har haft Tyresöbockar senaste 10åren på båtklubben och få båtar gick nog så fort att lasta av som min. Vi använde oss av vagn från kranen och sedan domkrafter för avlastning. Bara man är medveten om att sidojusteringen skall vara klar innan man sänker är det inga som helst problem. Min enda negativa feedback är att man måste ställa in bockarna varje användning. Den stora fördelen med Tyresöbocken bortsett från att de är så stabila(tänker på de 2 större modellerna) är att de tar väldigt lite plats att förvara... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 26 Juli , 2017 Ja, har du fri tillgång till virke tycker jag du ska bygga själv, kolla runt lite hur andra har gjort. Själv har jag byggt två bockar med sidostöttor från Press & Son till min 2tons snipa. Ungefär så här se de ut, jag har gjort nya sedan den bilden togs: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 26 Juli , 2017 Viktigt bara att kontrollera bockarna ofta när man bygger eget i trä. Trä mjuknar med tiden och jag har tyvärr sett flera gånger hur bockar vikt sig med nära dödenupplevelser som resultat. Det är självklart möjligt att bygga bra bockar själv, men jag har bestämt mig för att bara ha fabriksbyggd pallning till båtar större än 2-300kg. Jag tycker att det är billigt sett till hur bra bockarna är och de håller länge. Mina är ca 15 år och håller länge än. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljusdans 13 Postad 26 Juli , 2017 Exakt. Dessutom ingen större värdeminskning på beg bockar. Köp beg och sälj till samma pris när du inte behöver längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Juli , 2017 Jag vet inget om det här men grabben som vinterförvarar några hundra båtar blir skeppstokig bara man nämner ordet Tyresövagga, han menar att de är sämst på marknaden. Han fick vatten på sin kvarn för två år sedan när en båt framför mig trillade omkull. Båtägaren hade köpt båten sent på hösten, seglat hem den under besvärliga förhållanden. Jag brukade prata med honom, han var ofta i hamnen och byggde en riktigt fin täckning och sen hände det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 26 Juli , 2017 Det är en himla skillnad på tyresöbockens segelbåts- och motorbåtsbockar. Så det så! .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 26 Juli , 2017 Får förtydliga att jag bara har erfarenhet av motorbåtsbockar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 26 Juli , 2017 (redigerade) 34 minuter sedan, Mange249 säger: Får förtydliga att jag bara har erfarenhet av motorbåtsbockar... Jo det framgick med all önskvärd tydlighet. Det var någon annan som blandade in segelbåtar i diskussionen. Sedan för att blanda till fruktsalladen totalt blandar bhmac även in tyresövaggan, som är en tredje produkt. En massa grejer från ett företag i Tyresö! Redigerad 26 Juli , 2017 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wilga 6 Postad 26 Juli , 2017 Nu blev det så här. Fick köpa 2st Tyresöbockar 5tons. 1st 2.5m och en 3m i bra skick för 3.800:- Tyckte det var ett bra pris! Tack för alla inputs! //Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser